Publicerat December 26, 200916 yr Nu äntligen blev det ett riktigt rävväder, blåst och snö och att det var mycket snö innan då ligger rävarna i gryt. Var ute idag jag och jaktkompisen, letade efter gryt som rävarna krupit in i. Hittade ett med sand i öppningen och stora stigar med rävspår med snö i när vi ringade grytet. Sissi (Radagast Siril) begrep med en gång vad som var på gång när pejlen testades, ivrig och het så hon bara vibrererar medans Bosse går runt grytet och ställer sig , där han brukar stå. Släpper henne och direkt far hon ner emot den öppningen där sand och jord ligger i hålet. Hör nästan med en gång hur hon hittar räven, det fräser och spottar nerifrån öppningen och sissi skäller med sitt elaka skall. Tänker för mig själv, att nu är det inte lätt att vara räv när "flistuggen" vill vräka en från grytet. Efter några minuter blir det tyst, helt tyst. Jag är beredd med bössan nästan i anläggning, när det är tyst kommer räven säger en gammal rävjägare här iOrsa. Ser en rörelse i grytöppningen, det är sissi som kommer ut , ruskar av sig sand och jord, får ögonkontakt med mig och jag piper lite med läpparna och klappar mig på benet. Lydigt kommer hon till mig och jag sätter henne mellan kängorna , där står vi blickstilla hon och jag, jag känner hur hon skakar av iver och jaktlust. Men ingen räv kommer , så efter fem minuter lättar jag på kängorna och direkt kastar hon sig ner i underjorden. Det tar bara två minuter sedan ser jag en rörelse i ena grythålet , en stor räv far som en champagne kork ur hålet och ner i ett igenväxt dike, pass upp säger jag åt Bosse. Pang låter det och bosse säger att han fått den, men ingen terrier kommer efter, det är nog en till i grytet säger jag så högt och lågt jag kan . - Jag står kvar hör jag Bo säga. Hör hur det dunkar långt ner i grytet och sedan bara tyst igen. återigen kommer en räv utflygande och far ner i samma dike, helt omöjligt för mig att få skott på, då smäller det återigen från Bo . Paaang, paaang . Fn tänker jag, han fick den inte. Mycket riktigt efter en stund hör jag grova svordommar som inte går att skriva ifrån honom. - Hann du inte med? frågar jag i lite retfull ton ? - Äsch jag sköt bom, fn det var precis lika som för två år sedan vid det här grytet , säger han. Men sissi förlåter honom, för hon ruskar om en av de största rävar jag sett, vi uppskattar vikten till mellan tio-tolv kg. -Ja säger Bo, är det 90 rävar skjutna för henne nu? - Nä den nittionde springer än, den bommade du. Men den klunsen du drar i snön är nummer 89..
Publicerat December 26, 200916 yr Kanon, GRATTIS! Har jagat ovan jord med Bordrarna idag, de hade det jobbigt men lurar på ett aktivt gryt i morgon så förhoppningsvis...
Publicerat December 26, 200916 yr Författare Vi gick igenom säkert tio gryt innan vi hittade i vilket det låg räv, så det där med så kallade aktiva gryt, det finns inte. Men vet att i det här grytet kommer vi inte att skjuta några fler rävar i nu under den här jaktsäsongen.
Publicerat December 26, 200916 yr Grattis till stor räven . Jag körde rådjur i dag lyckades få ett för tysken. //Jörgen
Publicerat December 26, 200916 yr Vi gick igenom säkert tio gryt innan vi hittade i vilket det låg räv, så det där med så kallade aktiva gryt, det finns inte.Men vet att i det här grytet kommer vi inte att skjuta några fler rävar i nu under den här jaktsäsongen. Hej o grattis. Men....När jag började med grytjakt så läste jag överallt att om man släppte in hunden i ett gryt så var det fördärvat för långeliga tider framöver. Men denna "sanning" fick sej en viss knäck för några år sedan, en dag så drev min stövare ner en räv i ett gryt och min tysk drev ut den, och det var det sista den räven gjorde. Släppte stövaren på samma mark dagen därpå, han väckte på ett nattslag som slutade i samma gryt som vi jagade i dagen före. Alltså så gick den ostörda räven in och tog daglega i det gryt som jagades föregående dag. "Ingen vet var räven har sin gång".. Fast jag tror också att rävarna har vissa "hemgryt", och skjuter,(eller bommar), man bort dessa innebyggare så kan det ta lång tid innan nå´n ny Mickel väljer att favorisera detta gryt.
Publicerat December 26, 200916 yr Vi gick igenom säkert tio gryt innan vi hittade i vilket det låg räv, så det där med så kallade aktiva gryt, det finns inte.Men vet att i det här grytet kommer vi inte att skjuta några fler rävar i nu under den här jaktsäsongen. Aktivt är väl detsamma som bebott... Det är tydligen millimetepassning med allt man skriver på detta forum!
Publicerat December 26, 200916 yr Vad då "äntligen rävväder"....nej tacka vet jag barmark och + grader.
Publicerat December 27, 200916 yr Vad då "äntligen rävväder"....nej tacka vet jag barmark och + grader. Alla prioriteringar är olika