Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hundförar bössa marlin?

Featured Replies

Publicerat

hej jag är i behov av en ny hundförar bössa funderar skarpt på en marlin gg 45/70.

men mina funderingar är hur högt smäller den tänkte på hunden, kan man montera en dämpare på den.

om man kan det vilka dämpare görs för 45/70? görs nästan alla upp till den grovleken eller är mina farvågor för "smällen" överdrivna.

Publicerat
hej jag är i behov av en ny hundförar bössa funderar skarpt på en marlin gg 45/70.

men mina funderingar är hur högt smäller den tänkte på hunden, kan man montera en dämpare på den.

om man kan det vilka dämpare görs för 45/70? görs nästan alla upp till den grovleken eller är mina farvågor för "smällen" överdrivna.

tror nog en 30-06 har en större smäll. .45 sluggen som flyger är ju ganska långsam så den borde ju inte bilda så "mycket" ljud

Publicerat
  • Författare

ok jag har bara hört att gide gun ska ha en kraftig smäll pga den korta pipan.

men om den inte "smäller" högre än ex en 30-06 9,3 så kan man klara sig utan dämpare första 2-3 årena

Publicerat

men om den inte "smäller" högre än ex en 30-06 9,3 så kan man klara sig utan dämpare första 2-3 årena

kanske värt att vänta på nån som faktist har mer praktisk erfarenhet :rolleyes: en stor flammeldsboll kanske den ger :rolleyes: men jag tycker de har "normal" ljud.

Publicerat

jag har en marlin 45/70 och den smäller ungefär som min 8x57, lite mindre. mynningstrycket är nog inte så högt på 45:an.

se till att bössan inte är portad bara. det är en dovare knall än "normalt". där är ingen mynningsflamma på min iaf, det beror på laddningen.

Publicerat

Precis Karl säger, en portad pipa väsnas lite mer än en oportad, så det var nog det som menades när man talade om att den smäller högre.

En oportad är inte värre än nån annan bössa, så köp en bygel du och skjut och njut ! :lol:

Publicerat
  • Författare

ok men kan man bara medela vapenbutiken att jag inte vill ha bössan portad eller måste jag köpa en äldre

Publicerat
ok men kan man bara medela vapenbutiken att jag inte vill ha bössan portad eller måste jag köpa en äldre

Det är nog större chans att du kommer över en oportad än en portad, då Marlin inte gör portade längre på annat än beställning.

Köper du en ny så är den oportad.

Men du kan ju nämna det för handlaren för säkerhets skull ändå.

Publicerat

Min 45/70 är inte portad men den smäller utahelvete iallafal, så en dämpare är igen dålig ide

Publicerat
Min 45/70 är inte portad men den smäller utahelvete iallafal, så en dämpare är igen dålig ide

nja, jag har provat alla mina kl 1:or och kollat knallen från skyttens huvudposition och det är inte mkt i dB det skiljer mellan 30-30, 6,5x55, 8x57 och 45/70. jag har inte maxladdad patron i 45/70. 30-30/8x57js är värst. tror man inte :ph34r:

det blir inte så höga tryck i 45/70 som man kanske tror, fabriksladdade skott är ju nästan ett skämt.

kalle

Publicerat
  • Författare

ok då blir det nog en malin för mig :wacko: eftersom att smällen inte värkar vara så falig

om jag tycker att smällen är för hös så får man väll montera en dämpare

Publicerat
ok då blir det nog en malin för mig :wacko: eftersom att smällen inte värkar vara så falig

om jag tycker att smällen är för hös så får man väll montera en dämpare

nä inte smällen i örat iaf.