Publicerat December 26, 200916 yr Hej Jag har en liten fundering angående stående fågelhundens lämplighet för skogsjakt. Jag har alltid fått höra att stående fågelhundsjakt lämpar sig på fjället efter ripa och nere i söder på fälthöns. Men ska man jaga skogsfågel så är det trädskällare som gäller. Det jag funderar på är hur effektiv är egentligen skogsfågeljakten med en stående hund? Hur länge på hösten funkar det att bedriva denna jakt, jag har läst nånstans att efter lövfällningen på hösten så trycker fåglarna väldigt dåligt och tar till vingarna för det minsta lilla. Har ingen erfarenhet av denna jakt själv men är hemskt nyfiken att höra era åsikter. Mvh Narren
Publicerat December 26, 200916 yr Den stående fågelhunden är en utmärkt skogshund. Jag har själv två stycken KH vorsteh och jagar ca 80 % bara i skogen. Men att få till en bra skogshund kräver en del av dig som förare, dressyren och ledarskapet måste vara perfekt. En hund som inte har detta är svår att få till i skog, då söket kan bli väl så stort. Jakten är givetvis effektivast i början på hösten, men även okej efter lövfällningen. Jag har faktiskt haft riktigt bra jakter sent i oktober, på både orre och tjäder. Fördelen som jag ser det är att man kan bedriva fågeljakt på alla underlag med en stående hund. Man kan även jaga i trasiga skogar ( ungskog, hyggen m.m ) med en stående, där en skällande inte har något att hämta direkt. Så mitt svar till dig med min erfarenhet av 25 års jagande över stående hund är att en stående fågelhund är en utmärkt skogshund.
Publicerat December 27, 200916 yr +1 på den! Jagar också med kh. vorsteh och främst i skog. Visst orre och tjäder kan bli lite svåra sent på hösten, speciellt i samband med lövfällningen men ripan går bra att jaga så länge inte snödjupet blir för stort för hunden.
Publicerat December 27, 200916 yr Författare Den stående fågelhunden är en utmärkt skogshund.Jag har själv två stycken KH vorsteh och jagar ca 80 % bara i skogen. Men att få till en bra skogshund kräver en del av dig som förare, dressyren och ledarskapet måste vara perfekt. En hund som inte har detta är svår att få till i skog, då söket kan bli väl så stort. Jakten är givetvis effektivast i början på hösten, men även okej efter lövfällningen. Jag har faktiskt haft riktigt bra jakter sent i oktober, på både orre och tjäder. Fördelen som jag ser det är att man kan bedriva fågeljakt på alla underlag med en stående hund. Man kan även jaga i trasiga skogar ( ungskog, hyggen m.m ) med en stående, där en skällande inte har något att hämta direkt. Så mitt svar till dig med min erfarenhet av 25 års jagande över stående hund är att en stående fågelhund är en utmärkt skogshund. Tackar för svaret. Det ar intressant att läsa.
Publicerat December 27, 200916 yr har oxo kh vorsteh och har haft årets bästa jakter från 1 okt och framåt.
Publicerat December 27, 200916 yr Har själv haft 2 pointrar och 2 eng settrar vilka funkat utmärkt på fält, fjäll och skog sköt en hel del tjäder för min första eng setter. Skogsfågeljakten tycker jag var roligast eftersom det kunde lätta allt från morkulla till tjädertupp från ståndet. På senare år jagades även rådjur, då som stöthundsjakt med eng settern (han gick bara på rådjur när det var eftersök) däremot stod han för hare på gamla dar vilket var väldigt kul. Hade mycket glädje av mina stående hundar under de år jag jagade med dem.