Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny .22:a

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att byta upp mig till en "bättre" .22:a. Varför jag planerar på att byta är därför att kolven på min cz 453 varmint har ett för kort pistolgrepp samt att förstocken är väldigt vek så att använda remstöd är uteslutet och benstöd känns inte riktigt bra då förstocken väldigt lätt får kontakt med pipan trots att jag slipat ur pipkanalen extra.

Jag har haft min 453:a i drygt 3 år och skjutit ca 8000 skott och jag gillar den på alla punkter förutom de jag skrivit. Jag har ingen brådska att byta utan jag vill mest kolla läget och kanske få veta om jag får något som är bättre om jag byter.

De kandidater jag hittar är Sako Quad i Hunter Pro och Varmint utförande. Det jag inte gillar med Quaddarna är att det är så mycket plast, jag vet att det håller men det stör mig för det. På Hunter Pro så verkar det vara en bakelit bakkappa det gillar jag inte heller.

Sedan kommer Anschutz och där är det 1416 Heavy Barrel som verkar mest intressant och enda nackdelen jag sett där är att det verkar vara bakelit bakkappa även där.

Jag är ute efter ett bra trycke, en balans i vapnet som passar varierande skytte dvs stående, sittande med skjutkäppar och benstöd t ex. Jag tränar rätt mycket med .22:an och jagar även rätt mycket järpe på lock. Precisionen ska vara god och bör hålla sig på max 15mm på 50m för 5 skott. Vikten med sikte bör inte överstiga 3,6-3,7kg. Över den vikten så får jag problem att skjuta bra i varierande skjutställningar och definitivt dom med dåligt stöd.

Så ni som har haft eller kanske bara klämt på de olika modellerna kan gärna skriva någon rad här så kanske mitt framtida val blir enklare.

Publicerat

Fina bössor både Sako och Anschutz så det handlar nog mest om tycke och smak har ägt båda märkena och visst har Sakon fina trycken men Anschutz är ännu bättre tycker jag. Bytte in min Sako finfier varmint till en plast Quad då jag behöver en lätt och smidig 22wmr till trädskallar jakten och inte vill offra två licenser på 22or men för rent övningsskytte bytte jag ned mig kraftigt :rolleyes:

Precisions mässigt skiljer det knappast något mellan märkena bara man matar 22an med rätt ammunition brukar dem skjuta bra, skoj att bägge mina Sako bössor skjutit utmärkt med CCI standard då jag köpt sådana till vrakpris för en lång tid framåt.

Publicerat
  • Författare
Fina bössor både Sako och Anschutz så det handlar nog mest om tycke och smak har ägt båda märkena och visst har Sakon fina trycken men Anschutz är ännu bättre tycker jag. Bytte in min Sako finfier varmint till en plast Quad då jag behöver en lätt och smidig 22wmr till trädskallar jakten och inte vill offra två licenser på 22or men för rent övningsskytte bytte jag ned mig kraftigt :rolleyes:

Precisions mässigt skiljer det knappast något mellan märkena bara man matar 22an med rätt ammunition brukar dem skjuta bra, skoj att bägge mina Sako bössor skjutit utmärkt med CCI standard då jag köpt sådana till vrakpris för en lång tid framåt.

Fördelen med Quad är ju att kunna byta pipa och därigenom kaliber. Det är nog så att man får försöka klämma och känna och se vad som känns bäst. Anschutz lockar däremot lite genom att de kan som det där med .22:or på ett annat sätt har jag fått för mig. Detta är ju också en bössa som ska följa med resten av mitt skytteliv om inte man kommer på bytar tankar efter ett tag.

Publicerat
Fördelen med Quad är ju att kunna byta pipa och därigenom kaliber. Det är nog så att man får försöka klämma och känna och se vad som känns bäst. Anschutz lockar däremot lite genom att de kan som det där med .22:or på ett annat sätt har jag fått för mig. Detta är ju också en bössa som ska följa med resten av mitt skytteliv om inte man kommer på bytar tankar efter ett tag.

Det kom upp en Quad Varmint med trästock på blocket igår. http://www.blocket.se/alvsbyn/Sako_Quad_Va...tm?ca=8&w=3

Kanske nåt för dig??? Jag kan vara intresserad av din 453:a om du ska sälja!!

Publicerat
  • Författare

Jag har läst och kikat runt lite och det verkar som om Anschutz 1416 är lite väl liten och lätt även då heavy barrel modellen. Då finns 1710 i utförande med rak kolv men då väger den 3,6kg istället.

Måste känna på lite olika för att bilda mig en uppfattning. Ett annat alternativ är att fixa en ny kolv till 453:an med ett pistolgrepp som passar bättre och styvare förstock.

Så en följdfråga, är det någon som vet om det finns färdiga kolvar till CZ 453 eller grovfrästa kolvar? Har provat söka på nätet men inte riktigt hittat något vettigt ännu.

• 1 month later...
Publicerat

Hur har det gått för dig? Jag är i samma tankar ang. Anshütz 1416 Heavy barrel eller sako quad. Tänkte om du samlat på dig lite mer kunskap.

Publicerat

Det finns bra stockar till CZ,

http://www.wilddog.com.au/content/rimfire-rifle-stocks.asp

Wild-Dog-CZ452-Varmint-22LR-Tan.jpg

jag vet att de levererar till Svedala och andra delar av landet,

för egen del har jag svårt att se en ny kantantändare i skåpet under överskådlig tid, satans begränsningar men skulle jag falla till föga är detta en möjlig lösning.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Som det ser ut nu så blir 453:an kvar, däremot blev det ett nytt sikte till den.

Allting föll på att jag gillar 453:an förutom kolven och jag hittade inte riktigt något som var bättre på alla punkter.

Sedan så var ju Christian N så vänlig att länka till en sida med utbytes kolvar, ska kika där och se om jag hittar något intressant.

Publicerat

Browning T-bolt sporter har fått god kritik och finns i olika utföranden.

T-Bolt modeller

Publicerat

Den där utbyteskolven till CZ såg riktigt trevlig ut. Hade jag absolut kunnat tänka mig istället för att köpa nytt. Det blir ju lite custom av det hela.

Även om jag verkligen gillar Anschütz vzpen.

//Danne