Publicerat December 27, 200916 yr Fick ett samtal från en husägare på marken som sa att det lå ett rådjur på hans tomt. For ut och fann rådjuret liggandes helt stilla ( trodde att det hade dött) Går bakom det och ser att det rörs sig lite så jag avlivar det med ett kulskott. Ser inga yttre skador på rådjuret. Hus ägaren säger att rådjuret kom springandes över tomten och tog sats för att hoppa över staketet (dryga metern högt ) men att det fastnar med bakbenen i staketet och trillar ner och blir liggandes på rygg. Därefter reser den sig och springer tillbaka därifrån han kom men med bakkroppen släpandes i snön. Den tog sig ca 50m innan den blev liggandes. Trodde inte att det var orsaken till att den var dålig. Mer att det var en påkörning eller skadeskjutning. Såg inga konstigheter vid urtagningen. Alla organ var hela och det fanns inga blödningar. Tarmen var full av avföring och geten var fet och välmående. Och det var inga kostigheter vid flåningen. Trodde att man skulle hitta hagel i baken men ingentig. Det jag hittade var en blödning på halsen eller vid ryggraden. Kan det ha varit så att hon föll så illa att hon bröt nacken ? Det låter otroligt med tanke på att det inte var någon höjd och att det var mjuksnö. Någon som har varit med om något liknande ? Erik
Publicerat December 27, 200916 yr Ser inga yttre skador på rådjuret. Hus ägaren säger att rådjuret kom springandes över tomten och tog sats för att hoppa över staketet (dryga metern högt ) men att det fastnar med bakbenen i staketet och trillar ner och blir liggandes på rygg.Någon som har varit med om något liknande ? Erik på vilket sätt fastna den i staketet ? kunde kanske blivit en whiplash effekt ? ifall du vet vad jag menar :F enda sättet jag kan se hur den kunde kunna bryta nacken.
Publicerat December 27, 200916 yr Sett en flådd dov som brutit nacken när den sprang in i staketet. Den va alltså hängad o fick panik när den skulle fångass in. En liten blodutgutelse i nacken, knappt större än en 5-krona va allt som syntes på djurkroppen. Den hade alltså "bara" sprungit in i ett viltstaket.
Publicerat Januari 16, 201016 yr Jag var med på en stor rävjakt för några år sedan och där fick ett rådjur panik och sprang in i ett staket. Troligen bröt den nacken eftersom den låg still och inte kunde röra benen. Den närmaste skytten stack den i nacken efter beslut av jaktledaren (rådjur var inte lovliga).
Publicerat Januari 25, 201016 yr Om dom faller med huvudet först och kroppen sen så kan ju nacken brytas av då kroppen pressar huvudet ner mot marken. Jag tycker dock att det låter mer som en skada på ryggraden om man ser till beteendet, just det att den släpar bakbenen efter sig. Avlivade ett rådjur som just släpade bakbenen efter sig och den kikade jag igenom med en veterinär (som förvisso håller på med hästar) som sa att det troligen hade uppstått en skada på ryggraden, antagligen hade den blivit påkörd.