Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken/vilka kalibrar använda till jakt med trädskällare ?

Featured Replies

Publicerat

Är på gång att skaffa mig en trädskällare finnspets eller norrbottenspets (har inte bestämt mig ännu :wub: )

och då undrar jag ska man ha en kombi och vilken kulkaliber då ? eller en 22 WMR eller en 22 hornet eller......?????

Helt enkelt vad rekommenderas !

Tackar i förskott

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat

Har två bekanta som båda jagar mycket med trädskällare, båda har en kombi med 22 Hornet och ingen av dom går i kaliberbytartankar. Verkar onekligen som en lämplig kaliber för sådan jakt.

Publicerat

jag har också en kombi i 20/22 hornet men det går lika bra med 22 en wm 7x33 eller tex en 6,5x55 med kammarpatroner eller en nedladdad 222 går kulan sakta så funkar det.

kombi är inte nödvändigt men det är bra med ett tex ett fångskott med hagel, sen jagar jag ripa med min kombi också och där gillar jag hagelpipan.

• 4 weeks later...
Publicerat

Har alltid kört med hornet till kroknäbbarna, enda hållet jag skulle kunna gå är nedåt -22wm. Anledningen till mitt "klena" val är helt enkelt att det räcker och blir över på dom korta håll det till 98% handlar om. Fjuttig smäll = trevligt!

Publicerat

jag använder 7,62*39 i en kort cz , enda nakdelen är att den smäller lite mycke , men är i ljuddämpar fundering för att inte göra hunden döv :D

Publicerat
  • Författare
jag använder 7,62*39 i en kort cz , enda nakdelen är att den smäller lite mycke , men är i ljuddämpar fundering för att inte göra hunden döv :huh:

Har du erfarenhet av 222, 223 22 Hornet eller 22 magnum så att du kan göra en jämförelse eller berätta vilken som är bäst

Mvh

// JägarNNNNNN

Publicerat
Har du erfarenhet av 222, 223 22 Hornet eller 22 magnum så att du kan göra en jämförelse eller berätta vilken som är bäst

Mvh

// JägarNNNNNN

jag har haft en 222 tidigareoch det blev stora hål i dåde tjäder och orre , på korta håll men en förträflig kaliber i sig.

jag har skjutit nån orre med 22magnum den smäller ju nästan ingen ting , men jag jaga där det är mycket hyggen å då känner jag att det är litelite å skjuta med då av stånden kan bli långa. å vilken kaliber som är bäst kan du fråga tio stycken och få tio olika svar, men mitt råd skulle bli skaffa en lätt kombi i 12/222 , billig ammo som går att fåtag på nästan över allt.

(synd bara att jag inte följer mina egna råd bara <_< )

Publicerat

Är på gång att skaffa mig en trädskällare finnspets eller norrbottenspets (har inte bestämt mig ännu <_< )

och då undrar jag ska man ha en kombi och vilken kulkaliber då ? eller en 22 WMR eller en 22 hornet eller......?????

Helt enkelt vad rekommenderas !

Tackar i förskott

Mvh

// JägarNNNNNN

Hej

har jagat med 222 i alla år med mina nobsar. Laddar ner kulorna (3,2 eller 3,6 g) till strax över 800 m/s så blir det ingen stor förödelse i fågeln. Jagar även jag i områden med större myrar och hyggen och det händer ofta att hunden skäller tex en orre i en frötall 150 m ut på ett hygge utan möjligheter att smyga dit. Då känns det tryggt med 222 jmf med t ex 22 magnum

/m

Publicerat

Jag har harvat igenom dem flesta alternativen och använder nu 22wmr laddad med RWS eller Winchester hålspets tidig höst sedan 7mm.br efter att löven ramlat av laddad med Sakos 5,2grams kula.