Publicerat December 28, 200916 yr Hej! Jag är helt grön på det här området. Jag letar efter en studsare som kan användas både till att skjuta på bana men också till älg, rådjur och lite annat. Jag har tittat lite på Tikka T3 men framförallt på Remington 700 i dess olika varianter (Police LTR tycks mest rekommenderad). Jag är dock lite rädd om hörseln då den kan vara nedsatt redan (måste kolla upp detta) och vill därför gärna ha en ljuddämpare samt använda underljudsammunition. Till detta tänkte jag också skaffa ett juste kikarsikte från kanske Zeiss eller Leupold. Är detta möjligt, och vad kan ni rekommendera mer specifikt för en nybörjare? Jag har noll koll på priser och ammunitionstyper, men vill gärna att det skall gå att köpa mer ammunition billigt för att öva. Jag tänker mig att om det blir billigt att använda grejerna blir de använda oftare och därav kanske man blir mer erfaren och en bättre skytt. Hur mycket behöver jag vara beredd på att lägga ut? 10 000 kr? 12 000 kr? Tack på förhand!
Publicerat December 28, 200916 yr Hej!Jag är helt grön på det här området. Jag letar efter en studsare som kan användas både till att skjuta på bana men också till älg, rådjur och lite annat. Jag har tittat lite på Tikka T3 men framförallt på Remington 700 i dess olika varianter (Police LTR tycks mest rekommenderad). Jag är dock lite rädd om hörseln då den kan vara nedsatt redan (måste kolla upp detta) och vill därför gärna ha en ljuddämpare samt använda underljudsammunition. Till detta tänkte jag också skaffa ett juste kikarsikte från kanske Zeiss eller Leupold. Det kan du glömma, utan det är ljuddämpare + hörselskydd som gäller isåntfall. Finns ingen underljudsammunition som klarar kraven för jakt på större djur än kråkor då det är hastigheten man drar ner på Är detta möjligt, och vad kan ni rekommendera mer specifikt för en nybörjare? Jag har noll koll på priser och ammunitionstyper, men vill gärna att det skall gå att köpa mer ammunition billigt för att öva. Jag tänker mig att om det blir billigt att använda grejerna blir de använda oftare och därav kanske man blir mer erfaren och en bättre skytt. Hur mycket behöver jag vara beredd på att lägga ut? 10 000 kr? 12 000 kr? Ja där nånstans, å sen lika mycket till för kikarsikte och ljuddämpare Tack på förhand!
Publicerat December 28, 200916 yr Underljudsammo kan du glömma för klass 1 vilt... satsa på ett par bra medförstärkande hörselskydd istället för ljuddämpare skulle jag föreslå. Därmed kan du skruva upp volymen litet så att du hör bättre än utan. Undvik de billigaste modellerna, för där brukar ljudet inte vara bra. Remington 700 i någon konfiguration är väl ett vettigt val, men en begagnad Tikka eller Sako fyller samma funktion. Bäst för pengarna skulle jag säga är att leta efter en begagnad Sako eller Tikka för 4-5', och sedan köper du en begagnad kvalitetsoptik och sätter på i någon form av kvalitetsstålfästen. Undvik extrema kalibrar, utan satsa på .308 Win eller .30-06 eller motsvarande. Strunta i ljuddämparen, och lägg de pengarna på hörselskydd istället. My two cents... Edit: Ehnebom hann för vad gäller underkjudsammo. Köper du begagnat klara du alltihopa inom ditt prisintervall.
Publicerat December 28, 200916 yr Det går att få klass 1 i subsonic men då börjar man prata grejer som inte är för nybörjare direkt. 510 whisper klarar kraven.
Publicerat December 28, 200916 yr Vill härmed anmäla en avvikande mening vad ljuddämpare anbelangar. Ljuddämpare rockar. Ingen knall och ingen rekyl. Om du kombinerar med aktiva hörselskydd kommer du inte att kunna skilja en klick från ett skott Skillnaden är att du ser älgen rasa ihop i hårkorset, eller inte
Publicerat December 28, 200916 yr Det går att få klass 1 i subsonic men då börjar man prata grejer som inte är för nybörjare direkt. 510 whisper klarar kraven. Men inte från en std LTR eller T3
Publicerat December 28, 200916 yr Vill härmed anmäla en avvikande mening vad ljuddämpare anbelangar. Ljuddämpare rockar. Ingen knall och ingen rekyl. Om du kombinerar med aktiva hörselskydd kommer du inte att kunna skilja en klick från ett skott Skillnaden är att du ser älgen rasa ihop i hårkorset, eller inte Fast... som första bössa med en begränsad budget? Min erfarenhet av dämpare är inte stor, men jag har inte varit impad av balansen på de bössor jag provat...
Publicerat December 28, 200916 yr Dämpare blir ju ganska varma om det ska skjutas mycket på bana åxå...........finns ju överdrag i tex. NOMEX, mm. Slår ett slag för en 6,5:a åxå, med tanke på övning. KAT: har du räknat med pris på ammo?? Det är inte gratis att skjuta mycket, inte ens om man handladdar.........men det är jävligt kul!!!! Välkommen i träsket!!
Publicerat December 28, 200916 yr Fast... som första bössa med en begränsad budget? Min erfarenhet av dämpare är inte stor, men jag har inte varit impad av balansen på de bössor jag provat... Då har du inte provat min 375:a med RCC dämpare
Publicerat December 28, 200916 yr Då har du inte provat min 375:a med RCC dämpare Hmm... låter ju intressant... piplängd och utgångshastighet?
Publicerat December 28, 200916 yr Författare Tack för alla svar! Jag hade ingen koll på att underljudsammunition inte var tillåtet, hur mycket skillnad gör det med eller utan ljuddämpare i.s.f.? Har sett inlägg på det här och andra fora om en A-tec TMM5 i aluminium som skall fungera bra, vara kort och lätt men saknar prisuppgifter. Jag står nog fast vid ett Remington 700 LTR (.308) då det verkar billigt och bra i nyskick. P.g.a. bristande erfarenhet känns det tveksamt att köpa begagnat då jag inte har ögon för slitage. Cirka 12 000 kr där. Kikarsiktet får nog bli ett Zeiss Varipoint 2.5-10x50, dock osäker på riktmedel då jag gillar #56 men skulle hellre haft en triangel i mitten än en prick. Kostar dock cirka 16 000 kr så jag är osäker då jag hellre skulle haft något för 8-10 000 kr. Vilken ammunition skall man välja om man vill komma (relativt) billigt undan på banan för att öva? Tittade lite på Vapex sortiment där det finns Normas Jaktmatch 50 stk för 459 kr.
Publicerat December 28, 200916 yr Trijicon`s sikten finns med trekant istället för prick, men dom är lite annorlunda. Inte minst med sin icke batterikrävande belysning. Vad gäller ammon så är nog Normas eller Lapuas vettigast, Normas skjuter inte bra i min LTR dock.
Publicerat December 28, 200916 yr Hej, även jag tycker att du skall satsa på en ljuddämpare. Den enda riktiga nackdelen som jag ser med en bra ljuddämpare är att den blir duktigt varm av intensiv skottlossning, det är med andra ord ingen bra lösning för älgbanan. Jag använder själv kombinationen aktiva hörselskydd och dämpare och man blir snabbt ganska bortskämd . Visst går det att få till balansen genom att välja en lätt dämpare och en något piplätt bössa. När det sedan gäller underljudsammunition, så finns det i o f s sådan att köpa t. ex. till 308 win men denna håller givetvis inte någon klass 1 prestanda. För att ammunitionen skall vara subsonisk så krävs det att utgångshastigheten hålls till strax över 300 m/s, om man då skall nå klass 1 prestanda så krävs det rejält tunga kulor. Räkna med kulvikter en bit över 30 gram, nästa problem är att dessa tunga kulor skall vara konstruerade för att expandera i farter under 300 m/s. Andra utmaningar är riktigt krokiga kulbanor och att man bör vara en riktigt kunnig handladdare innan man ger sig på att experimentera med subsoniska laddningar. kontentan är som jag ser att visst sjutton är det intressant att exprimentera med subsoniska laddningar men det är knappast något man ger sig på innan man samlat på sig en omfattande kunskapsbank. Vänligen, Henrik
Publicerat December 28, 200916 yr Fast... som första bössa med en begränsad budget? Min erfarenhet av dämpare är inte stor, men jag har inte varit impad av balansen på de bössor jag provat... Då har du inte provat min 9,3x62 med VMAC3-dämpare. 46cm pipa.
Publicerat December 28, 200916 yr Kikarsiktet får nog bli ett Zeiss Varipoint 2.5-10x50, dock osäker på riktmedel då jag gillar #56 men skulle hellre haft en triangel i mitten än en prick. Var lite försiktig med kiktmedlen om du inte är RIKTIGT på det klara med vad du vill ha. Satsa på något med ett ganska grovt hårkors.
Publicerat December 28, 200916 yr Hmm... låter ju intressant... piplängd och utgångshastighet? 50 cm! Kommer enligt QL att kunna behålla 740-760 m/s om jag går på 203-B krut, kört med 204 tidigare med 60 cm längd. Kulan är 300 gr Oryx. Vägde stumpen jag kapade bort och den vägde 142 gram så det har tillkommit ca 260 gram men balansen känns ändå helt ok. Äsch, kom just på att jag haft en broms på åxå. Den väger nog närmare hektot också så det är nog bara ca 150 gram som tillkommit.
Publicerat December 29, 200916 yr 50 cm! Kommer enligt QL att kunna behålla 740-760 m/s om jag går på 203-B krut, kört med 204 tidigare med 60 cm längd. Kulan är 300 gr Oryx. Vägde stumpen jag kapade bort och den vägde 142 gram så det har tillkommit ca 260 gram men balansen känns ändå helt ok. Äsch, kom just på att jag haft en broms på åxå. Den väger nog närmare hektot också så det är nog bara ca 150 gram som tillkommit. OK, låter ju inte illa alls ! 203B rules in my book för .375... själv nosar jag på 800 m/s med 300 grs kulor. Sorry om det blev litet OT... men man kan ju för all del alltid hävda att med en .375:a klarar man allt överallt...
Publicerat December 29, 200916 yr OK, låter ju inte illa alls ! 203B rules in my book för .375... själv nosar jag på 800 m/s med 300 grs kulor.Sorry om det blev litet OT... men man kan ju för all del alltid hävda att med en .375:a klarar man allt överallt... Kan utan svårigheter jaga upp Rugern i dryga 800 m/s men finner ingen mening med det, massa rekyl i onödan. Hade en mediumladdning med den längre pipan och hamnade på 763 m/s i kronon, skulle legat på 740 ca enl QL. Håller med dig om att man klarar allt med en 375:a. Tyvärr får man inte jaga med den på fjället
Publicerat December 29, 200916 yr Håller med dig om att man klarar allt med en 375:a. Tyvärr får man inte jaga med den på fjället Får man väl? Beror ju mest på vad man vill ha till middag dock.. Soppa eller bröst. On topic: Jag tycker iaf du borde skaffa en begagnad bössa, bra optik och en ljuddämpare + hörselskydd. Det klarar du dig långt med.
Publicerat December 30, 200916 yr Får man väl? Beror ju mest på vad man vill ha till middag dock.. Soppa eller bröst. Klass 3 o 4 endast på ripjakt