Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävladdning 222R ovh 22 Hornet

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har sedan tidigare en 22 Hornet (diameter 224) och har nu köpt en kombi med kulpipan i 222R. Jag vill hitta en varmintkula till rävjakt som jag kan använda både i Horneten och 222R då båda har samma diameter. Jag vill uppnå så stor effekt som möjligt i räven (knall och fall om träffen sitter rätt) utan att det blir genomskott för att spara skinnet.

Några förslag på kulor och laddningar?

/ Erik

Publicerat

Finns folk som kan detta bra mycket bättre än jag men..

Skjutit Sierra Varminter i .243 i moderat hastighet. Sköt en katt på 25-30 meter och fick inte genomskott! Tror den är ruskigt mjuk faktiskt..

¨Mvh!

Publicerat

annvänder sierra varminter till min 22 hornet när jag jagar orre/tjäder och tycker den fungerar bra, ingen som helst sprängeffekt har jag märkt, klart jag ligger lite längre bort än 25 meter ;)

tycker namnet är vilseledande.

Andreas

Publicerat

men varför vill du ha samma kula?

för mig har hornet och 222rem 2 olika annvändningsområden.

Andreas

Publicerat

Räven dör alldeles utmärkt av en hålspets i lämplig vikt 40-50 grains även om man inte kan förvänta sig någon expansion med den tyngre vikten. Ta den kula som skjuter bäst.

Publicerat
annvänder sierra varminter till min 22 hornet när jag jagar orre/tjäder och tycker den fungerar bra, ingen som helst sprängeffekt har jag märkt, klart jag ligger lite längre bort än 25 meter :wub:

tycker namnet är vilseledande.

Andreas

Och jag har precis motsatt erfarenhet av Sierras Varminter i min 22hornet på skogsfågel, det blir sopor kvar och inget att ta hem.. :huh:

Kråkfågel blir det bara dunmoln av.

Men den är min huvudsakliga kula i horneten, då syftet med den är att jaga räv.

Publicerat
  • Författare
men varför vill du ha samma kula?

för mig har hornet och 222rem 2 olika annvändningsområden.

Andreas

Just till räv har de ju samma användningsområde... men anledningen till att använda samma kula är enbart praktisk, att slippa ligga med en massa olika halvfulla kulaskar...

Publicerat
  • Författare

Jag kanske ska trycka på att det är att slippa genomslag som är problemet...

Borde inte risken med genomslag minska med en lättare kula?

Publicerat

Japp! Tappar hastighet fort.

Mvh!

Publicerat

Svårt att inte få genomslag med hornet på räv vid sidoskott. Möjligen att det skulle gå med bergers lättaste varmint kulor. Men då är dom lite lätta för att skjuta i en 222 rem.

Publicerat

Winchesters fabriksplugg, de har en hålspets som verkar stanna lätt i vilt.. vet inte vad det är för kula men kanske går att ta reda på. Försökt få tag på dem här hemma men hittar bara blyspetsen. Sköt en räv i rumpan igår och då stannade kulan i kroppen..

Mvh!

Publicerat

Jag skjuter med V-max kulor i min 22-250 och får aldrig genomslag i en räv. Men jag har ingen aning om hur den kulan uppför sig i dina nämda kalibrar.

Publicerat
Svårt att inte få genomslag med hornet på räv vid sidoskott. Möjligen att det skulle gå med bergers lättaste varmint kulor. Men då är dom lite lätta för att skjuta i en 222 rem.

Säg inte det.

Jag har skjutit 35 grs V-Max i min 222:a med gott resultat både träffbildsmässigt på tavla på 100m, och effektmässigt på kråkfågel.

Men nu är ju minivikten på våra svenska pansarrävar 39 grs... ;)

Publicerat

Mina egna erfarenheter av lämpliga rävladdningar har kretsat kring lätta Ballistic Tip, 40 grains i cal .224 och 55 grains i 6mm. I bägge fallen har hastigheterna varit strax över 1000m/s och rävarna har inte tagit många steg från skottplatsen.

På grund av att jag skjuter de allra flesta av mina rävar ganska nära bebyggelse har det varit prioriterat att minimera rikoschettrisken vilket dessa kulor klarat bra.

Däremot har jag i de allra flesta fall fått genomslag på räv, i vart fall vid sidoskott. På lock händer det ju rätt ofta att räven kommer rakt emot dig och då klarar jag mig ibland från genomskott med dessa laddningar.

Jag är lite sugen på att börja testa en 22 hornet på rävarna igen eftersom det kommit en del nya intressanta kulor sedan jag sist använde den. den här gången blir det i så fall en enkelskottare för att komma ifrån magasinsproblematiken och för att kunna få upp hastigheten lite grann.

Henrik

Publicerat

Med ca 25 rävar skjutna med hornet så vet jag att den går lite för sakta för att få den där explosiva effekten som gör att det inte blir genomslag. Provade flera olika kulor när jag vakade som mest och fick alltid genomslag. Räven är inte bred tvärsöver. Skjuter man med helmantel så får man oftast ett kortare eller längre eftersök på halsen.

Publicerat

Mr Mauser surrade om ngn ny tokmjuk kula som kommit till 22 Hornet, han hade inte själv fått tag på den ännu. Ska se om jag kan jaga hit honom, nyfiken på om han fått testa den ännu.

Mvh!

Publicerat
den här gången blir det i så fall en enkelskottare för att komma ifrån magasinsproblematiken

Precis den anledningen som fick mig att sälja Sakon P75:an och köpa en HandiRifle istället.

• 2 months later...
Publicerat
...ny tokmjuk kula...

Varmint grenade kanske?

Publicerat

Det Mike har provat är

22 Hornet 35 grains V-max från Hornady,

http://www.hornady.com/store/22-Hornet-35-gr-V-MAX

jag tror att han kan gå ed på att den inte genererar några genomslag på räv.

/Christian

Publicerat
Det Mike har provat är

22 Hornet 35 grains V-max från Hornady,

http://www.hornady.com/store/22-Hornet-35-gr-V-MAX

jag tror att han kan gå ed på att den inte genererar några genomslag på räv.

/Christian

Har du också sett bilderna?? :lol::D

Skällde på honom, tyckte han kunnat offra en V-max bakom bogen men icke.. bara fulskott och söte jesus så effektiva de var!!!

Mvh!