Publicerat December 29, 200916 yr Va och prova min 20 års present idag, fick en Husqvarna 8*57 JS och tillhörande ammunitaion av min morfar , han har inte jagat på ca 15 år .. va och sköt och de gick bra till en början, sen "klickade" 2 st skott, Norma fabriksladdade hålspets, Hur kommer de sig ? Är det för att de är gammla skott ? och ska jag kassera resten av skotten också eller ? Tacksam för svar mvh Crajk
Publicerat December 29, 200916 yr Va och prova min 20 års present idag, fick en Husqvarna 8*57 JS och tillhörande ammunitaion av min morfar , han har inte jagat på ca 15 år .. va och sköt och de gick bra till en början, sen "klickade" 2 st skott, Norma fabriksladdade hålspets, Hur kommer de sig ? Är det för att de är gammla skott ? och ska jag kassera resten av skotten också eller ?Tacksam för svar mvh Crajk Kolla slagstiftet och de skjutna tändhattarna om du kan se några tecken på slitage. Skruva isär slutstycket och rengör allt och inte minst fjädern ordentligt. Det kan nog ha beckat igen lite på 15 år... (sen är de flesta jägare jag känner urkassa på att rengöra sina vapen )
Publicerat December 29, 200916 yr Författare Radium hur mycket ammo pratar vi om ? hur had den förvarats? De va ca 15 skott bara, dom har förvarats i en plastlåda i rumstemperatur Wizard Kolla slagstiftet och de skjutna tändhattarna om du kan se några tecken på slitage. Skruva isär slutstycket och rengör allt och inte minst fjädern ordentligt. Det kan nog ha beckat igen lite på 15 år... (sen är de flesta jägare jag känner urkassa på att rengöra sina vapen ) okey, de ska jag kolla upp riktigt Ang. rengöring så sa han att han har gjort rent den efter varje gång han använt den, men som sagt, de är ju en gammal bössa, det är min morfars farfar som haft den från början, så den har ju några år på nacken, men en helt okey första bössa tycker jag, blev förvånad av att de knapp va någon rekyl alls i den
Publicerat December 29, 200916 yr skulle jag vara du skulle jag spara och förvara resterande ammon som "prydnad/minnes" ammo har du orginala asken kvar också ?
Publicerat December 29, 200916 yr Författare skulle jag vara du skulle jag spara och förvara resterande ammon som "prydnad/minnes" ammo har du orginala asken kvar också ? Nej, tyvärr är ju inte den kvar =/
Publicerat December 29, 200916 yr Tjenare å grattis till förstepangen! Inget illa om morfar nu men jag har haft hem flertal bössor som skulle vara såå väl rengjorda men i själva verket så var dom det inte. När vi snackar slutstycken osv så tar folk aldrig sig tid att rengöra ordentligt och det krävs inte mycket för att få ett sådant att ge klickar. Farsan är skitnoga för det mesta och utvärtes syns inga fel på hans bössor men... ja du fattar. Lägg alla delar i ett bad med avfettingsmedel, kan du även värma upp medlet under kontrollerade former så ger det extra effekt. Vilket fall som helst, släng i prylarna i ett bad med avfettning och låt ligga minst ett dygn, gärna två. En tandborste att skura rent utanpå och en passande piprensare för invärtes bruk akta bara så du inte gör nån skada. Spraya rent med bräkleen och låt torka. Sist men allra minst så bör skall du använd en tunn vapen olja typ CRC's variant och inget annat. Kronans bös är sånt som skapar problem i vapen. En sak att tänka på är att oljan skall funka till minus 50 grader celsius, då vet du att det inte kommer att segna till när det är svinkallt ute. Trycket kan du gärna plocka loss och slänga i badet när du ändå är igång men inte massa olja i det för då fastna damm å annat skit. In med en tandborste och gno rent glidytor osv i mekanismen, stryk på ett tunt lager med samma typ av olja som jag nämnde ovan. Pipan är en annan historia då där krävs lite annat göttigött. Mvh. Robban
Publicerat December 29, 200916 yr Författare Tjenare å grattis till förstepangen!Inget illa om morfar nu men jag har haft hem flertal bössor som skulle vara såå väl rengjorda men i själva verket så var dom det inte. När vi snackar slutstycken osv så tar folk aldrig sig tid att rengöra ordentligt och det krävs inte mycket för att få ett sådant att ge klickar. Farsan är skitnoga för det mesta och utvärtes syns inga fel på hans bössor men... ja du fattar. Lägg alla delar i ett bad med avfettingsmedel, kan du även värma upp medlet under kontrollerade former så ger det extra effekt. Vilket fall som helst, släng i prylarna i ett bad med avfettning och låt ligga minst ett dygn, gärna två. En tandborste att skura rent utanpå och en passande piprensare för invärtes bruk akta bara så du inte gör nån skada. Spraya rent med bräkleen och låt torka. Sist men allra minst så bör skall du använd en tunn vapen olja typ CRC's variant och inget annat. Kronans bös är sånt som skapar problem i vapen. En sak att tänka på är att oljan skall funka till minus 50 grader celsius, då vet du att det inte kommer att segna till när det är svinkallt ute. Trycket kan du gärna plocka loss och slänga i badet när du ändå är igång men inte massa olja i det för då fastna damm å annat skit. In med en tandborste och gno rent glidytor osv i mekanismen, stryk på ett tunt lager med samma typ av olja som jag nämnde ovan. Pipan är en annan historia då där krävs lite annat göttigött. Mvh. Robban Nej, jag tror han menar med alltid rengjord att han gjort rent den i pipan bara, tror aldrig han har gjort rent slutstycket, men jag ska fråga han lite närmare om de sen för övrig ska jag prova och göra rent alla delar som du sa ovan har aldrig plockat isär något själv och gjort rent, så jag får väl prova mej fram lite med hjälp av er på forumet som guide sen
Publicerat December 30, 200916 yr Själv kan jag ju bara säga att du valt rätt kaliber! De patroner som klickade kan du ge till en handladdare, så kan han iaf ta reda på kulan och patronen.. Mvh