Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök 091228

Featured Replies

Publicerat

I slutet på sista såten igår så går Lina iväg med en gris upp mot skyttarna. Så smäller det två skott med en bra stunds mellanrum. Första skottet bommade men i andra så går den omkull och snurrar runt för att sedan fortsätta. Var en gris i 40kg klassen.

Strax efter passerar Linas gris ut ur såten med Lina en bit efter.

Pratar med skytten som är en av jaktledarna. Eftersom jag sett att Lina släppt sin gris så väntar vi och ser om hon tar an spåret på väg tillbaka.

Hon hittar det direkt och följer det ner till ån 300m bort där hon vänder och söker upp mig. Vi bryter jakten och samlar ihop jägare hundar och några stycken samlas. Skytten kollar upp skottplatsen och hittar flera bitar rörben. Samtidigt kollar vi upp där den gått över ån och där syns blodspår vid ett vänsterben fast jag kan inte avgöra om det är fram eller bak.

Efter att vi ställt ut några skyttar så gick vi på med Lina i koppel. Var nog över en timme efter skottet. Spåret gick över ett par vägar och över en åker in i området vi hade skyttar runt så jag släppte. Men efter 400m ser jag att hon är framme vid ån igen. Den hade gått över innan vi började. Bara att ställa om.

Jag går runt och släpper på och hunden drar som en avlöning. Går rakt upp mot ett av passen men vinklar en bit ifrån. Går sedan paralellt med vägen och börjar snurra 1,5km från där jag släppte på igen men inga skall än. :huh: Fattar inte vad hon håller på med. Men strax innan jag kommer upp på vägen så passerar hon den norrut.

Visar sig att grannlagets hund har kommit på vår gris i sårlega och hållt på med den en stund fast släppt när det blev mörkt. Var därför Lina ringade runt på samma ställe.

Nu går det rakt ut och vi kör efter. När vi kommit upp i norra kanten på vår mark så har hon rundat en grässjö in på nästa mark. Och då som först får hon kontakt med grisen. Står direkt i upptaget. Hon är nu 2km från där hon passerade sista vägen och har nog följt spåret 4km från skottplatsen. Jag ger mig iväg men måste runda sjön för isen bär inte. När jag är halvägs framme så flyttar det 100m. Helvete vad hon öser på. Hade varit något att stå och lyssna på. :D

När jag kommer fram så visar det sig att det står i det värsta skit man kan tänka sig. Ett björksly med massor av smådungar med självföryngrad gran. Att det sen frusit till och varje steg låter som knäckebröd gör ju inte saken bättre. <_< Men konstigt nog så går det bra att komma nära. Men sen börjar kurragömmaleken. :angry:

Är inne på bara några få meter hur många gånger som helst. Men ser varken hund eller gris. Så fort man börjar kika mellan grenarna så försöker den sticka. Men inte en gång går det längre än 30m innan hon nypt fast den igen. Så här håller vi på en stund. En gång lyckas jag få läge på den när jag lägger mig på mage 4m från grisen. Men då är Lina precis bakom och nyper den i röven hela tiden. Efter en stund lyckas jag trycka ut den bland lite större granar och då ser jag åtminstone skymtar av den ibland. Men hela tiden ligger Lina för nära. Märker att grisen börjar bli trött nu för Lina står nästan på den och skäller. Tror hon blev påsprungen 4-5 gånger men var direkt inne precis intill grisen igen.

Men så till sist så kommer jag in på några meter när grisen ligger ned så jag kan vänta ut ett läge när Lina är åtminstone en meter ifrån och då är det slut.

Visade sig att en framklöv hängde i bara en skinnflik nu. Men det kan nog inte varit så illa från början eftersom den sprang riktigt i början. Är rätt övertygad om att det sparat mycket möda om inte grannarnas hund kommit på den av en slump.

Är väl "rätt" nöjd med Lina. Visst kunde man önska att hon skulle försöka hålla en sån här gris. Men hennes envishet på skadad gris är ovärderlig. :wub:

Fick hjälp av en kille att dra ut den. Men efter nästan 600m och uppför hela tiden så erkänner jag att jag var helt slut. -_-

Publicerat

Bra jobbat av både husse & Lina!

Publicerat

Ja det var riktigt snyggt jobbat! Bara att gratulera.

Publicerat

Kanon jobbat, både av husse och hund. VIsst måste det vara lite spännande att lägga sig på mage i tät granplantering o spana efter skadad gris <_<

Att sen släpa gris är inget lätt, konstiga djur som är så kompakta.

/Lasse

Publicerat

Underbart att både hund och husse orkade hålla ut.

Kul när det går så bra som det gick!

//erik

Publicerat

Hade varit en syn att se dig ligga platt på magen!

Såg du verkligen under grenarna då, för det blev väl inte helt platt med marken <_<

Men jädra bra jobbat i alla fall.

\Mats

Publicerat
  • Författare
Hade varit en syn att se dig ligga platt på magen!

Såg du verkligen under grenarna då, för det blev väl inte helt platt med marken :angry:

\Mats

Tack för den. <_<

Publicerat

Så bra jobbat!

o Musköt på mage vore en syn o se.... :D

Fast jag ska nog inte kasta gris i glashus eller va de nu heter B)

Publicerat

Bra jobbat Lina och Musköt. En hund som inte släpper skadad gris är ovärdelig!

/ekebo

Publicerat
Så bra jobbat!

o Musköt på mage vore en syn o se.... :D

Fast jag ska nog inte kasta gris i glashus eller va de nu heter :D

Inte jag heller men kunde bara inte låta bli :P

Publicerat

Bra jobbat av hund och husse, låg själv på backen och sköt en skadad gris i söndags.

Publicerat

Grattis

bra jobbat av både husse & hund :D

Publicerat

Bra Jobbat Björn, du och Lina är ovärdeliga i sådana sammanhang!

Publicerat

Bra jobbat, inte minst av jycken att hänga på spåret så länge!