Publicerat December 29, 200916 yr Jag har kommit till den övertygelsen att jag behöver en bättre handkikare. Min är (efter att ha tittat i en bättre) helt värdelös Sprang på denna hos den lokala cykelhandlaren och gillade vad jag såg. Jag ska nog låna hem en och prova den live i kojan. Priset känns rätt och Nikon har ju bra optik efter vad jag förstått. Kikare /Lasse
Publicerat December 29, 200916 yr Har föresten själva en gammal Bristol 7x25 som jag vann när Trelleborg hade invignings tävling på sin nya jaktskytte bana för 20 år sedan. Först plockade dom bort kikaren från prisbordet då det var förstapris vid minst 75 deltagare men vi var bara 65st. Men vid prisutdelningen ångrade dom sig då jag och min hög-gravida fru kört så långt för att delta i deras tävling. Jag fick kikaren och har den än idag. Mycket bra Kikare, och ett roligt minne, speciellt när vi 3 man baxade in frugan från bilen till stugan för ordföranden tyckte hon skulle vara med vid prisutdelningen. På kvällen födde hon vår son så det var en rätt tajt helg
Publicerat December 29, 200916 yr Du ska väl ha den till grisvak? 42mm känns lite smått, får du tillräckligt med ljus av belysningen på åteln för att det ska funka? Annars tror jag att den är utmärkt
Publicerat December 29, 200916 yr Helt rätt kikare med en liten parentes.. Haft just denna kikare men tyckte den var lite halvdålig i dåligt ljus och lite skakig på frihand. Bytte den mot en 8x42 och den är kalas! Skulle jag köpt kikare idag så hade jag valt en modell som har 8,5 ggr förstoring samt 56 öppning, lite bättre synfält och marginellt bättre skymningsvärde. Just skymningsvärdet är viktigt när man vakar gris, räcker inte att se att skjuta för det fixar de flesta gluggar av bättre snitt utan kikaren är guld värd då du ska avgöra om grisen är skjutbar eller inte. Så rätt kikare men försök att fixa fram en 8,5x56 så blir du helt nöjd! Mvh!
Publicerat December 29, 200916 yr Du ska väl ha den till grisvak? 42mm känns lite smått, får du tillräckligt med ljus av belysningen på åteln för att det ska funka? Den duger faktiskt, den hänger med zeiss siktet som har 56 öppning.. men som sagt, finns en modell som är lite bättre! Mvh!
Publicerat December 30, 200916 yr köp en avståndsmätare från hylte lantmän och få en kikare på köpet..la till 200 kr och fick då en 10*42 ist för 8*42 för 2100kr avståndsmätaren fungerar bra och kikaren är kanon (jämnfört med en swarowski militärkikare) minst lika bra köp där ist för dyrare pengar dom har fått 4 av 5 bockhuvven i jaktjournalen mitt tips