Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny påk påk gång, remington seven: erfarenheter efterfrågas.

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Ska iväg till en handlare nästa vecka och titta på en ny kompis, Remington seven SS, kaliber .308. Jag jagar mest i skogsmark med en del gläntor, åkrar och kalhyggen här och där. Kalibern är väl mer genomtänkt än min kära .270w men "tråkigare". I värsta fall kan man pipa om någon gång till .358W om kalibertarmen slår till. ;) Hmm, eller handladda mer målspecifikt med exotiska kulval...

Med Stalon Whisper monterad och klar hamnar jag på 10.9k skattade riskdaler, en del pengar visserligen men vapnet ska tydligen vara i princip i nyskick, och utan dämpare från början.

Remington har fått skyhöga betyg på amerikanska forum, både lilla seven och 700. Men, men, det är amerikanska forum det.. Vad är era erfarenheter?? Och främst då lilla remington seven.

//Sidofråga: Någon som har koll på räffelstigningen i vapnet och max kulvikt?

Publicerat
  • Författare

Ok, svar på egen sidofråga.Enligt Remington är räffelstigningen 1:10, mao inga problem att stabilisera långa/tunga kulor. får väl mäta och se om det stämmer. :)

I övrigt, snälla: era egna erfarenheter och åsikter. B)

Publicerat
Hmm, eller handladda mer målspecifikt med exotiska kulval...

Det får inte plats så speciellt långa patroner i magasinbrunnen. Det den största nackdelen tycker jag. Jag har fått tag på en längre magasinbrunn som dock måste passas in av smed. Med den får man i moderna kulor med bra BC.

/ Johan

Publicerat

Har en Remmy Seven youth i kal .243. Gillar den då den är otroligt kort, liten och nätt. Inte haft den så länge och inte skjutit så speciellt mycket med den ännu så mina intryck kanske inte är så värdefulla. Dock stör jag mej på magasinet. Inte plundringsbart och hyfsat fibbligt att ladda uppifrån. Lägger man patronen för långt bak så vill den inte ned öht..

Nu är detta en billig budgetbössa så man kanske inte kan ställa så höga krav på den men jag hade gärna sett ett löstagbart magasin faktiskt.

Annars en riktigt trevlig bössa!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

BC är inte så intressant annat än på bana för min del. Däremot riktigt tunga kulor för kalibern. Vilket då kan bli lite trångt efter vad jag förstod då längd på kulan och vikt går lite hand i hand.. OK, tack för infon. Får kolla upp det med bössan under veckan. Ska hitta den längsta .308 patronen jag kan och se hur det ser ut.

Publicerat
  • Författare

hipshot: ????? ok, om man inte kan plundra magasinet normalt, underbeslag eller magasin, då vette fasen. Tror jag skulle bli oxtokig efter ett tag...

//edit: kollade på bilder som skickats till mig på e-posten.. ser helt klart ut som att den har en gammal hederlig "svängdörr". puuh..

Publicerat

Kan mycket väl stämma, tror den modellen jag har är lite mer budget än andra studsare i denna modellserie.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok, börjar bli mer och mer fundersam över ljuddämpare. Har skjutit en hel del med dämpare på under mina yngre år och alltid tyckt det har varit ett nödvändigt tillbehör. MEN: remington seven, liten smidig bysse, och sedan på med en teleskopdämpare. jag kommer att be handlarn att silvertejpa fast dämparen för att prova balans med mera, men hur funkar det praktiskt?? lite rädd för att det väsnas och blir otympligt vid jakten. Lättast att förklara min jakt är "Tiveden". mao skog, skog, lite kulturmark, skog.. osv. :D

Folk med dämpare, vad säger ni?

Publicerat

Frugan har en Seven men med träkolv. Grymt smidig... hela bössan är bara 93cm om jag inte mins fel och en piplängd på bara 47cm. Laddad o klar med en Leupold 3-9x40 så väger den just under 3,2kg! Hon kommer aldrig att göra sig av med denna lilla studsare.

Personligen tycker jag den blir lite för viftig då den är lite väl piplätt. Har själv en Winchester Classic Featherweight som passar mig som hansken även om frugan påstår den är en "heffaklump"... men vi är ju lite olika stora också.

Tror men är inte hundra på att den rostfria med syntet stock har något längre pipa plus kanske ngt lättare kolv så den borde vara "bättre"? balanserad.

Har aldrig provat nå längre kulor än fabriksladdad Oryx 11,7gram men den skjuter riktigt bra den lilla godingen...

Har aldrig provat ha nån ljuddämpare så hur det är ska jag låta vara osagt.

Däremot köpte jag i höstas Starkey Soundscope efter många års grubblande (inte billigt).. Och så mycket kan jag säga att det var det bästa köp jag överhuvettaget gjort. Ägnar mig mest åt rörlig jakt i olika former. Allt från smygjakt på klövvilt till jakt över stående fågelhund. Har tidigare haft kåpor Peltor trapper men det blir för varmt plus att man kan inte ha dem på då man rör sig för då hör man bara sig själv.. ljuduplevelsen är helt annars med "propparna" går till och med att ha när det blåser, plus att jag har "ljuddämpning" på alla bössor.

Publicerat
  • Författare

ytterligare en sak att begrunda, hageljakten! som faktiskt pågår under större delen av året... arrgh.. ;) hyffsade aktiva kåpor, aldrig använt förut, verkar vara en bättre pengafälla. Kan inte vänta tills tordag då jag får klämma och känna på byssan, och silevertejpa fast dämparen.

Publicerat
ytterligare en sak att begrunda, hageljakten! som faktiskt pågår under större delen av året... arrgh.. :blush: hyffsade aktiva kåpor, aldrig använt förut, verkar vara en bättre pengafälla. Kan inte vänta tills tordag då jag får klämma och känna på byssan, och silevertejpa fast dämparen.

du får en ny rem 700 sps 308w för 6900.

kolven är ingen höjdare, men den skjuter hyffsat i alla fall, när man slipat bort stödpunkter i pipkanalen.

väger strax under 3 kg.

för jakt är inte aktiva kåpor fel, tycker bössan lätt blir klumpig med ljuddämpare.

måste lika fullt använda kåpor med dämpare, blir inte nog lågt för att inte paja hörseln under lång tid.

Publicerat
  • Författare

Nja, testat 700 sps, gillar inte bössan. Och 700 är något smidigare.

Publicerat
  • Författare

Bössan hemma, sata**i gatan vad den är smidig! Synd och skam att sätta en stor teleskopdämpare på den.. på lördag blir det till att testa den på banan, ska bara montera på kikarsiktet först. Lite orolig för trycket bara, hur lätt som helst att trycka av; är det bara jag som vant mig vid husqvarnas gamla trycke eller????

BTW, orginalkolven känns lite skräpig, men men, inget som inte går att ordna någon gång i framtiden.

Publicerat
Bössan hemma, sata**i gatan vad den är smidig! Synd och skam att sätta en stor teleskopdämpare på den..

Ja, å ena sidan så är det ju trist att sabba de smidiga egenskaperna hos bössan med en dämpare. Å andra sidan så blir bössan inte alls lika klumpig och tung som en "normal" studsare med dämpare. Jag hade en Rem Seven CDL i 243 under en kort period, och även om den var väldigt smidig och smutt (det var ju därför jag skaffade den) så var den oerhört "vispig". En hyfsat lätt dämpare på den bössan hade snyggat till både balans och skjutbarhet. Men i vanlig ordning så försvann bössan ur min garderob innan jag kunde göra några större efterforskningar i ämnet. Hade jag satt en dämpare på den så skulle det blivit en RCC T40:

http://www.rccab.se/home/content.asp?page=5

Publicerat
  • Författare

Kan ju helt klart vara en idé... verkar smidigare en stalondämparen i allafall. Men, om bössan faller väl ut imorgon under första testet så blir det köp. Och första modden lär nog bli en ny kolv, efter att ha slitit på en gammal husqvarna kolv frän 1952 med riktigt bra trävirke en tid känns orginalkolen lite.. ja.. "LEGO" om man säger så. vanesak kanske.. tiden får se.

Tyvärr är ammunitionen som jag fick med att prova bössan med av tveksam kvalitet, våg och skjutmått kommer att användas! handladdat och olika fabrikat.. suck.

Publicerat

Nackdelen med en Seven som jag ser det är pipprofilen och precisionen som är lite halvsvår att uppnå. Som exempel kan nämnas min f.d. Seven i 243 som levererade träffbilder som var helt ok för rådjur på både 100 och 200 meter. Men en räv på 200 meter hade jag aldrig vågat skjuta på - precisionen var helt enkelt för dålig för detta lilla mål. I det läget hade en dämpare kunnat lugna ner pipan och kanske gjort skott mot räv på 200 meter möjliga.

Publicerat
  • Författare

Tillbaka från banan. bössan håller lungt en tum med tvivelaktig ammunition (100m).. Fick en del konstiga skott som jag skyller på dels skytten men framför allt ammunitionen, så tumträffbilden är bästa treskottarna.. hade 4 sådana träffbilder. Så skjuta kan bössan, en träningssak att vänja sig vid den dock. Även kollat räffelstigningen, 1:10 B)

Enda problemet under dagen, någon klåpare (läs undertecknad) hade monterat kikarsiktet för långt bak.. numera medlem i det hedervärda sällskapet halvmåneklubben. ;)

Med andra ord, remingtonen stannar hos mig. Ska bli kul att se vad den gör framöver med ordentlig ammunition.

Publicerat
  • Författare

Jaha, bössan tillbaka hos handlaren.. varför? ställa UPP trycket lite. Rätt ovanlig åtgärd, men trycket låg på max ett kilo. Trevligt som attan på banan men inget jag vill ha i skogen. Kändes lite väl lätt för att vara säkert, och känns det inte säkert blir man nervös, osäker osv osv. 1.5 kilo borde bli mer jaktmässigt. I övrigt är trycket riktigt, på ren svenska, jävla bra. Trodde inte att fabrikstrycken i den prisklassen kunde hålla den kvaliteten.

Får träna en hel del med bössan för att få upp handhavandet och precisionen, men säkerheten går främst.

Får döpa om tråden till Tapios remington-projekt, jag har en svag misstanke om att den stackars SS´n kommer att få genomlida en och annan moddning. hehehe.

Hoppas inte min fru loggar in och kollar på tråden..

Publicerat

vad väger bössan utan dämp? hur upplever du kolven,billigt skräp eller duger den för en vanlig jägare?

mvh/mr jim

Publicerat
  • Författare

har inte vägt bössan, får väl göra det när den kommer hem igen. Stocken ja, helt ok för jakt egentligen men den känns lite trist. vek i framstocken men jag har helt klart sett värre. Precisionen är det inget fel på i vilket fall.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Mr jim, ledsen för sent svar.. glömde bort. ;)

Med Burris fullfield II 3-9x40 monterat och klart, fästet är weaverringar av stål på hel skena (gillar skena då jag inbillar mig att det styvar upp lådan), väger bössan 3.2 kilo plus minus .05 kilo. Sparkar faktiskt värre en huskvarnen i .270. :) Intressant hur vikt påverkar upplevd rekyl. Kolven har en smartare form i det avseende på remingtonen, men gammelbössans vikt gör rekylen trevligare. Lite som impuls kontra energi om ni förstår vad jag menar.