Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteljakt på vildsvin

Featured Replies

Publicerat

Måste säga att man blir ganska beklämd när man läser senaste numret av Svensk Jakt. Där har man som tema "åteljakt på vildsvin". Det första man möts av är hur man gör en "brödautomat" där grisarna kan hämta alltifrån grovlimpa till wienerbröd och andra nyttigheter. Jag trodde i min enfald att Jägareförbundet hade en sund syn på vildsvinsutfodringen, men tydligen icke så! Inom "mitt" älgskötselområde kämpar vi med näbbar och klor för att få till en sund och måttfull utfodring, men med denna typen av artiklar känns det som om benen slås undan på allt arbete vi lägger ner för att få till en vettig vildsvinshantering. Inte bara får vi LRF och alla bönder emot oss, vi får allmänhetens onda öga på oss för hur vi bedriver vildsvinsjakt. Utfodring av vildsvin SKA bara bestå av ickeförädlade produkter! Räcker det inte med alla dessa ton av sockerbetor som läggs ut i skogen? Vi utfodrar så vi har en stam som består av smällfeta grisar där allt naturligt beteende försvinner. Brunst och föryngring sker när som helst på året. Vi ser randiga smågrisar i oktober-november som blir tagna av hundarna. Är det en sån stam vi vill ha? Min åsikt är att Jägareförbundet måste gå i bräschen för en vettig hantering av grisarna. Lägg krutet på att få bort såna avarter av jakt som fällor och elektroniska ljusförstärkare istället. Försök att sträva efter en stam av hanterbar storlek där man kan reglera den med vanlig jakt. Detta vansinnesutfodrande gör att stammen växer helt okontrollerat. Grisarna är ett förträffligt jaktvilt och fantastiskt på tallriken. Gör dom inte den otjänsten att dom blir sedda som en ohyra som ska tas bort med alla till buds stående medel, vilket blir fallet om vi inte själva ser till att stammen kontrolleras så gott det går.

Publicerat
Måste säga att man blir ganska beklämd när man läser senaste numret av Svensk Jakt. Där har man som tema "åteljakt på vildsvin". Det första man möts av är hur man gör en "brödautomat" där grisarna kan hämta alltifrån grovlimpa till wienerbröd och andra nyttigheter. Jag trodde i min enfald att Jägareförbundet hade en sund syn på vildsvinsutfodringen, men tydligen icke så! Inom "mitt" älgskötselområde kämpar vi med näbbar och klor för att få till en sund och måttfull utfodring, men med denna typen av artiklar känns det som om benen slås undan på allt arbete vi lägger ner för att få till en vettig vildsvinshantering. Inte bara får vi LRF och alla bönder emot oss, vi får allmänhetens onda öga på oss för hur vi bedriver vildsvinsjakt. Utfodring av vildsvin SKA bara bestå av ickeförädlade produkter! Räcker det inte med alla dessa ton av sockerbetor som läggs ut i skogen? Vi utfodrar så vi har en stam som består av smällfeta grisar där allt naturligt beteende försvinner. Brunst och föryngring sker när som helst på året. Vi ser randiga smågrisar i oktober-november som blir tagna av hundarna. Är det en sån stam vi vill ha? Min åsikt är att Jägareförbundet måste gå i bräschen för en vettig hantering av grisarna. Lägg krutet på att få bort såna avarter av jakt som fällor och elektroniska ljusförstärkare istället. Försök att sträva efter en stam av hanterbar storlek där man kan reglera den med vanlig jakt. Detta vansinnesutfodrande gör att stammen växer helt okontrollerat. Grisarna är ett förträffligt jaktvilt och fantastiskt på tallriken. Gör dom inte den otjänsten att dom blir sedda som en ohyra som ska tas bort med alla till buds stående medel, vilket blir fallet om vi inte själva ser till att stammen kontrolleras så gott det går.

Skulle väl kunna skriva BUMP då frågan är ställd för 3 dagar sedan. För den utomstående är den i allra högsta grad legitim, även jag reagerade på denna artikel negativt.

Jag kan skriva min teori, den är raderbar då jag egentligen inte har rätt att svara. Svensk jakt är jägarförbundets officiella media, iom det kanske det vore att förvänta att jägarförbundets syn och strategi i olika frågor återspeglas i just detta media, så sker inte alltid till 100% tyvärr. Svensk jakt borde stå till svars för denna artikel och inte primärt SJFs personal, tror inte det var sanktionerat och således inte lätt att stå till svars för. Detta är inget unikt för SJF, alla med lite insyn i LRF ser att samma sak sker i deras organ ATL och framförallt Land. Det är journalister som skriver, inte fackmän, vilket ofta syns i repotagen och konklusionerna som inte alltid överinstämmer med interna beslut.

Utfodringsfrågan är isig inte speciellt komplex. SJF stöder ett förbud mot processade råvaror, helt i enighet med vad som skett i andra länder såsom Tyskland. I just Svensk jakt har detta debatteras i artiklar där folk som har tillgång till billigt (eller gratis) bröd funderar över detta beslut, svensk jakt och SJF är faktiskt dessa personer svaret skyldig. Varför är det inte etiskt och förvaltningsmässigt klokt att använda processade livsmedel, typ wienderbröd som åtel?

Jag stöder förbudet till 100% f.ö med bakgrund av det material jag tagit del av utomlands.

Möjligt att jag är där med min tumme igen, men det är inte så illa ment.

Publicerat

Hoppsan, ska villigt erkänna att jag missat tråden i senaste veckans varghets...

MKJ har dock helt rätt. Svensk jakt är en fristående tidning och vi kan omöjligt läsa igenom varje nummer av den och de 9 editionerna av nyhetstidningen varje månad. Dylikt slinker igenom emellanåt och jag kan förstå varför det är frustrerande och en smula tvetydigt men med begränsade resurser så blir det ibland så här, tyvärr. När jag nu läste igenom temat igen hittar jag fler saker som är en smula tokiga men det är svårt att ändra nu.

Nu måste nästan ordet få vara rätt fritt i en jakttidning och ett förbundsorgan med 200 000 medlemmar och ytterligare tiotusentals läsare. Som jag sagt tidigare så är det sällan man hittar två jägare med identiska åsikter. När vi nu har en policy, som för övrigt nämns i artikeln, så kan jag dock tycka att det är olyckligt att den inte följs i temat.

Vad gäller själva sakfrågan, varför man inte ska utfodra med bröd så finns det såväl rent biologiska som rent etiska skäl. Jag hinner tvärr inte gå in på referenser nu men jag tror att det inom kort kommer en skrift på vår hemsida som tar upp frågan. Om inte så ska jag försöka återkomma en smula snabbare nästa gång. Men nu åter till vargbloggandet...

Publicerat

Bröd är bra som en extra krydda på åteln dagarna innan man skall sitta, men det är bara att inse att vi inte fixar frihet under ansvar tyvärr.

Enklast vore att förbjuda handeln att lämna ut bröd till privatpersoner, där finns ju flera sanitära skäl att åberopa.

Jag hittar inget som stödjer förbudet på er hemsida, ifakto har jag aldrig hört en representant från jägareförbundet förklara varför processade livsmedel inte är ok bortsett från nedskräpning och potentiella tandtroll på grisen. ;)

För att inte förbudet skall framstå som en papperstiger är rådet att ta kontakt med tyska viltforskare som har lite mer på fötterna beträffande populationsstyrning via fastfood.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.