Publicerat December 31, 200916 yr Hej jag har en hva 9.3x57 som det sitter flaggsäkring på men nu funderar jag på att byta till sidosäkring så jag undrar vad det finns att välja på är det nån som vet själv är jag novis inom området
Publicerat December 31, 200916 yr Det finns en uppsjö!! Är det 96 el. 98 du har?? Bla finns ju Timney-tryck med tillhörande sidosäkring, då får du ett ok tryck samtidigt. Kolla Midway`s hemsida tex. Recknagel har bra grejer åxå.
Publicerat December 31, 200916 yr Författare Hej jag har m/98an ska kolla deras sida direkt tack så mycket. Mvh Mats.
Publicerat December 31, 200916 yr OM det är en 1640 så kan kan denna artikel vara av intresse http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=362837 MvH Fidde
Publicerat December 31, 200916 yr Recknagel gör riktigt bra grejer. Har både en 3-läges säkring och trycke från dom och är mycket nöjd med det. Du kan ladda ner deras katalog via denna länk: http://www.magnumhansen.com/M70%20sikringer.htm Sen om du ska beställa så kan du beställa via http://www.bossmakaren.com/ vilket gör att du får det betydligt billigare än genom midway. // Patrik
Publicerat December 31, 200916 yr Har sedan ett halvår tillbaka ett Bold-trycke med sidosäkring på min 9,3:a och är jättenöjd. Satt en Ume-säkring på innan och den funkade ju, men var inte nöjd med orginaltrycket så därför bytte jag. Kan bara varmt rekommenderas! Och jag vill för allt i världen inte låta näsvis, men 1640 har aldrig tillverkats i 9,3x57!! MVH Mollskinnaren!
Publicerat December 31, 200916 yr Skippa allt vad sidosäkring heter. Den låser endast avtryckaren och inte slagstiftet. Idag har du den bästa säkringen flaggsäkringen som låser slagstiftet. Vill du byta trycke och behålla en bra säkring byter du till ett timneytrycke utan sidosäkring och en kvartssäkring från timney. Låt en kompetent smed montera och trimma in det hela så slår du tre flugor på smällen............ Detta finns både till M96 co M98.
Publicerat December 31, 200916 yr Jag har fått kvartssäkring monterat på min 9,3x57:a med 96 mekanism. Fungerar kanon, känns nästan lika ”säker” som flaggan!
Publicerat Januari 1, 201016 yr Jag har fått kvartssäkring monterat på min 9,3x57:a med 96 mekanism. Fungerar kanon, känns nästan lika ”säker” som flaggan! "Kvartssäkring", Hur ser den ut?? Funkar?? Någon som har en bild? (Osäker på detta) Skulle nämligen oxå vilja byta säkring på min 9,3:a M98. Har bara flaggan och skulle vilja ha något snabbare men som är lika säkert... Är nämligen tänkt att ha som hundförarbössa på vildsvin o då vill man ju kunna skjuta ett snabbt skott om det behövs men ändå kunna gå säkert med bössan hela tiden... Någon som har direktlänk till en sådan säkring så man hittar rätt? Hittar mest med sidosäkring... En annan tanke: Kan man bara byta "säkrings-toppen" på slutstycket om amn tycker trycket känns ok??? Hittat nåt på Midway:s sida men vet inte om jag helt är ute o cyklar???
Publicerat Januari 2, 201016 yr Författare tack för alla svar vet ni nån bra vapensmed som kan göra jobbet
Publicerat Januari 2, 201016 yr Aldrig haft nån kvartssäkring men det känns som den skulle vilja osäkra sig själv ganska lätt. Har en win 70 och man hörde att dom osäkrade sig själv i tid och otid. Nys tänkte jag för det hade aldrig hänt mig men nu har det hänt flera ggr. Funderar på att bygga om den så man slipper sånt.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Författare nån som vet om en bra vapensmed som inte är sådär herrejösses dyr
Publicerat Januari 2, 201016 yr Aldrig haft nån kvartssäkring men det känns som den skulle vilja osäkra sig själv ganska lätt. Har en win 70 och man hörde att dom osäkrade sig själv i tid och otid. Nys tänkte jag för det hade aldrig hänt mig men nu har det hänt flera ggr. Funderar på att bygga om den så man slipper sånt. Läste i VapenTidningen att Recknagel har en variant på M/70 säkringen, fast med en spärr, det verkar ju intressant.
Publicerat Januari 3, 201016 yr Läste i VapenTidningen att Recknagel har en variant på M/70 säkringen, fast med en spärr, det verkar ju intressant. Sådan här du menar?? http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=769394
Publicerat Januari 3, 201016 yr Sådan här du menar?? http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=769394 Precis, men fan va dyr...........men Midway är ju inte kända för att vara billiga direkt.......
Publicerat Januari 3, 201016 yr Precis, men fan va dyr...........men Midway är ju inte kända för att vara billiga direkt....... Jo det är ju ett saftigt pris på den.. Hade oxå tänkt något sådant isf om den varit lite billigare. Vet inte vad Recknagel tar för sin modell?? Tråkigt att den inte verkar finnas som blånerad... Ser ju konstigt ut på en bössa med blånerat slutstycke och silvrig säkring/tapp...
Publicerat Januari 3, 201016 yr trådkapning eller ??? Nja........varför det??? Handlade inte din fråga om sidosäkring och dyllikt?? Är väl det som har avhandlats här ovan om jag läser rätt........??
Publicerat Januari 3, 201016 yr Precis, men fan va dyr...........men Midway är ju inte kända för att vara billiga direkt....... I deras försvar så är det en komplett styrhylsa med säkring. Ska man ha custom så smakar det Men helt billiga är dom ju inte. Tråkigt att den inte verkar finnas som blånerad... Ser ju konstigt ut på en bössa med blånerat slutstycke och silvrig säkring/tapp... Den är "Steel in the White" dvs oblånerad. Det får man fixa själv.
Publicerat Januari 3, 201016 yr trådkapning eller ??? Ursäkta mitt "eget" intresse i samma frågeställning...
Publicerat Januari 3, 201016 yr Nja........varför det??? Handlade inte din fråga om sidosäkring och dyllikt?? Är väl det som har avhandlats här ovan om jag läser rätt........?? Fick också för mig att det var det denna tråden handlade om och att man fick komma med egna tankar och funderingar.... Men känns skönt att det inte bara var jag som trodde att det var det ovanstående inlägg handlade om... (Men nu glömmer vi ev tråkigheter och fortsätter med våra diskussioner i denna trådens intresse)
Publicerat Januari 15, 201016 yr Jo, jag kan förstå vissa tankar om att en sidosäkring som inte låser slagstiftet kan vara av ondo, och visst är det så!! Men med facit i hand, hur många studsare finns inte där ute som inte gör det, och finns det egentligen någon statistik på hur många vådaskjutningar som dessa bössor åsamkar, rätt hur osäkra de än må vara. Om jag får rösta igen så är ändå en Timney-kvartsäkring inget bra alternativ, rätt om den låser slagstiftet. Må vara om man ska ha den endast med en kikare FAST monterad. Men ska man ha ett öppet eller en löstagbart sikte så är kvartsäkringen lätt att ofrivilligt osäkra. Mitt val faller ändå på en sidosäkring till passen där man sitter på ETT ställe. Ska man ha en rörlig jakt så kan man ha de öppna eller varför inte ett rödpunkt, och då funkar den gamla "flaggan" perfekt och säkert! En jägare som känner sitt vapen, kan säker vapenhantering och har huvudet med sej,behöver aldrig vara orolig för varken sig själv, eller framför allt sina jaktkamrater!! MVH Mollskinnaren!
Publicerat Januari 16, 201016 yr En jägare som känner sitt vapen, kan säker vapenhantering och har huvudet med sej,behöver aldrig vara orolig för varken sig själv, eller framför allt sina jaktkamrater!!MVH Mollskinnaren! Håller med om det. Den säkraste säkringen är ändå att hålla pipan åt säkra håll. Fast det kan ju vara svårt när man kryper omkring på alla fyra