Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

minkfångst

Featured Replies

Publicerat

hej.

Har nu under 2 sänsonger haft ett antal minkfällor på jaktmarkerna men med bristande resultat. har vid i princip varje besök vid minkfällorna sett minkspår vid några av fällorna och det har även varit minkskit på fallornas tak. börjar bli lite less på att alltid se att minken vart så nära men aldrig velat gå i fällan. tycker att jag har provat det mesta som doftmedel och diverse beten.

vad gör jag för fel? någon som har något tips om vad jag ska göra för att få minken in i fällan?

Publicerat
hej.

Har nu under 2 sänsonger haft ett antal minkfällor på jaktmarkerna men med bristande resultat. har vid i princip varje besök vid minkfällorna sett minkspår vid några av fällorna och det har även varit minkskit på fallornas tak. börjar bli lite less på att alltid se att minken vart så nära men aldrig velat gå i fällan. tycker att jag har provat det mesta som doftmedel och diverse beten.

vad gör jag för fel? någon som har något tips om vad jag ska göra för att få minken in i fällan?

Färsk fisk ..typ strömming!" Annars är det fel på fällorna !

Publicerat
  • Författare
Färsk fisk ..typ strömming!" Annars är det fel på fällorna !

använde tidigare ihjäl fällor utan framgång. vid ett tillfälle var det minkspår igenom fällan och fällan hade då inte slagit igen. har haft problem att få dessa fällor tilräckligt känsliga utan att dom slår igen av sig själv så i år har jag skaffat nya fällor av märket mångstrap. helt annan typ av konstruktion i dom fällorna med en "grind" som utlösare istället för trampplatta. vad tror ni om dess funktion? skyggar minken för att försöka smita förbi denna grind eller är det en typ av fälla som bör fungera? har fått möss i fällorna i höst så känsligheten i gillret bör ju vara bra

Publicerat

Hmmm, brukar inte vara svårt att få minken att gå in i fällor, minken är en oppurtunist. Har du satt fällorna riktigt? Kan han gå över/runt? Du måste "blockera" vandingsleden där han går, inte göra det enkelt för han att går runt fällan. Har minken ett stråk (vilket dom oftast har) där han går, sätt fällan där och bygg runt fällan så han "måste" gå igenom, ligger det nått gott (fiskräns) i fällan i tillägg så borde det vara i box.

Publicerat
  • Författare

ja kanske man skulle lägga mer energi på att bygga in fällorna.. problemet är bara att på det hetaste stället blir man tvungen att bygga så brett. tror att styrarmarna får lov att vara 3-4 meter långa för att fungera. tror att jag på det stället ska sätta igen ena ingången på fällan med hönsnät och sedan göra en liten åtel innanför den öpningen på fällan så att minken får lov att gå genom gillret för att komma åt godsakerna. hör hört att de ska funka så jag ska nog ge de en chans.

Publicerat

Fyll fällan med fågeldun.

• 1 month later...
Publicerat

om du täcker för ena ingången och åtlar in så tror minken att det är en annan minks gömma och blir nyfiken, täck gärna över fällan med några grangrenar och snö tex. om du har någon knipholk funkar renset jättebra att lägga på botten av fällan, sen något som luktar gott längst in.

om man ska styra in minken i fällan tycker jag det är smidigast att lägga en spång över en bäck och låta den ligga där hela året, ställa dit fällan vid säsong.

vi har några kräftdammar och där gäller det att ligga på med fällorna om man vill ha några kräftor kvar :lol: