Publicerat Januari 1, 201016 yr Hej Jag är rätt ny gällande kråkjakt. Skaffade en .22lr i somras och har sedan dess hunnit skjuta 2 nötskrikor och 2 skator. Intresset finns i mängder men kunskapen är det lite sämre med. Skulle vilja ha lite tips angående detta. Tex. är kamo ett måste eller hur varska är fåglarna egentligen. Ett problem är att det är lite tunnsått med just fågel hemmavid. Kan åtel vara en idé kanske eller ska jag testa med lock? Tacksam för svar
Publicerat Januari 1, 201016 yr Ska du jaga med just 22lr så är åtel nog helt nödvändigt. Skaffa en sån här kompostkostym, lövcamo, så lär du fixa det mesta. Mvh!
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare Ska du jaga med just 22lr så är åtel nog helt nödvändigt.Skaffa en sån här kompostkostym, lövcamo, så lär du fixa det mesta. Mvh! Nja jag har ju en sidasida också så visst kan jag jaga med hagel med. Men vilken jaktform är mest effektiv när det inte finns så mycket fågel, lock eller åtel? Och om man nu ska ha en åtel, vad ska man åtla med? David
Publicerat Januari 1, 201016 yr Nja jag har ju en sidasida också så visst kan jag jaga med hagel med.Men vilken jaktform är mest effektiv när det inte finns så mycket fågel, lock eller åtel? Och om man nu ska ha en åtel, vad ska man åtla med? David vad jag fattat allting dom är som stadsduvor, röker kondomer och äter tobaks fimpar. men fisk,fett,köttben skulle nog iallafall fungera =)
Publicerat Januari 1, 201016 yr Nja jag har ju en sidasida också så visst kan jag jaga med hagel med.Men vilken jaktform är mest effektiv när det inte finns så mycket fågel, lock eller åtel? Och om man nu ska ha en åtel, vad ska man åtla med? David Jag brukar åtla med ett vildsvinsskinn eller liknande. Det drar in rejält med svartfågel. Men har du rovfåglar i närheten så tar de snart över åteln...
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare vad jag fattat allting dom är som stadsduvor, röker kondomer och äter tobaks fimpar. men fisk,fett,köttben skulle nog iallafall fungera =) Ja då kan det ju kanske passa bra med gammalt bröd också...vad man får tag i helt enkelt... Tackom
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare Jag brukar åtla med ett vildsvinsskinn eller liknande. Det drar in rejält med svartfågel. Men har du rovfåglar i närheten så tar de snart över åteln... Nja rovfågel finns det väl inte så värst mycket av men det är ungefär lika dåligt med tillgång på slaktavfall... fast det är ju klar att jag kan ju höra med slakteriet om han kan skänka nått skinn lite då och då... Ingen dum idé. tack tack
Publicerat Januari 1, 201016 yr Nja rovfågel finns det väl inte så värst mycket av men det är ungefär lika dåligt med tillgång på slaktavfall...fast det är ju klar att jag kan ju höra med slakteriet om han kan skänka nått skinn lite då och då... Ingen dum idé. tack tack fråga efter huvud och klövar,fett och inälvor som magsäcken ifall di har kor! tror nog slakterierna kastar sånt nuförtiden : / mot liten ersättning får du säkert det
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare fråga efter huvud och klövar,fett och inälvor som magsäcken ifall di har kor! tror nog slakterierna kastar sånt nuförtiden : / mot liten ersättning får du säkert det Jo när jag tänker efter så känner far min slaktarn rätt bra så det ska nog inte vara några problem. Det är ett viltslakteri, inälvor tror jag inte han har så mycket, de flesta tar ju ut sitt byte i skogen. Men men det händer kanske att han får in hela djur med inälvor i också. Jag ska iaf höra mig för så får vi se... Tack för all hjälp och alla tips... Jag återkommer om det är något... Jo förresten, någon som kan rekomendera någon bra kråklock? David
Publicerat Januari 1, 201016 yr Jo förresten, någon som kan rekomendera någon bra kråklock?David tror du menar vanlig manuel krocklock ? nordic predator har fungerat och acme crowcall och man skall bara lära sig blåsa rätt, annars så har jag bara hört bra saker om Sam's Crowcall !
Publicerat Januari 1, 201016 yr tar själv åtelmaterial från slakteriet där jag jobbar. brukar ta rätt på allt som blir över vid styckningen såsom blodsprängt kött fett och hinnor. är inte så förtjust i ben å skallar medmera på åteln då räven drar iväg med det och så blir de ju endel oätliga bitar kvar på åteln. har iaf mängder med kråkfågel på åteln på dagarna så jag tror slaktavfall är ett utmärkt alternativ om man har tillgång till de
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare tar själv åtelmaterial från slakteriet där jag jobbar. brukar ta rätt på allt som blir över vid styckningen såsom blodsprängt kött fett och hinnor. är inte så förtjust i ben å skallar medmera på åteln då räven drar iväg med det och så blir de ju endel oätliga bitar kvar på åteln. har iaf mängder med kråkfågel på åteln på dagarna så jag tror slaktavfall är ett utmärkt alternativ om man har tillgång till de Då ska jag ta och prata med slaktarn. Kan väl inte bli sämre iaf... Annars så kan man kanske få räv i åteln istället. Den som lever får se... David
Publicerat Januari 1, 201016 yr Den säkraste lockpipan jag testat så här långt är Sams MID tuta.. imiterar skammd fågel, enklare att få till än vanligt kråklock. Slaktavfall är kanon, brukar dra riktigt bra. Får du till bra tryck på åteln vilket är rätt lätt nu vintertid då det inte finns så mycket annat käk för dem så skulle jag nog testa med hagelbössan om jag var dej. Åtla som fan, ge dej ut tidigt på morgonen innan fåglen kommer och plocka dem vartefter de singlar in på morgonen. Se bara till att ha bra skydd inom 20 meter från åteln. Mvh!
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare Den säkraste lockpipan jag testat så här långt är Sams MID tuta.. imiterar skammd fågel, enklare att få till än vanligt kråklock.Slaktavfall är kanon, brukar dra riktigt bra. Får du till bra tryck på åteln vilket är rätt lätt nu vintertid då det inte finns så mycket annat käk för dem så skulle jag nog testa med hagelbössan om jag var dej. Åtla som fan, ge dej ut tidigt på morgonen innan fåglen kommer och plocka dem vartefter de singlar in på morgonen. Se bara till att ha bra skydd inom 20 meter från åteln. Mvh! Det blir inga problem med skyddet då jag har tänkt ha åteln ca 20-25 meter bakom lagårn. Lämpligt nog så finns det en skytteglugg i väggen mittför den tänkta åteln. Men hur långt ifrån drar den fågel till sig tror du? Har det ju lite skralt med fågel för tillfället. Tack sålänge... Trevligt att det finns ett sånthär trevligt ställe där man kan få hjälp av de som vet hur man ska göra... Keep up the good work...
Publicerat Januari 1, 201016 yr Oj då.. inte någon gång har vi lyckats bra ståendes i ladugård.. Inte sällan landar fåglarna på husets tak och där kommer knappast åt dem. Ofta, ståendes inomhus, så är det gamla rävgluggar eller gluggar där man tagit in spannmålsskruvar och prylar dvs rätt små. Detta omöjliggör något vettigt skytte med hagelbössa. Så sök annan åtelplacering där du kan göra skydd i något dike med busk och annat. Sen hur långt fågeln flyger för mat? Vintertid, snö och dåligt med käk så kan de flyga långa sträckor. Försök att ha uthållighet i åtlandet, ös ut käk kanske en vecka innan jakt. Testa även att skjuta på inflygning mot åteln och inte direkt i anslutning till åteln. Då vågar fåglarna flyga och äta redan samma dag som jakten då du brutit. Skjuter du på åtlen så brukar de bli lite skygga men åandra sidan, finns dåligt med mat så är de nog rätt snart tillbaka. Mvh!
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare Då får jag nog leta upp någon annanstans att sitta, finns visseligen gott om buskar och träd runt omkring. Jag testar mig fram helt enkelt...
Publicerat Januari 2, 201016 yr Författare har precis kollat med slaktarn ang slaktrester till åteln, inga probelm...jippi! Jag frågade hur mycket jag kan få och då frågade han om jag vill ha ett helt ton... kanske inte så dumt men var f*n ska jag förvara det då... blir nog bara att hämta 50 kg åt gången så det går ner i frysboxen. Tack alla för hjälpen...
Publicerat Januari 2, 201016 yr Grattis, en sak som är bra att tänka på är att sålänge det är minusgrader så gör det inget om slaktresterna inte försvinner på störrt då detta ändå inte kommer att ruttna. Gör nu som så att du skickar ut en mängd käk på åteln och ser först till att fågeln hittar dit, därefter slänger du på mer och mer vartefter det försvinner, när du märker att maten försvinner och att fåglarna gör regelbundna besök så kommer du få en ruggigt rolig jakt om det går vägen. En annan sak att tänka på är just det som hippen nämde, att plocka fågeln med uv under fågelns sträck till käket. Detta leder till att du kan banka på fågeln under morgonen utan att dom förknippar någon fara med att vara på åteln, förutsättningarna för en lyckad jakt på det viset är att du kollar upp fåglarnas sträck. Har du ingen uv utan tänker jaga i anslutning till åteln så är det värt att bygga gömsle några dagar innan då fåglarna märker av ändringar i deras omgivning mycket väl.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Författare ja är det någon fara att jaga på åteln? eller skrämmer man väck fåglarna då så de inte vågar sig tillbaka? Kan man lägga de skjutna fåglarna på åteln sen utan att det skrämmer de andra? Men vad kräva av ett gömsle, räcker det med en skärm eller ska det vara en kamoflerad koja? David
Publicerat Januari 2, 201016 yr ja är det någon fara att jaga på åteln? eller skrämmer man väck fåglarna då så de inte vågar sig tillbaka? Kan man lägga de skjutna fåglarna på åteln sen utan att det skrämmer de andra? Men vad kräva av ett gömsle, räcker det med en skärm eller ska det vara en kamoflerad koja?David De skjutna fåglarna ska väck, lämna dem inte på åteln. Försök frys dem och kolla med den lokala hundklubben om de vill köpa apporteringsvilt. Skyddet måste vara hyfsat seriöst, kolla min blogg tror jag har bild på något skydd där från åteljakt. Du måste alltså vara helt gömd men med en rejäl öppning framåt/uppåt så du ska skjuta fritt. Mvh!
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare De skjutna fåglarna ska väck, lämna dem inte på åteln. Försök frys dem och kolla med den lokala hundklubben om de vill köpa apporteringsvilt.Skyddet måste vara hyfsat seriöst, kolla min blogg tror jag har bild på något skydd där från åteljakt. Du måste alltså vara helt gömd men med en rejäl öppning framåt/uppåt så du ska skjuta fritt. Mvh! Skulle kunna använda fåglarna till att träna upp föräldrarnas vita jaktlabbe då!? Kunde ju vara en utmaning då han fortfarande efter snart 4 år beter sig som en valp... Några tips ang apportträning? David
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare De skjutna fåglarna ska väck, lämna dem inte på åteln. Försök frys dem och kolla med den lokala hundklubben om de vill köpa apporteringsvilt.Skyddet måste vara hyfsat seriöst, kolla min blogg tror jag har bild på något skydd där från åteljakt. Du måste alltså vara helt gömd men med en rejäl öppning framåt/uppåt så du ska skjuta fritt. Mvh! Skulle kunna använda fåglarna till att träna upp föräldrarnas vita jaktlabbe då!? Kunde ju vara en utmaning då han fortfarande efter snart 4 år beter sig som en valp... Några tips ang apportträning? David
Publicerat Februari 2, 201016 yr Några tips ang apportträning? David Börja med att träna stadga. Det är grymt viktigt innan ni börjar med apportträningen. Mvh Jonas