Publicerat Januari 1, 201016 yr var drar ni gränsen i grader för att släppa en ung stövartik? Jag släpper ingen drivande hund, oavsett ras om det är kallare än 10 minus. För de fall de skulle få upptag och kanske komma att driva i säg 2 timmar så drar de ner massor av kalluft i lungorna och det är inte så himla bra.
Publicerat Januari 1, 201016 yr Jag släpper ingen drivande hund, oavsett ras om det är kallare än 10 minus. För de fall de skulle få upptag och kanske komma att driva i säg 2 timmar så drar de ner massor av kalluft i lungorna och det är inte så himla bra. kontrar då med, hu kallt måste det vara innan ni släpper hunden?
Publicerat Januari 1, 201016 yr Författare men hur är det med spenarna? detta är ju en 7 mån valp som inte driver särskilt länge, har hört att om det är typ kallare än -15 så kan spenarna skadas!
Publicerat Januari 1, 201016 yr men hur är det med spenarna? detta är ju en 7 mån valp som inte driver särskilt länge, har hört att om det är typ kallare än -15 så kan spenarna skadas! Det har jag aldrig hört bara att kortbenta hundar kan få skavsår på spenarna om det är lite hårt före. En annan sak att tänka på för tikar vid kall väderlek och mycket snö är den förhöjda risken till slidkatarr och/eller urinvägsinfektion.
Publicerat Januari 1, 201016 yr var drar ni gränsen i grader för att släppa en ung stövartik? Att driva i -20 grader några timmar är nog inget problem.Men försök att hålla -15 som gräns så då kan både du och hunden vara ute. Spenarna på en ungtik behöver du inte oroa dig för.
Publicerat Januari 1, 201016 yr kontrar då med, hu kallt måste det vara innan ni släpper hunden? Har nog lyckats jaga med hundarna vid 10-12 plusgrader och det funkar bra. Då är det väl mest vätsebrist som är ett problem men det brukar lösa sig automatiskt i naturen, i alla fall där jag brukar jaga. Skulle nog inte släppa vid mer än 20 plus!
Publicerat Januari 1, 201016 yr men hur är det med spenarna? detta är ju en 7 mån valp som inte driver särskilt länge, har hört att om det är typ kallare än -15 så kan spenarna skadas! dom kan skadas redan vid 7-8 grader, min förra hund frös två spenar vid den tempen
Publicerat Januari 1, 201016 yr dom kan skadas redan vid 7-8 grader, min förra hund frös två spenar vid den tempenLåter nog väldig konstig....men om du säger det så.Min ena tik hade smitit ut en morgon och först senare på dagen så hörde jag en stövare jaga och det var min tik som höll på då och det var -30 gr !!!! När jag sen fick fast henne så hängde det fullt med is under magen och ändå hände inget den gången. Vi jagar ju ofta i -15 och något över och jag har ännu inte sett några bekymmer med mina stövare.
Publicerat Januari 1, 201016 yr jag brukar oxå försöka hålla -15 men det är svårt att inte släppa när det är fint före, har inte haft problem med tikar. Ända gången det gått illa var när farsans tax smet och drev älg när det var -28 -30 och lite skarpt. Han skrapade pungen och förfrös den. Det blev stort sår och den blev alldeles svart, höll fan på å trilla av hundstackarn. Efter de sydde morsan om ett tikskydd "hasaplåten" sen var problemet löst.
Publicerat Januari 2, 201016 yr brukade stanna i legan när det började visa kring -20 då tog sängen över jaktlusten..men alldrig haft nån frys skada .hanhund iofs om man som quarnhill inte släpper under -10 så är jaktsesongen kort här i norr=)
Publicerat Januari 2, 201016 yr min hund jagar iaf om det inte är mycket under -15 på morgonen...här i byn finns älghundar som skäller året om i -30 till +22 utan märkbara fel eller skallet ska ändras,hör dom likt förbannat från deras hagar... tror sunt förnuft och låta hunden vara ute i olika väder gör den bättre jakthund för som sagt skulle vi här uppe sluta jaga innan vi börjat! då vi hade minus första augusti redan på natten