Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kal. 20 och alternativhagel

Featured Replies

Publicerat

Har hittat en fin Beretta 687 i kal. 20 men är lite tveksam på kalibern.

Hur fungerar den med alternativhagel, att den tappar i prestanda då blyhagel ej används förstår jag, men tappar den mer än en kal.12?

Ska användas till all jakt.

Publicerat

Hoppas snart våra grannar i väst svarar där finns det stor efrfarenhet på området jagar själv med en 20 cal drilling men använder bara bly...

Publicerat
Har hittat en fin Beretta 687 i kal. 20 men är lite tveksam på kalibern.

Hur fungerar den med alternativhagel, att den tappar i prestanda då blyhagel ej används förstår jag, men tappar den mer än en kal.12?

Ska användas till all jakt.

Nu ska vi kanske börja i rätt ände - det finns mer än stål som alternativhagel.....

Stål fukar egentligen i lika bra i alla hagelkalibrar - vad som fattas är "volym", det blir trångt redan i en 12/70. För "konverteringsregeln" är att man måste upp 2 US i storlek för att få samma anslagsenergi, men behålla antalet hagel som man har i dag. Dvs kör du med 28g US5 bly har den 150 hagel men 150 stålhagel US3 kan man svårligen knöla ned i en kaliber 20 hylsa om man vill ha en vettig förladdning, 150 US3 motsvarar en laddvikt i bly på 36-37 gram..... Och en vettig förladdning vill man ha om man inte ska slå sönder bössan. Därtill krävs det ett stålhagelprov för de flesta stålpatroner i kaliber 20 som har grövre stålhagel än US6, gränsen för normalpatronen går vid US6.

Så i min värld är stål skitbra - på banan, men på jakten tar man ngt annat i synnerhet om man ska jaga i skog. Ett enda hagel gör stocken värdelös.....

Tungstenkarbid i plast kan ges samma egenskaper som bly - Gyttorp gör slika bla. Eley gör vismuthagel. Bara för att nu nämna två betydligt vettigare alternativ. Så passar bössan och du trivs med den - köp den, alternativ finns redan i dag. Och stål kan du skjuta dig trött med på skjutbanan....

/T

Publicerat
  • Författare

Det var lite så jag tänkte, stålhagel till lerduvor men bly till jakt, 687an är från -93 och oanvänd så den borde fungera med stål. Min 310 i kal 16 har inte använts så mycket sedan bly förbjöds på skjutbanor så jag behöver ett till gevär, eller två, helst tre......; )

Publicerat

Har själv en sån (687).

Jävligt trevlig bössa ! Man märker nästan inte att man har den med :blink:

30g tungsten finns att köpa och den funkar fint.

Men bly där man får använda det !

Publicerat
  • Författare

Jag får med fem choker, lite okunnig på det här när man alltid haft sida sida, men vad motsvarar märkningen på dem

ett , två, tre och fyra streck samt ett omärkt?

Publicerat

Om du nu har alla kan du jämnföra deras tjocklek.

Finns en kort betäckning oxå på choken.

Men om jag inte ljuger för mkt nu så.

1=full

2=trekvart

3=halv

4=kvart

Omärkt=skeet

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren, lutar nog åt ett köp.

Publicerat

I Norge har blyammo vært forbudt siden 2005 , er startet et arbeid nå med å få omgjort akkurat det.....

Men det var alternativ ammo i kal 20. Jeg har drilling i kalibret og har testskutt div , også bly for å sammenligne. Og for å gjøre det helt klart , kan du jakte med bly så gjør det , det finnes ammo som er like bra og bedre men ikke til samme pris.

Stål bruker jeg kun på bane , ikke på jakt. Og her gjelder det 1/2 choke eller åpnere.

Vismut har jeg skutt endel av , og til mindre vilt som skator , mink , ryper osv er den helt ok. Men for dårlig til rev , rådyr osv , og jeg synes den er for dårlig selv i BB til nemte dyr. Dyrere enn bly.

Tungstein er bra , veldig nær bly men bedre på lange hold vil jeg si. Tror tykkere / bedre forladninger gjør at haglesvermen holder bedre sammen på lange hold. Her kan man bruke samme hagl størrelse som ved bly. Mye dyrere enn bly.

Remington Wingmaster HD / Hevishot : Wingmasteren har jo overtatt etter Hevishoten , MEGET bra på lange hold. Har skutt rev på lengre hold enn jeg tør skrive her inne. Tyngre egenvekt enn bly , derfor kan man trygt gå opp i haglestørrelse og allikevel en formidabel gjennomslagskraft. Ubrukelig på kort hold grunnet lite spredning på svermen. Hardere enn stål , må ha stålgodkjent gevær + maks 1/2 choke. Jævlig mye dyrere enn bly.

Federal HD er som Wingmasteren bra på lange hold , skyter svært tett på kortere hold. I grunnen svært lik Wingmasteren på de fleste områder.

Sink , styr unna på annet enn smådyr som skater osv.

Det var mine 5 cents , vet ikke om du ble noe klokere , men som sagt bruk bly om du kan ;)

Publicerat
  • Författare

Men dom problemen med dyra alternativhagel gäller väl även kal. 12? Vad jag egentligen var rädd för var om kal. 20

var oanvändbar till ex. rävjakt samt om stålhagel i kal. 20 inte skule fungerar på bana. PMT gav rådet att köra stål till övning men alternativ eller bly (där det är tillåtet) till jakt, det tycker jag lät OK. Tack för tipsen på alternativhagel.

Publicerat
Men dom problemen med dyra alternativhagel gäller väl även kal. 12? Vad jag egentligen var rädd för var om kal. 20

var oanvändbar till ex. rävjakt samt om stålhagel i kal. 20 inte skule fungerar på bana. PMT gav rådet att köra stål till övning men alternativ eller bly (där det är tillåtet) till jakt, det tycker jag lät OK. Tack för tipsen på alternativhagel.

Prisfrågan blir mer aktuell i kaliber 20 då vi här ser betydligt mindre volymer hos tillverkarna, men skillnaderna blir inte våldsamma.

/T