Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Härlig dag :-)

Featured Replies

Publicerat

Sköt själv en liten galt för en ung karelaretik, iosf så hängde hon inte direkt med ända fram men hon tog upp galten o skällde några minuter sen gick det loss o kom på mig.

10m håll 30-06, oryx kula o såhär såg skottplatsen ut..

post-348-1262443652_thumb.jpg

post-348-1262443692_thumb.jpg

Några hårstrå bara, inget blod alls. Fick på en smäll till men den hade inte behövts, galten gick väl 60m.

Men man blir lika förundrad varje gång de inte lämnar nått i blodväg trots kulan gått in i bogen och ut i mellangärdet.

Andra skottet fick den 40 m längre bort o det tog oxå i lungorna men i bättre vinkel.

Tyra o hennes gris.

post-348-1262443664_thumb.jpg

Sen sköts en gylta/sugga på gångstånd av Blackie, hennes 10:onde gris sen hon blev sprättad.

Hon tog en helt översnöad löpa troligen en 10 timmar gammal löpa o reste grisarna en bra bit bort. En gris stack direkt rakt ut o blev skjuten som stänkgris.

Den andra va det ståndskall och gångstånd på en stund innan den oxå gick i pass.

post-348-1262443767_thumb.jpg

En liten bild vid slakthuset får jag ju skicka med oxå..

post-348-1262443777_thumb.jpg

Publicerat

Satans så fint Niklas,

kul att det tuggar på med fint hundarbete...

/Christian

Publicerat
  • Författare
Satans så fint Niklas,

kul att det tuggar på med fint hundarbete...

/Christian

Jo visst tuggar de på o turen verkar hålla i sig..

Måste bero på mina Borat "tur"kalsonger.... B);)

Fast de skaver så förbenat.... :huh:;)B)

/Niklas

Publicerat

När du så ärligt la upp den där bilden hade ett tag lust att lägga upp en bild på julgrisen själv,

dvs undertecknad men med ett något nyktrare sinne, mitt alltså så valde jag att behärska mig.

Att de skaver lite förstår jag men ack så fina att använda axelbanden till att dra ut gris ut skogen med, de fäster ju vid mitten på kroppen och ger låg tyngdpunkt vid drag..

/Christian

Publicerat

Grattis till grisarna ;)

Vad heter karelaren?

Publicerat

Härlig dag! Så skoj att det finns sådana personer som du som lägger ut bilder också ;)

Tröttnar du på blackie vet jag en wachtel och husse som behöver en kompis ;):huh:

Publicerat

Grattis till grisen! Kul när det går bra för unghunden!

Vad har ni för temp. därnere med tanke på snön ligger kvar?

Här uppe är det garanterat myggfritt. -25,8! Friskt och härligt! ;)

Publicerat

Kul och Blackie visar att hon har en bra nos!

Publicerat

Grattis Niklas!

Glömde det förut. :rolleyes:

Publicerat

Grattis till grisarna!! Själv är det nog slut jagat för i år. Har fått satan så mycket snö :blink:

Publicerat
  • Författare
Grattis till grisarna :blink:

Vad heter karelaren?

Hon heter bara Tyra och är efter Jarlaslättens Avec och Asta.

Tempen ikväll härnere ligger på -10 men det ska tydligen bli betydligt kallare imorgon o några dar frammåt.

Publicerat
Hon heter bara Tyra och är efter Jarlaslättens Avec och Asta.

Tempen ikväll härnere ligger på -10 men det ska tydligen bli betydligt kallare imorgon o några dar frammåt.

Ok har 2 jarlaslättare här (Brolle & Billan) fast från andra kullen.

Publicerat

Kul läsning återigen. ;)

Intressanta bilder på skottplatsen för en oerfaren jägare, lärorikt och faktiskt få se hur det kan se ut och inte bara får det förklarat för sig.

Appråpå din lilla boratutstyrsel så kom jag att tänka på när du gjorde eftersök i skinnjacka och jeans i höstas, undra vad trafikanten sagt om du dykit upp i boratmundering hehe ;)

Nehe jag ska nog sitta och drömma mig bort under nattens jobb om lite grisjakt tror jag allt.

Mvh

Roffe

Publicerat
Men man blir lika förundrad varje gång de inte lämnar nått i blodväg trots kulan gått in i bogen och ut i mellangärdet.

Visst är det märkligt, samtidigt som man i bland undrar över hur det kan komma så mycket blod från en gris och den fortfarande springer. Kan ju vara som en tre dm bred flod av blod, och ändå springer den närmare hundra meter utan att ha teknat för träff över huvud taget. Det är tuffa små (nå ja) rackare.

Grattis till grisen, både till dig o hunden.

Publicerat
  • Författare

Ytterligare en förbenat trevlig dag..

Inget skjutet men Blackie släpptes på åtel.

Hon gick ifatt och reste en gris o jagade den i 4 timmar nästan inom marken hela tiden.

Stånd 5 ggr. vilka vi var inne varenda gång på mindre än 10 m då gick grisen loss.

Men den ställde sig i det tätaste h-vete som går alla gångerna. Både hörde o såg rörelserna från grisen men det gick inte komma till skott. Ja iofs, första ståndet gick vi in för att stöta direkt, stod lite dumt till intill större asfaltsväg. Då räckte det med att ena killen som ändå skulle hemmåt till tandläkaren stannade bilen o slog hårt med bildörren så skenade det.

Mycket mäkligt att grisen släppte in oss så nära.. det är ju allt annat än lättsmyget i skaren...

Jag såg grisen en gång på 100m när den gick över ett hygge så låg jycken 3-4 m bakom.

Sen gick den i pass o den killen kunde inte skjuta för hunden som va ivägen.

3:dje killen hade oxå grisen inom håll på 25 m men visste inte var jag va i planteringen så han avstod o skjuta.

Verkade vara en gylta i 70-kilosklassen.

Hon såg rätt rund ut så det är ju möjligt att hon va dräktig o långt gången o därför ställde sig o stod bergfast så många ggr.

Är annars rätt ovanligt att grisarna står längre tider för "tåget".

Gyltan blödde inte o sprang helt felfritt, så den va helt klart kärnfrisk. Kanske är andra grisar o annat beteende på andra sidan länsgränsen iofs.. :blush:

Kopplade tiken på löpan, man måste ju hem o jobba oxå. :rolleyes:

Nya tag i morgon. Kommit någon cm nysnö idag så det ser lovande ut.