Publicerat December 15, 200520 yr Tja! Jag har tingat en Sako75:a (väntar bara på ett vänligt brev från licenshandläggaren) i kaliber 9,3x62 och grunnar lite på detta med sikten till den. Jag tänkte ha en 1,5-6x42 och växla till en Aimpoint som ligger på en hylla hemma. Snabbfästen således. OK, vilken är den listigaste vägen att gå? Både funktion och pris räknas. Warnefärsten - har de den där lilla "sakopiggen" som låser hela montaget i den bakre klacken? Att optilock QR och "vanliga" optilock är samma sak bortsett från låsskruvens utseende - vingmutter eller insex - har jag koll på. Men optilock QR är väl av modell "baser+ringar" och inte den integrerade modellen som väl är den vanligaste, där man skruvar optilockringen direkt på vapnets klackar? I så fall, vad är det för klackar man skall ha? Eller är det bara att rocka loss med den vanliga integrerade optilocken? Leupold QR vill jag inte ha, klackarna kommer nog att hamna i vägen för de öppna riktmedlen. MVH! /Bengt Berg
Publicerat December 15, 200520 yr Warne kan du fetglömma - de är inte skottfasta. Du måste epoxylimma den bakre ringen då de inte sitter fast... Sakos egna funkar bra - såväl ringmounts som vanliga optilock md bas + ring. Jag har dock inte testat exakta skottfastheten. På min 9,3x62 Sako har jag istället en 1,5-6x42 i Leupold QR och de lägsta ringarna. Absolut lägsta montaget som går att få. Klackarna skymmer inte mina riktmedel i varje fall, men de är ju inte original. Prova - det är lätt. Funkar det är valet givet...
Publicerat December 15, 200520 yr Leupolds baser bygger 7,3 mm. Lägg något med samma mått på bössan och testa. Jag ska köpa Leupold QR till min 75á och ett zeiss 3-12x56. Tänkte kunna skifta mellan det och ett lågförstorande (ev aimpoint). / Johan
Publicerat December 15, 200520 yr Warne kan du fetglömma - de är inte skottfasta. Du måste epoxylimma den bakre ringen då de inte sitter fast... Mr F. Du får ta och dra åt skruvarna på fästet vettja, mkt enklare än att limma med epoxy ;D ;D Har själv Warne maxima till min 75a och fungerar perfekt, likaså för de andra ja känner & hört har Warnes snabbisar.
Publicerat December 15, 200520 yr Vad har du för kaliber? Jag provade fästena på en .375:a och de var inte skottfasta. För en 6,5:a kanske men inte grova grejer som 9,3.
Publicerat December 18, 200520 yr Jag har också hört att det varit problem med Warne QR på Sako typ-75 spåret i stora kalibrar. Någon mer som kan kommentera?. Tydligen ska rekylstoppet gett sig.
Publicerat December 18, 200520 yr Hej, "Nya" Warne snabbfästen har väl rekylstoppen på främre ringen så den stoppar mormagasinets framkant ?? en ganska kraftig stålbit!!! Annars så tycker jag Leupolds QR funkar MKT bra på sako 75 dock ej på äldra sako då det skiljer lite på kilbasen o fästet förskjuts till vänster !!! har iofs hört att dom ev gjort om det på senare QR fästen ngn som vet ??
Publicerat December 18, 200520 yr Vad har du för kaliber? Jag provade fästena på en .375:a och de var inte skottfasta. För en 6,5:a kanske men inte grova grejer som 9,3. 9,3x62 pangar ja i min 75a, provat en del "heta" laddningar med 250, 286 & 320grn, inte haft några problem alls med fästet. Som P.W. skriver sitter rekylstoppet på mitt på de främre fästet och kan inte se att varken kikaren eller fästet har rubbats det minsta. Som med allt finns det mer eller mindre bra exemplar, mitt är än sålänge av det bättre
Publicerat December 19, 200520 yr Jag har satt leupold QR på en 75-a som är 338-a. I kombination med gamla z 56 Zeissen och ett växelmontage. Har ej strulat en gång. Har satt Helia 3-12x56 på Sako 375 med warne. Inga problem där heller. MEN. Det finns inte något utrymme för misstag i dessa kaliber. Glömmer du att tex. dra riktigt, skevar det etc. Så går det ovillkorligen åt helsike till slut. Tänk dig en drivlina. Momentet hittar alltid den svagaste punkten till slut och knäcker den. Det är lika med rekyl och vikt.
Publicerat Februari 8, 200620 yr Är inte Warnes fästen pålitliga?? Har beställt snabbfästen till min 358NM då jag bara hört bra om dessa fästen (tills nu). Kikaren som ska monteras är en Zeiss Diavari c 3-9x36.
Publicerat Februari 8, 200620 yr Är inte Warnes fästen pålitliga?? Har beställt snabbfästen till min 358NM då jag bara hört bra om dessa fästen (tills nu). Kikaren som ska monteras är en Zeiss Diavari c 3-9x36. Dom är mkt pålitliga anser jag, som du vet är vi alla av olika tro ibland ;D men va inte orolig dom tål mkt och du kommer nog inte få några problem med dom. Mina håller inskjutningen mellan av och på tagningar galant. Du får väl hård testa dina och sen komma återkomma med åsikter.