Publicerat Januari 2, 201016 yr Hej! Finns det några knep att veta när fåglarna går i topp? Väder, snödjup etc. Har varit ut flera gånger under julledigheten och både Orre och Tjäder sitter antingen i snön eller mitt på träden. Jag håller till i Norra Västerbotten 3 mil från kusten. Tacksam för svar!
Publicerat Januari 2, 201016 yr Hej! Finns det några knep att veta när fåglarna går i topp? Väder, snödjup etc.Har varit ut flera gånger under julledigheten och både Orre och Tjäder sitter antingen i snön eller mitt på träden. Jag håller till i Norra Västerbotten 3 mil från kusten. Tacksam för svar! Var i Skeå jagar du
Publicerat Januari 2, 201016 yr I topp eller nästan i topp, så många meter skiljer dom inte åt och dom smakar likadant båda två. Sitter dom på backen är det bara att hålla koll på var dom flyger när man stöter upp dom så har du en chans att hitta dom i topp efteråt. Här, i år, en bit nordöst om Luleå såg jag dom första tupparna slå sig ner i topparna runtomkring mig runt den 15 November, det var då några centimeter snö och ganska fruset. Förra året vill jag minnas det började senare. Enda vintervädret jag brukar låta bli att jaga fågel i är när det är blåsigt och snöigt, om det är för att jag inte ser dom då eller för att dom inte sitter i träden då får de lärda diskutera bäst dom vill. För övrigt så ska du se att desto mer du skidrar runt i markerna desto mer lär du dig var dom brukar hålla till och desto mer fågel kommer du hitta.
Publicerat Januari 2, 201016 yr Författare Var i Skeå jagar du Jag jagar ca 5 km västerut från Krångfors
Publicerat Januari 2, 201016 yr såg första flocken och största jag sett på tiotals orrar! var riktigt i början av oktober vid första köldknäppet marken var riktig frysen då, bor i samma höjd som umeå.
Publicerat Januari 3, 201016 yr Jag tror att de sätter sig i topp när det har kommit så mycket snö att det inte går att komma åt föda i riset på backen längre. Om det är kallt ute så måste de äta en stor del av dagen för att klara sig, sedan gräver de ner sig i snön för att vila i sin lilla isolerade snögrop. Sedan sitter de väl i träden lite nu och då ändå även på hösten och sommaren för att spana och sola.