Publicerat Januari 3, 201016 yr Nu har jag ett litet problem... Jag tänkte att ja skulle börja köra lite drag med min Vorsteh på motionsnivå och har varit ut ett par svängar men har upptäckt att antingen vågar eller vill(förstår) inte. Min teori är ju att han alltid blivit fostrad med att inte dra i kopplet när man ex. har varit ute och gått och att han inte förstår att han får dra när man är i skidspåret. Men hur gör jag för att han ska förstå när selen är på så ska han dra och när den är av får han inte dra???? Förslag å tips är varmt välkommna!
Publicerat Januari 3, 201016 yr Vi har också börjat prova lite drag på motionsnivå. Vår pointer drar som bara den bara man viskar något som kan tolkas som ett varsågod. Det går riktigt fort och är väldigt kul, fast jobbigt, man kan ju inte ta det lite lungt i uppförsbackarna som man kan när man åker själv utan måste hjälpa hunden. Det tips jag fick innan vi provade första gången var att åka med andra. Att en annan hund åkt iväg före triggar de flesta hundar, speciellt jakthundsraser. Om du inte har några dragkompisar kan du ju kolla om det finns någon draghundsklubb som tränar i närheten.
Publicerat Januari 3, 201016 yr Har haft lite av samma problem med min yngre hund i början, men nu fungerar det bra. Vad jag gjorde var att köra ett dubbelspann med den äldre hunden. Då både fattade Qipper vad han skulle göra och hur kul detta är. Nu behöver jag bara ta fram selen, för att han ska skrika av glädje. Så ta och försök hitta en hund som kan dra och koppla ihop din jycke, så ska du se att det blir bra. Din uppfödare har hundar som kan dra och jäkligt bra dessutom Lycka till.
Publicerat Januari 3, 201016 yr hade oxo problem med att inte vela dra i början pga att hon inte fick dra ikoppel. men då släppte jag lös hunden med selen på och skejtade på utav bara den och manade på hunden tills hon sprang om mig och berömde massor och sen på med selen direkt och likadant och då gick det...och när det blev bakslag koppla lös i 100 m och på med den igen,,,då gick det..roligt som tusan sen går det lätt om du har ett t.ex annat ekipage som åker framför dig då behöver du nog inte ta ett staktag utan ist ploga så du inte åker in i dom andra=)...får se hur det går i år då har inte gjort premiären än...men så fort löpen är över. lycka till
Publicerat Januari 3, 201016 yr Jag tränar upp mina jämtar med att de får dra en vikt efter sig typ kätting el liknande, något som låter mycket så de vänjer sig med det... är lite trix i början men kör man med en vikt så kan du lura hunden att dra..... Se till att ha något mål te x att matte står efter halva vägen och åk inga långa svängar i början och se till att det är roligt för hunden med något spännande som händer efter vägen jag tror att det är viktigt i början iaf Sj håller jag på att få gammeltiken att tycka det är roligt, ser ut som det är ett omöjligt uppdrag:) Har även hängt kedjor efter när vi åkt spark så de ska få vikt hela tiden så de fattar att de ska dra..... Går rätt bra med dom yngre men med gamtika är nog loppet kört fast jag ger nog inte upp:)Mvh Ingemar
Publicerat Januari 3, 201016 yr Jag har inte fått någon till att dra överhuvudtaget när jag har stått på skidor bakom. Det har blivit fritt hopp och lek ist och springa i sin egen takt.
Publicerat Januari 3, 201016 yr Här finns lite matnyttig läsning för den som ska börja dra i nordisk stil: http://www.draghundsskola.blogspot.com/ Lycka till och ge inte upp bara för att det strular lite i början! Det finns inget härligare än att blåsa runt 10km slingan på 20min och passera alla som kämpar sig fram i mindre än halva sin egen fart
Publicerat Januari 3, 201016 yr Författare Här finns lite matnyttig läsning för den som ska börja dra i nordisk stil:http://www.draghundsskola.blogspot.com/ Lycka till och ge inte upp bara för att det strular lite i början! Det finns inget härligare än att blåsa runt 10km slingan på 20min och passera alla som kämpar sig fram i mindre än halva sin egen fart HAHAHA...de måste va underbart Kanske till och med bjuda på ett litet hånflin när man passerar
Publicerat Januari 3, 201016 yr Författare Har haft lite av samma problem med min yngre hund i början, men nu fungerar det bra.Vad jag gjorde var att köra ett dubbelspann med den äldre hunden. Då både fattade Qipper vad han skulle göra och hur kul detta är. Nu behöver jag bara ta fram selen, för att han ska skrika av glädje. Så ta och försök hitta en hund som kan dra och koppla ihop din jycke, så ska du se att det blir bra. Din uppfödare har hundar som kan dra och jäkligt bra dessutom Lycka till. De tänkte ja inte på... ska ta ett ord med han! Har du nån koll på hur månge de blir på utställningen den 23:e?
Publicerat Januari 3, 201016 yr Här finns lite matnyttig läsning för den som ska börja dra i nordisk stil:http://www.draghundsskola.blogspot.com/ Lycka till och ge inte upp bara för att det strular lite i början! Det finns inget härligare än att blåsa runt 10km slingan på 20min och passera alla som kämpar sig fram i mindre än halva sin egen fart Tack! Jag har provat draghund här i Kalixtrakten med en bekant och vet vad det innebär. Där var det inte en el. 2 hundar utan 8 pigga hungriga dragvilliga hundar. Hej vad det gick undan! Där räckte det inte med 10-15 km/h utan lite till!
Publicerat Januari 8, 201016 yr Min teori är ju att han alltid blivit fostrad med att inte dra i kopplet när man ex. har varit ute och gått och att han inte förstår att han får dra när man är i skidspåret.Men hur gör jag för att han ska förstå när selen är på så ska han dra och när den är av får han inte dra???? Jag testade lite drag med min jämte i slutet på fjolåret. Hade precis de problem du beskriver och drog samma slutsats du. Har inget konkret tips, men för mig löste det sig den dag vi var ute på älven och harvade i samma veva som 3 älgar bestämmde sig att korsa densamma på behörigt avstånd men i rätt vind Hade i några minuter en högklassig draghund, och efter den gången så har hon fortsatt att dra då selen och skidorna dyker upp. Mycket trevlig sysselsättning vintertid för att aktivera en själv och jycken!
Publicerat Januari 8, 201016 yr Här finns lite matnyttig läsning för den som ska börja dra i nordisk stil:http://www.draghundsskola.blogspot.com/ Lycka till och ge inte upp bara för att det strular lite i början! Det finns inget härligare än att blåsa runt 10km slingan på 20min och passera alla som kämpar sig fram i mindre än halva sin egen fart Bra länk! Tack för den!