Publicerat Januari 3, 201016 yr Vad exakt behöver man för att gjuta kulor? Utrustningsmässigt då. Kultång, gjutblock, Gryta. Eller kan man smälta blyet på tex en liten kokplatta? Tänkte ev gjuta kulor till whispern och även tyngre kulor till 375:an. Är det Usa man ska handla från antar jag, borde va billigast. Gaschecks. Behöver man det i subsonicfarter? Just det, kalibreringsgrejen behöver man väl åxå? Råd? Länkar till råd??
Publicerat Januari 3, 201016 yr Mats- ta ett snack med Karl Ö här inne eller Samme eller Crowis, de har alla kunskaper i ämnet, för egen del vill jag bara dela med mig av försiktighetsrådet att inte andas in blyångor eller få det på händerna, har en tendens att få en att må illa. Fan vad jag är avis på dig och andra som har tid med detta.. /Christian
Publicerat Januari 3, 201016 yr Kör med Lees kalibreringsögon, kostar nada och fungerar finfint. Hinner inte skriva mer, snart kommer min kvinna hem och då får jag skäll för att jag inte städat som jag lovat
Publicerat Januari 3, 201016 yr Författare Mats- ta ett snack med Karl Ö här inne eller Samme eller Crowis, de har alla kunskaper i ämnet,för egen del vill jag bara dela med mig av försiktighetsrådet att inte andas in blyångor eller få det på händerna, har en tendens att få en att må illa. Fan vad jag är avis på dig och andra som har tid med detta.. /Christian Dom kanske tittar in hit. TID, är nåt jag inte har. Just nu i alla fall. Men i framtiden så....... Kör med Lees kalibreringsögon, kostar nada och fungerar finfint. Hinner inte skriva mer, snart kommer min kvinna hem och då får jag skäll för att jag inte städat som jag lovat Då hoppas jag att du kan sitta efter risningen och skriva lite mer
Publicerat Januari 3, 201016 yr hej Mats, har influensa nu så jag är inte värst "hip".... vad du måste ha är en smältgryta med termostat, det räcker att köra med Lee:s till en början, jag gör det. form som passar till bössan behöver du och för de kalibrar du nämner finns det mkt goda möjligheter. 375:an är väl beprövad och whisperern är låghastighetskula så det föreligger inga beskymmer. kolla in på castboolits forum och läs där, för all info du söker om kalibrarna och kulval finns där. Lee:s kalibreringsögon fungerar för att kalibrera och sätta gas checks, jag har till 30-30 och 8x57js och de fungerar bra. det som kommer bli beskymmer för 375:an är kulfettet. Lee:s liq alox håller inte riktigt måttet för de hastigheterna, men för whisperern ska det funka. du får fråga på bara, jag kan hjälpa dig med en pryllista om du vill.
Publicerat Januari 4, 201016 yr ok mats, mår lite bättre nu. 375 H&H är en kaliber som ska vara lätt att få att fungera med blykulor, många har haft framgångar med denne i både jaktliga och skyttesammanhang. whisperer har jag inte annat än läst en del om och ser inga problem med det. Det finns vissa hållpunkter: ska du över 1500fot/s så bör du har hårdare bly än mjukbly dvs en bhn över 4-5. vanligt återvinningsbly är det jag kör med och det har en bhn på ca 10 så det går bra. om man som jag gjort tvingat upp kulor i ca 800m/s måste man härda kulan för att den ska klara följa räfflorna i pipan och inte blya av. sedan är smörjfettet en alltmer viktig faktor ju högre farter man laddar till. mina erfarenheter är att lee:s flytande smörjfett fungerar upp till ca 630 m/s sedan får man blyavlagringar i pipan, det är skit för då går precisionen åt skogen dessutom. om du ska skjuta på självmarkerande älgen måste du alltid härda kulor för att de skall funka som en helmantel. som sagt för att komma igång behöver du: blygryta ca 850 kr gjutform allt från 250 kr till 1000 kr lee:s kalibreringskit 250 kr per kaliber en hylshalsexpander 160 kr bly, gärna från gamla balansvikter. det mesta funkar dock gas checks för de olika kalibrarna (en kopparbricka man crimpar på basen på kulan för att hålla trycket bakom kulan uppe) det finns en affär i ängelholm som skickar grejor om man beställer, han har bra priser jmf midway länk: www.skytteservice.se agne där hjälper en igång och har nybörjargrejor på lager och då kommer du igång fort och lätt. mitt råd är att börja enkelt. om du vill börja enklast möjligt kan jag skicka lite .309 kulor om det är en .300 whisperer du har, mina är 175 gr tunga och rundnosade. jag har en form som jag borrat lite i själv men den funkar hyfsat, den kan du låna ett tag om du vill. Kalle