Publicerat December 15, 200520 yr Idiotsalt älg och renkött som far min brukar kalla det är nog bland det godaste som finns näst efter torkat renkött ;D Vet inte riktigt receptet men har sett att han lagt filér på ett saltlag i en pastbunker, sen salt och stenar på detta, möjligtvis lite socker också.. Blir ruskigt salt men mycket gott Någon som provat på liknande?
Publicerat December 15, 200520 yr Det du beskriver är väl en form av gravning.Gravat kött är kanongott men får faktiskt precis som du säger stryk av torrköttet som gärna får vara lättrökt innan torkning.Svärfar har övat i 40 år på saltning, rökning och torkning av renkött och han gör ett gudomligt torrkött ;D ;D ;D
Publicerat December 15, 200520 yr Författare Jovars, farsan både röker, gravar torkar och hela baletten, grejen är att detta är ruskigt salt tillskillnad från vanligt gravat kött Olämplig som skogsmat till skillnad från det andra men fin fint till pilsnern eller kaffet Något som förövrigt är grymt gott är hembakt bröd, smör, brun getost, rökt och torkat renkött i tunna skivor och hjorttronsylt på det! Faster som mixade i ihop detta, var skeptiskt till skapelsen men det är guda gott
Publicerat December 15, 200520 yr Det har jag aldrig smakat.Måste vara rena "djungelvrålet".Den där mackan lät bra ända till hjortronsylten ;D ;D Fast det är ju dumt att uttala sig när man aldrig har smakat :-. Den här då ? :Nygräddad kahkku (bröd bakat över öppen eld) , extrasaltat Bregott,saltröding och purjolök.Till detta en iskall pilsner.Nu blev jag hungrig
Publicerat December 15, 200520 yr Författare niak rekordgott med en sån macka ;D Såväl torrkött med getost som torrkött med hjortson funkar lika bra om man inte vill ha allt på
Publicerat December 19, 200520 yr niak rekordgott med en sån macka ;DSåväl torrkött med getost som torrkött med hjortson funkar lika bra om man inte vill ha allt på Är det någon form av en Dagobertmacka som Ni pratar om?