Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Urtjädern !

Featured Replies

Publicerat

Min bror och jag var hemma och jagade i helgen. Jag hade tur och sköt två tjädrar och en orre. Magnus hade ännu mer tur ! Han fick skjuta urtjädern. En stor, vild och utstött best vida fruktad för sina vassa klor och dödande näbb.

Det var -29 grader och hade börjat skymma. Vi har sett honom en gång tidigare men aldrig lyckats komma inom skotthåll. Den här gången var vi förberedda. Magnus hade pappas 300 weatherby mag laddad med 15 g lapua mega. Han försökte ta oss två gånger men missade och slog fast i en talltopp tre hundra meter undan. Med ett välriktat skott fälde Magnus honom. Efter att ha pusatat ut och druckit en kopp the spände vi för oss dragselarna. Det tog fem timmar att dra hem den 47 kg tunga urtjädern i två och en halv meter ospårad snö.

Toppjakt i det bitande kalla norrland inland är något alla vill prova. Men, jakten på urtjädern hä ä' int' nå för fjoll.....

post-2892-1262552576_thumb.jpg

Publicerat

;)  Grattis!

Fin snödriva ni lagt tjädern på iaf...  :wacko:

Publicerat
  • Författare
;)  Grattis!

Fin snödriva ni lagt tjädern på iaf...  :wacko:

Snödriva !? Ser du inte att huvudet ligger på en tolv tumms tallstubbe på toppen av en rullstensås !!

Publicerat

Nej! har ni skjutit avelstjädern, nu kraschar stammen, så är det bara.

Jävlar vad höga stubbar ni har, med tanke på de 2,5m djupa snön

Publicerat
Min bror och jag var hemma och jagade i helgen. Jag hade tur och sköt två tjädrar och en orre. Det tog fem timmar att dra hem den 4,7 kg tunga urtjädern i 25 cm ospårad snö.

måste vara tungt om man är 77 cm lång :wacko:

Publicerat
:wacko:
Publicerat
  • Författare
Nej! har ni skjutit avelstjädern, nu kraschar stammen, så är det bara.

Jävlar vad höga stubbar ni har, med tanke på de 2,5m djupa snön

Vinteravverkning ! Det är en gammal stubbe. Skulle gubbarna gräva sig ner till marken för att sedan hugga skulle de ju inte komma upp förän till våren. Hur skulle det då gå mer kärringen och barnen ? Nej, stubben är från en vinteravverking och nog si sådär två och tretio meter hög. Ser för djävligt ut på sommaren men är lätthuggen tjärved (om int' urtjädern är i speltagen).

Publicerat

tänkte inte på det :wacko:

Publicerat
Min bror och jag var hemma och jagade i helgen. Jag hade tur och sköt två tjädrar och en orre. Magnus hade ännu mer tur ! Han fick skjuta urtjädern. En stor, vild och utstött best vida fruktad för sina vassa klor och dödande näbb.

Det var -29 grader och hade börjat skymma. Vi har sett honom en gång tidigare men aldrig lyckats komma inom skotthåll. Den här gången var vi förberedda. Magnus hade pappas 300 weatherby mag laddad med 15 g lapua mega. Han försökte ta oss två gånger men missade och slog fast i en talltopp tre hundra meter undan. Med ett välriktat skott fälde Magnus honom. Efter att ha pusatat ut och druckit en kopp the spände vi för oss dragselarna. Det tog fem timmar att dra hem den 47 kg tunga urtjädern i två och en halv meter ospårad snö.

Toppjakt i det bitande kalla norrland inland är något alla vill prova. Men, jakten på urtjädern hä ä' int' nå för fjoll.....

Grattis ! den var riktigt stor :wacko:

Publicerat
Vinteravverkning ! Det är en gammal stubbe. Skulle gubbarna gräva sig ner till marken för att sedan hugga skulle de ju inte komma upp förän till våren. Hur skulle det då gå mer kärringen och barnen ? Nej, stubben är från en vinteravverking och nog si sådär två och tretio meter hög. Ser för djävligt ut på sommaren men är lätthuggen tjärved (om int' urtjädern är i speltagen).

säker på att det inte är en 08stubbe? (ni har väl sett där ett gäng lumpare från södern haft läger? man kan tillåmed se hur snödjupet var då, mitt i somaren=)

Publicerat

Gratulerar till en lyckad jakt...

Måste vara grymt stor även för en gammal tjäder...

Vad ligger normalvikt på egentligen?

15-20 kg?

Eller är jag helt fel ute...

Är du helt säker på att det inte var en förklädd struts... ;)

Publicerat
Snödriva !? Ser du inte att huvudet ligger på en tolv tumms tallstubbe på toppen av en rullstensås !!

Nog både såg och ser jag att ni placerat tjädern på en stubbe, men resten av kroppen ligger i mina ögon på snö.. ;)

;)  

Publicerat

jävligt konstigt att det sticker upp smågranar precis bakom huve på tjädern isåfall. :blush:

Publicerat

Jag frågade en kompis som är jägmästare och han var helt säker på att detta är toppskott på granar i avverkningsbar ålder, inte smågranar. Jag är en smula tveksam och tror att de är i 3-4-metersklassen. Häftigt med en tjäder i den storleken! Jag skall försöka få till en 80-kilosbest jag också nu i veckan. :lol:

Publicerat
Jag frågade en kompis som är jägmästare och han var helt säker på att detta är toppskott på granar i avverkningsbar ålder, inte smågranar. Jag är en smula tveksam och tror att de är i 3-4-metersklassen. Häftigt med en tjäder i den storleken! Jag skall försöka få till en 80-kilosbest jag också nu i veckan. :lol:

Bedömer också att det måste vara ungskog kring 4 m hög. Vore märkligt om markägaren släppt upp slyn lika högt som granen upp till avverkningsbara höjd. Men jag är ju ingen jägmästare.

Var ute igår och rekade marken, hittade inte mindre än 5 100år+ tallar med knäckta toppar, kan det vara en slik best som landat oförsiktigt i sin vilda jakt på tallbarr

-_-

Publicerat

Fundering... Jag hade tänkte att jaga med en liten 6x45a nu i vekan, men den är väl knappast att rekommendera för dessa? Kanske att den duger för orrar, som sällan blir mer än 20-30 kilo i dessa trakter, men här verkar det ändå bli som om 9,3x62an får komma med i alla fall... :lol:

Kanske skall ta med 6x45an i alla fall, uitifall att det dyker upp en järpe? De kan väl ändå inte väga mer än 10-12 kilo?

Publicerat

kan man fälla älg med 6,5 så ska det nog gå med 6x45an, men helmantel kan du glömma, i vinter är det premiumkulor som gäller.

Dessa bestar är ännu en anledning att skaffa vierling. fågelhagel i en pipa, 6,5x57 med helmantel till småfåglarna, 9,3x74R med premiumkula till besten, samt en slug om det blir närkamp.

alltså, vierling, det ultimata toppfågelvapnet!

Publicerat

Grymmaste tjäder jag sett...jag tror att det är tur att ni tog den så att den inte far efter hundar och barn. :o