Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ny bössa

Featured Replies

Publicerat

hallå! jag kanske har kommit över en begagnad 9.3x62 och undrar om de e någon som skjuter rådjur med den, jag tänkte mest om de är en för stor kaliber att skjuta rådjur med.

Publicerat

Jag har gjort det, kommer att göra det igen,

med vettiga, moderna kulor så är inte en 9,3 särskilt elak på ett rådjur vid sidoskott,

diagonala skott eller genom båda bogarna är helt klart lite "grisigare" men inte mer än andra klass 1 kalibrar.

Min 9,3:a är ett rent drevjaktsvapen som iofs kan dubblera på lite vakjakt.

/Christian

Publicerat
hallå! jag kanske har kommit över en begagnad 9.3x62 och undrar om de e någon som skjuter rådjur med den, jag tänkte mest om de är en för stor kaliber att skjuta rådjur med.

varför inte nu har jag inte testat själv men ska enligt rykte vara "mildare" i köttförstörelse än .222R m.fl pga låg hastighet

Publicerat
  • Författare

tack för svar :wacko:

Publicerat

Tror att en mjukt laddad 9.3 kan vara nog så bra till rådjur. Har inte jagat med 9.3 själv någonsin men kan delge min korta erfarenhet av andra kalibrar: farsgubben har .22 savage highpower i kombin, jag använder .270. Resultatet blir ibland, allt för ofta, varminteffekt i rådjuret. Väldigt sällan jag gjort leverpastej på rå om man säger så (en av anledningarna till att jag går över till .308). Båda kalibrarna har i princip samma hastigheter på ammunitionen, förvånande likvärdiga faktiskt.

Så, min teoretiska tanke är, grov kula mjukt laddad borde ge bra resultat även på småvilt och även i 9.3. Mitt råd är då att välja en tung mjuk kula och inte någon av de lättare laddningarna.Men som sagt, har inte koll på 9.3.

Publicerat
  • Författare

jag fick nyss höra att tikka inte har superkvalite på sina studsare och undrar lite om ni andra har haft problem med era tikka?

Publicerat
jag fick nyss höra att tikka inte har superkvalite på sina studsare och undrar lite om ni andra har haft problem med era tikka?

Tikka gör förbannat bra studsare mot de pengar de kostar. Ingen tvivel om saken, så har du hittat en fin sådan skulle jag inte tveka en sekund..

Mvh

Publicerat
  • Författare
Tikka gör förbannat bra studsare mot de pengar de kostar. Ingen tvivel om saken, så har du hittat en fin sådan skulle jag inte tveka en sekund..

Mvh

har hört från vapensmeden att dem är sådär i kvalité, spricker och dyligt. men jag ska kolla på den och ta med den till en som är bra med bössor och rådfråga han :blush:

Publicerat

har haft 3 st, alla med plastkolv.

2 sköt inte bra, den 3:e gick super.

rekylklacken är en tråkig historia, i alu, befrämjar inte precisionen.

t3 har riktigt fin slutstycksgång och rejäl fästspår för optilockfästen.

ol-fästen är de bästa jag använt, går inte att slå bort ens med slägga.

en t3 light i 9,3*62 har en riktigt elak rekyl, det har alla 3kg bössor som skjuter tyngre kulor.

Publicerat
  • Författare

tack för svar :blush:

Publicerat
  • Författare

bestämt mig och jag ska behålla bössan ^_^ ska ju inte ge så mycket för den iallafall :D

Publicerat

Hej,

vad är det för Tikka modell som du funderar på och vilken modell var det som smeden uttalade sig om?

Henrik

Publicerat
har hört från vapensmeden att dem är sådär i kvalité, spricker och dyligt. men jag ska kolla på den och ta med den till en som är bra med bössor och rådfråga han :ph34r:

nu är jag ingen vapensmed men i min lilla värld har tikka nära bäst kvalitet per krona både beggat och nytt.

Publicerat
har haft 3 st, alla med plastkolv.

2 sköt inte bra, den 3:e gick super.

rekylklacken är en tråkig historia, i alu, befrämjar inte precisionen.

t3 har riktigt fin slutstycksgång och rejäl fästspår för optilockfästen.

ol-fästen är de bästa jag använt, går inte att slå bort ens med slägga.

en t3 light i 9,3*62 har en riktigt elak rekyl, det har alla 3kg bössor som skjuter tyngre kulor.

Har en T3a i 9,3x62. Har kört med 18,5 grams orx men iår testade jag dom nya 21,1 grams. Och visst skjuta i bänk är väl inget man vill göra 20 buler efter varandra men jag vill påstå att rekylen är "behagligare" än samma bössa i 30-06. Inte att den är mindre, men mer som en dunk i axeln än ett piskrapp som jag upplever 30-06an. Stående är den rent underbar att skjuta med :ph34r:

Publicerat
  • Författare
Hej,

vad är det för Tikka modell som du funderar på och vilken modell var det som smeden uttalade sig om?

Henrik

:P de e såhär att min pappa som har fixat bössan sa till smeden att det var en stiga <_< vilket det inte var, så det blev lite konstigt där :P

Publicerat
  • Författare
Har en T3a i 9,3x62. Har kört med 18,5 grams orx men iår testade jag dom nya 21,1 grams. Och visst skjuta i bänk är väl inget man vill göra 20 buler efter varandra men jag vill påstå att rekylen är "behagligare" än samma bössa i 30-06. Inte att den är mindre, men mer som en dunk i axeln än ett piskrapp som jag upplever 30-06an. Stående är den rent underbar att skjuta med <_<

jag är ganska liten i kroppen så jag ska provskjuta bössan och är rekylen för mycket för mig så blir det inget :P

Publicerat
:P de e så här att min pappa som har fixat bössan sa till smeden att det var en stiga <_< vilket det inte var, så det blev lite konstigt där :P

ha ha stiga älgen, mysteriet med den avvikande smeden löst.

Publicerat
  • Författare
ha ha stiga älgen, mysteriet med den avvikande smeden löst.

japp <_<