Publicerat Januari 4, 201016 yr Kom just innanför dörren. Ett jaktlag hade skjutit på en gris igår kväll 18.30 (på åtel). De spårade en bit, fann blod, men bröt. I morse hade en kille med en wachtel fortsatt spårandet, in i en stor tät granplantering. Plöstligt hörde han hur grisen kastade sig upp framför honom och försvann i fjörran, varvid han bröt. Jag var där ungefär halv 12. Följde spåret en bit och släppte Totte, laikan. Han försvann med nosen i spåret. 5-10 minuter senare hör vi honom dra igång kanske 600 meter bort. Jag smyger, så bra det går i det hårda föret. Det är grymt tätt med mycket snö på grenarna. När jag kommer in ser jag hur grisen plötsligt kommer farande efter hunden, som glider undan och ställer om en liten bit bort.Grisen är mycket aggressiv och gör ständiga attacker. Jag kommer in, ser siluetten av grisen i ett snår, hunden är säker, och skjuter. Hunden skuttar in och håller grisen, och så det slut. Inget konstigt, men skadan är anmärkningsvärd. Skottet hade tagit lite långt bak och lågt, ett jättehål, och ändå var grisen så pigg typ 18 timmar senare. Tuffa djur. Det andra eftersöket, i förrgår, var anmärkningsvärt såtillvida att grisen gick undan mer än fyra mil! (5,3 mil på Tottes garmin, men han hade gått en halv såt före.) Det var en stor gris som visade sig vara bommad.
Publicerat Januari 4, 201016 yr Kul att du börjar skriva om dina eftersök Torkel. Lite svårt att se på bilden men är det diafragman man ser eller är det lungorna? Helt otroligt att den inte dränerats på blod helt, alternativt att den frös ihjäl i sårlegan, det är ju öppet rätt in till de röda organen.
Publicerat Januari 4, 201016 yr Jäklar vilket hål Imponerande vad stryk de tål. Så bra jobbat! Hatt lyft!
Publicerat Januari 4, 201016 yr Inga dåliga jobb av hund och förare, med en sån skada tror man ju att den ska ligga ganska snart! 53km är ett bra förföljande, men så är ju Totte väldigt bra både tränad och som hund!
Publicerat Januari 4, 201016 yr Naturens egna stridsvagnar, Fint jobbat av er båda Torkel, hatten av. /Christian
Publicerat Januari 4, 201016 yr Helt otroligt att den fortfarande var vid liv så långt efter och med sådana skador. Kan undra vad skytten sköt med, Haubits Bra jobbat. /Lasse
Publicerat Januari 4, 201016 yr Torkel! Jag vill använda din bild o faktan kring den bilden i utbildningssyfte. skulle det va OK? Givet kommer jag visa på vems bild det är osv. Äras den som äras bör eller va de heter
Publicerat Januari 4, 201016 yr Författare Kulan hade tagit alldeles bakom diafragman så det var inte hål i bukväggen, till lungorna. Det var 30-06 och oryx. När grisen anföll hunden i tätningen kunde jag inte se att den var skadad alls. Klart du får använda bilden som du vill NS, säg till om du vill ha den i högre upplösning.
Publicerat Januari 4, 201016 yr Ruskigt bra jobbat Torkel. Jag drar mig till minnes din utmärkta artikel i Svensk Jakt i höstas, känns verkligen aktuell... Även om den med stora hålet inte sprang 4 mil så kräver dessa jobb verkligen hundar, och förare, som är något alldeles extra. Har själv ett par ruskiga händelser i jul som verkligen får en att inse att de älg- och rådjurseftersök man sysslat med i sin ungdom kräver något helt annat och kanske något betydligt lättare än dessa vildsvin, rovdjur och flocklevande vilt i allmänhet...
Publicerat Januari 4, 201016 yr Bra jobb av dig och Totte. Det som slår en när det gäller vildsvin är hur olika de kan reagera på nästan likadana träffar.
Publicerat Januari 4, 201016 yr Du råkar inte veta vad det var för kaliber den är skjuten med? Ser ju onekligen bra märkligt ut det där, kulan måste ha träffat ben och splittrats på något konstigt vänster, alternativt har han använt landminor eller liknande Bra jobbat!!!
Publicerat Januari 5, 201016 yr Underbart! Det som slår mig, är att jag hade haft den skadan så hade jag lämnat in på fläcken. Inte sprungit omkring och anfallit mina förföljare..... Kul å se att det finns fler i landet som är ute och kryper i busken under natten och dagen. //Erik