Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

statistik fråga varg

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag undrar om det finns statistik på hur många av de i dagarna skjutna i vargarna som var radiomärkta?

Och hur många procent av dessa radiosändare var fortfarande i funktion?

Kan ju vara kul att vrida statistiken åt det hållet för en gångs skull....

MVH // Henrik

Publicerat

Finns ingen sammanställning ännu då SVA inte ens fått in alla vargar. Men du kan nog vara rätt säker på att vi ska få fram dessa data. Dessutom finns ju faktiskt "risken" att en del icke-fungerande sändare ramlat av, men då ser vi på märken eller DNA vilken det är.

Publicerat
  • Författare
Finns ingen sammanställning ännu då SVA inte ens fått in alla vargar. Men du kan nog vara rätt säker på att vi ska få fram dessa data. Dessutom finns ju faktiskt "risken" att en del icke-fungerande sändare ramlat av, men då ser vi på märken eller DNA vilken det är.

Skall bli väldigt intressant att följa!

Hoppas denna info når ut till media när den är klar.

MVH // Henrik

Publicerat

Enligt j&j sköts det två vargar med halsband

Två halsband

Två av de 27 vargarna bar radiohalsband. Den ena vargen sköts i Amungenreviret och sändaren hade varit tyst i ungefär ett år. Den andra vargen sköts i Lövsjön, Dalarna, och hade ett halsband där sändarklumpen ramlat av.

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Jag vet att detta inte direkt är någon "säker" källa och ni får säkert en rapport senare, men om detta stämmer så har 100% av alla sändarförsedda vargar som sköts legalt under jakten 2010 slutat fungera, detta betraktar jag isåfall som ett hån mot alla som blivit beskyllda för tjuvjakt på grund av att sändaren har "slocknat"

Om detta stämmer är det någonting "vi" (läs: ni) kommer att gå vidare med?

Andreas

Publicerat

Asm: Jo jag bor ett stenkast(nåja)från Lövsjöreviret. Nu minns jag inte när de slutade få signaler från den hanen de sköt men vet iaf att det var en hel del skriverier om misstänkt tjuvskjten varg etc...

Publicerat

Nu vet jag inte riktigt hur ni menar att vi skulle gå vidare? Forskarna har alltid varit rätt korrekta i sina uttalanden och betonat att en tyst sändare ingalunda behöver betyda illegalt dödad varg.

Att sedan t ex BRÅ gjort en del egna halsbrytande antaganden har vi kritiserat skarpt redan för två år sedan...

Publicerat
Enligt j&j sköts det två vargar med halsband

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Jag vet att detta inte direkt är någon "säker" källa och ni får säkert en rapport senare, men om detta stämmer så har 100% av alla sändarförsedda vargar som sköts legalt under jakten 2010 slutat fungera, detta betraktar jag isåfall som ett hån mot alla som blivit beskyllda för tjuvjakt på grund av att sändaren har "slocknat"

Om detta stämmer är det någonting "vi" (läs: ni) kommer att gå vidare med?

Andreas

Öhhh, varför skulle tidningen J&J vara nån "osäker" källa? Den är väl lika säker som alla tidningar omän de heter Jaktjournalen, Svensk jakt m fl!

Publicerat

Nämn en tidning som är en säker källa... ^_^ !

Publicerat
Nu vet jag inte riktigt hur ni menar att vi skulle gå vidare? Forskarna har alltid varit rätt korrekta i sina uttalanden och betonat att en tyst sändare ingalunda behöver betyda illegalt dödad varg.

Att sedan t ex BRÅ gjort en del egna halsbrytande antaganden har vi kritiserat skarpt redan för två år sedan...

det var just brås rapport jag tänkte på, de slog ju upp att en död sändare är lika med en död varg, dags att ta en ny dialog? Jag vill inte kludda i denna area mer än nödvändigt men vill förklara min "inte saker källa". JAG håller inte j&j som säker källa lika lite som jag håller jaktjournalen som säker källa utan källhänvisning. En säker källa i detta fall torde vara sva eller lst. Andreas - från mobilen därav saknaden av radbrytning osv

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.