Publicerat Januari 5, 201016 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...ur-och-dovvilt/ Man kan undra varför vi jägare måste få beslut om förbud innan man slutar. Drevern här hemma gör ingen skada kan jag säga för hon kommer inte fram i snön Så vi har inte jagat med henne på över en vecka nu. Tråkigt med förbud men ibland kanske det är nödvändigt. /Lasse
Publicerat Januari 5, 201016 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...ur-och-dovvilt/Man kan undra varför vi jägare måste få beslut om förbud innan man slutar. Drevern här hemma gör ingen skada kan jag säga för hon kommer inte fram i snön Så vi har inte jagat med henne på över en vecka nu. Tråkigt med förbud men ibland kanske det är nödvändigt. /Lasse Det är väl aldrig skoj med förbud men dessvärre ofta nödvändigt då allt för många inte ser varken till den drivande hundens eller det drivna viltets väl vid jakt. Vi måste ta väl vara på såväl våra jakthundar som de djur vi önskar jaga!
Publicerat Januari 5, 201016 yr Lasse ; alla är inte så kloka som oss. Man kan ju jaga rådjur med labbar , stövare o all annan olämplig hundarsenal
Publicerat Januari 5, 201016 yr Författare Lasse ; alla är inte så kloka som oss. Man kan ju jaga rådjur med labbar , stövare o all annan olämplig hundarsenal Tänkte inte på dé Här är det nästan uteslutande Drever o Tax och de slutar jaga innan rådjuren far illa. OM inte skaren ställer till det vill säga.. /Lase
Publicerat Januari 5, 201016 yr Tja där jag va o jobbade idag släppte de wachtlar på rådjur. ca 30 cm snö som rådjuren skulle pulsa i. de gick inte fort för dom. därimot hade hundarna fart tyvärr<_< . tacka vet jag småhundar som tax o drever. där sätter snön stopp. om de inte leker mullvad förstås
Publicerat Januari 5, 201016 yr Tja där jag va o jobbade idag släppte de wachtlar på rådjur. ca 30 cm snö som rådjuren skulle pulsa i. de gick inte fort för dom. därimot hade hundarna fart tyvärr<_< .tacka vet jag småhundar som tax o drever. där sätter snön stopp. om de inte leker mullvad förstås Tyvärr är det väl inte hundarnas benlängd som är problemet utan jägarnas omdöme...
Publicerat Januari 6, 201016 yr Tyvärr är det väl inte hundarnas benlängd som är problemet utan jägarnas omdöme... Ja visst är det jägarens omdöme som ska säga stopp. men tyvärr så tänker inte alla på de viset. de tänker nog bara att hunden kommer fram o då gör rådjuren det också.
Publicerat Januari 7, 201016 yr Även länsstyrelsen i Kalmar län har idag beslutat att förbjuda jakt på allt klövvilt med drivande- och kortdrivande hund. Hörde det på lokalradion i eftermiddags, står inget på länsstyrelsens hemsida än. Bra beslut iaf. Ja visst är det jägarens omdöme som ska säga stopp. men tyvärr så tänker inte alla på de viset. de tänker nog bara att hunden kommer fram o då gör rådjuren det också.