Publicerat Januari 5, 201016 yr Vill börja med att "skryta lite": Jag har ÄÄÄNTLIGEN skjutit mitt första vildsvin! Ja, det är inte någon jätte men det är min första och den "stod&dog", vilket kändes mer än bra. Som en parentes kan jag säga att det var många grisar framme, att min bössa är gammal men sannerligen inte utnött... ... Det "rosa" under magen är från utgångshålet. Kulan tog bra men kanske lite lite högt; en liten bit under ryggraden i bogen men vinklade ned genom vitala delar. Mer kommer att stå att läsa i min minst sagt ännu ganska styvmoderligt behandlade blogg... Ja, sedan är bilden tagen med mobilkameran mitt i natten med lite lyshjälp från pannlampan. Nu till frågan jag har till er mer erfarna: Hur gör ni vid urtagning/sotning av vildsvin? Jag har läst lite på olika ställen och endel förordar att man ska sära på hela djuret från nos till svans då det går lättast att ta ur tarmpaketet osv då. Andra förordar att man tar ett relativt litet hål i buken och tar ur tarmarna och att man absolut inte ska dela upp mellan skinkorna osv. Så gjorde jag nu och det var mer än svårt att sota osv. Men nu vet jag hur jag ska göra till nästa gång i alla fall... På ett tredje ställe stod det att det spelar inte så stor roll hur man sotar bara man gör det rätt!?!? Tack för det Televerket säger jag! Hur f-n vet man vad som är rätt när man inte gjort det tidigare? Likaså beskrivs det ofta hur tarmarna, magen, strupen eller någon annan del ska tas bort men när man är grön i gamet så vet man ju inte var man ska kapa av "sakerna". Allt i ett djur sitter ju ihop så att säga... Magen sitter ihop med tarmarna, som sitter ihop med ändan så att säga... Liksom sitter magen ihop med huvudet genom strupen osv. Ja, ni fattar! Jag löste det och hoppas att resultatet blev bra. Har tagit ur några rådjur tidigare med hjälp och även några harar och någon kanin så man vet ju hur ett djur fungerar men alla arter ser ju lite olika ut och ett vildsvin är lite annorlunda mot en kanin... (Ja, även mitt även om det inte var någon "200kg galt" - den har jag by the way sett och kommer att ta "senare"...kanske. )
Publicerat Januari 5, 201016 yr Smaksak tycker jag men jag föredrar att öppna buken och bröstkorgen. Det mesta går väl att slita ut på en liten gris men mellangärdet får du skära. Stort obs där, ska du ta trikinprov från njurtappen så skär inte nära ryggraden. Sen är det väl inte så svårt? Allt ska ju väck så det är väl bara att köra på? Sotningen tar jag i samband med grovstyckningen, tycker det är lättast att sota när grisen hänger i bakbenen. Sotat massor med grisar efter slakteritjänst på storgods men tycker nog det är lite svettigt oavsett.. sett proffs som går på hårt med kniv, själv står jag mest och pillar men det känns om jag föredrar det framför att fylla en fin bukhåla med urin Mvh!
Publicerat Januari 5, 201016 yr Ja önskar gratulera till första nassen, har ingen egen erfarenhet att dela med av men de grisar ja sett tas ut "redan" på åteln har endast buköppning gjorts och mat-luftstrupen hjärta lungor etc. har tagits i slakteriet senare. Resten togs på plats utan att bäckenet delades. Återigen grattis, jag längtar tills jag får lägga min första nasse på mitt samvete. Mvh Roffe
Publicerat Januari 6, 201016 yr Stort Grattis. Personligen tycker jag det är lättast att ta hem djuret helt och passa inomhus om det nu inte skulle vara för djävla stort vilket ännu inte hänt mig. Hänga i bakbenen, öppna buken och såga bröstbenet så trillar allt ut, dessutom så har köttet lite tid på sig att svalna långsamt om man väntar ett tag med urtagningen. Var noga med att skär bort på båda sidor om penis kanalen (på galt klart) som ju går ända bort till arslet så alla körtlar kommer bort. Har själv inte gjort vid så många grisar men några har det blivit iaf.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Grattis till grisen! Själv föredrar jag att öppna bara buken och häva ut magsäck och tarmar i skogen men det är främst för att jag ska exponera så lite snittyta för ev släpande genom skogen eller smutsiga transporter. och att det oftas ska besiktas röda organ på grisarna jag tar hand om. Om jag har nära till slakteriet dvs innom två timmar efter skott så tar jag ur där med tillgång till friskt vatten. Tycker att det är smidigare att ta ur hängade och släppa allt i en back, för ev besiktning osv, När du tar ur hängande så kan du i princip öppna hela vägen ned till halsen. Bröstbenet är ju mjukt på grisar och delas lätt med kniv. likaså bäckenet går att dela med kniv om man ska sota.Men inte nödvändigt brukar gå bra med en filé eller benkniv som har ett långt och smalt blad. Trikinprovet tas lättast från läggen dvs "Vaden" på frambenet. Njurtappen säger många och det är oxå rätt. Det härstammar från tamgrisprovtagning. man ska ta provet från den muskel som är mest aktiv och på uppstallade tamgrisar så är det mellan gärdet men på vildsvin säger går det bra med läggen enl. SVA MVH Jens
Publicerat Januari 6, 201016 yr Sotningen tyckte jag oxå var lite besvärlig innan. Man stod och fjottlade med sin lilla jaktkniv i mörkret. Nu sotar jag när grisen är flådd och hänger i bakbenen och använder en lång smal kniv ca 20cm lång och tunn. Kött kniv eller file kniv går utmärkt. Då kommer du åt mycket lättare när du skär runt tarmar och blåsa.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Grattis till grisen ! Nu har du snart alla tre tillvägagångs sätten här med . Större djur/grisar tycker jag är lättare att öppna buken på när de ligger på rygg då slipper man trycket från magsäcken som om det skulle hänga. Likaså sågar jag upp revbenen med en bra fogsvans när djuret ligger på rygg. Sprätta upp halsen och skär av ovanför struphuvudet. När man sen hissar upp djuret så faller allt nästan ut av sig självt. Om man nu har den möjligheten att hissa. Sotningen. Många skär innefrån för mkt. Börja bak vid öppningen och skär runt och följ bäckenet då har man inte sönder nått då faller även bålsa och tarm ut smidigt. Va inte rädd för att hålla ut med kniven du skär ändå inte sönder nått för det är ben runt om. Det är mitt sätt att göra det på ivf.
Publicerat Januari 7, 201016 yr Då blir det hur jag gör och lite som jag läst andra gjort också. Grisen forslas hem hel från skogen och flås direkt när jag hängt upp den i bakhasorna. Nästa steg passar jag grisen. Jag skär försiktigt i skinnet i ett 4-5mm djupt snitt från baken ner till halsen. Delar sen revbenen med kniven. Jag sätter sen in pekfingret i skåran och drar ner mot halsen. De tunna hinnorna innanför skinnet går lätt sönder! Nu ramlar hela tarmpaketet ut och sen är det bara att skära längs ryggradens innsida och övriga organ följer med ut. Allt hänger sen bara kvar i mellangärdet som lätt skärs bort. På tal om njurtappen så sitter den som en muskel i mellangärdet, längst upp mot ryggraden. Det är den muskeln som gör att mellangärdet kan dra ihop - och utvidga sig. Varför de kallar den njurtappen vet jag inte!!! Gratttis till den första grisen! Den lär du aldrig glömma.
Publicerat Januari 7, 201016 yr väldigt stort grattis! precis som de andra säger så kommer du aldrig glömma den första. håller med flera av de tidigare skribenterna dock vill jag trycka extra hårt på att inte passa djuret innan du fått den till en väg eller till bilen. att släpa ett djur som blivit passat innebär onödigt stor risk att du får skära bort kött. detta gäller framförallt om du lämnar djuret till slaktare(som jag förstod på dig gör du det själv men som sagt, ändå risk att förstöra kött.) i övrigt finns det lika många sätt att ta ur ett djur som det finns jägare men precis som Skåningen skrev är det viktigt att vara extra noggrann med att skära bort hela penseln med tillbehör.
Publicerat Januari 9, 201016 yr Författare Tack så hjärtligt för alla gratulationer - det värmer verkligen! Väldigt bra med alla fina tips. Jag tror att jag kommer få stor nytta av dem vid nästa tillfälle som jag hoppas kommer om en inte allt för avlägsen framtid. Jag får verkligen hoppas att det inte kommer att ta lika många timmar tills jag har en liten gris i siktet som det gjorde första ggn... Vi kan nog räkna timmarna dygn utan problem...många dygn... Vad det gäller urtagning osv kommer jag att göra annorlunda mot första ggn. Fick ett tips av en som tagit hand om många grisar att inte flå svinet på en gång. Det lät bra om det är kallt som nu då man hindrar allt för snabb avkylning. En annan aspekt på det är att den nog blir bra mkt svårare att flå när den är kall - eller? Vilken metod jag kommer att använda beror även på storleken på grisen och var den ramlar omkull. En liten gris kommer jag precis som den jag fällde att ta med hem och ta ur hemma om den verkar ok i träffen. Är den stor blir det till att ta hjälp med så väl människor som maskiner. Ett mkt bra tips om sotning var att använda en lång smal kniv och lossa allt från utsidan. Tack! Jag lade märke till att det var ganska "långt" mellan bukhåla och "skithålet" på utsidan. En filékniv borde verkligen underlätta. Fick besked igår att den var fri från trikiner så nu är det bara att stycka när andan faller på. Den har ju hängt några dagar nu men så jäkla kallt som jag har haft i garaget bitvis så kan jag ha den hängande till slutet av mars om man ska räkna på 40 graddagar... Har haft en kupévärmare där bitvis för att hålla temperaturen på anständig nivå. Än en gång: Tusen Tack alla snälla forummänniskor.