Publicerat Januari 6, 201016 yr Va i säng vid 12 efter grisolyckan i gårkväll. Vid 03.00 ringer det igen. Älg påkörd i kanten på samhället. Killarna hade försökt spåra för hand men där va allt för många spår älgspår. Ringde in Jacob med Tuffe o så gick vi på från olycksplatsen. Vi hittade flera legor, ytterst lite blod, några enstaka droppar och Tuffe släpptes. Upptag ganska omgående men det gick loss o över en liten väg o sen stod det bergfast igen. Kommunens flygfält ligger där, och hund o älg var mellan banan o samhället. Vi lyckade komma in på 50 m med lampor osv innan det gick loss. Jävligt att ta sig fram i skaren, ligger några cm nysnö ovanpå men det hjälper inte alls. Vi ser en droppe blod på ett ställe men det är svårt o avgöra om det kommer från hunden eller älgen. När vi kollar spåret där älgen stuckit ut ser löpan lustig ut. Det är en ensam älg men den verkar inte kunna ta riktiga hopp. Inte mer än max en meter mellan fyrfota hoppen. Ett rådjur hoppar ju dubbla längden minst. Är mestadels gångstånd hela tiden. Kommer in o ser älgen men kunde inte skjuta för tuffe är bakom. Chansen går förbi o älgen går iväg igen. Nytt stånd o ny ansmygning, gick loss igen när vi va på 80m. Nu bröt Tuffe o hälsade på oss. Vi släppte på jycken på löpan igen och han fortsatte, nytt bergfast stånd, gjorde en liten tabbe där, skulle ställt en passkytt i förhåll.. älgen gick loss igen o passerade precis där jag tänkte att någon skulle stå. Sen är det gångstånd o stånd om vartannat. Vi kör runt o nu börjar det så smått ljusna. Släcker pannlampor o Jacob tar en sidoväg ner åt höger o jag ska gå på ståndet. Hör att det flyttar på sig o ser på Astron att det går mot mig. Älgen kommer ut i en storstammig tallskog, hon går på alla fyra men det ser knackigt ut o onormalt så jag möter henne med en oryx nästan rakt framifrån. Tuffe hör jag en bit ut åt höger. Älgen hörde tydligen inte skottet så hon fick en till när hon passerade mig från sidan o stöp i det skottet. Tuffe kom i löpan, trött o sliten men nöjd som få. Riktigt bra jobbat av jycken. Kollar älgen o hittar inga skador… h-vete med… hon har haft kalv och är mycket mager om skinkorna. Kan med handen greppa om höftkulan/leden som rent sagt nästan sticker ut ur skinnet.?? När jag tar ur så är det gulaktigt i fettet bland tarmarna o under skinnet. Såg inte alls normalt ut. Den älgen skulle alltså skjutas bort, hur som, men jag vet inte om det är rätt älg än… Nu går en kille om löpan och ska kolla extra noggrant där tuffe tog upp. Misstänker starkt att där va en kalv med o det är den som blev påkörd. Släppte Tuffe vid 3.30 o sköt älgen vid 8.30, 5 timmars jobb för hunden, på Astron har det sparats 1,3 mil spår, vet i faen varför spåret försvinner i början om jakten håller på länge. Medelhastigheten på jycken va 4 Km/h. Hur långt jag gått vågar jag inte ens fundera på… dessutom började jag jobba vid 9 men kom naturligtvis lite för sent…. o är nog inte så effektiv... Känner att det kommer krampa i benen o ryggen när som… 3 timmars sömn efter ett nattjobb är ingen höjdare.. Kommer nog va rätt osocial framåt kvällen… Bilder på Tuffe o hans älg kommer efter jobbet.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare Helvete.. blir nog polisutredning eller besiktning iallafall av "min" älg.. O killen som spårade om löpan gav inget men nu e de bestämt att jag o en till går på där vi tror kalven är med en ny frisk ståndhund efter 13.00 när jag slutar jobbet... Jippie.....
Publicerat Januari 6, 201016 yr Aj då.. Tror iaf att det är lugnt, den skjutna älgen gick illa och hade något fel utan tvekan. Så ditt beslut att skjuta var nog helt korrekt, måste vara omänskligt svårt ibland att avgöra skadans art på en levande älg. Sen tvivlar jag på att någon kan påvisa något uppsåt att skjuta frisk älg från din sida! Tror det är lugnt således. Mvh!
Publicerat Januari 6, 201016 yr Helvete.. blir nog polisutredning eller besiktning iallafall av "min" älg..O killen som spårade om löpan gav inget men nu e de bestämt att jag o en till går på där vi tror kalven är med en ny frisk ståndhund efter 13.00 när jag slutar jobbet... Jippie..... Den besiktningen skulle inte jag oroa mig för som du beskriver gångart och utmärgling, de får väl magnetröntga älgen om de ska ha ordentligt med bevis något fel var det på den och skicket var ju kass, kolla efter kalven kan ju vara bra ändå! Den kan ju vara skadad men det förringar ju inte älgkons kondition!
Publicerat Januari 6, 201016 yr Tror inte heller du behöver oroa dig, lokalpolisen är otroligt pragmatiskt inställda till eftersöksjägare "normalt". Jag körde på en gris i fjol med bilen på väg till ett eftersök, grisen for ihop och sprattlade och det blev blod i snön. När jag fått fram bössan stod två likstora på vägen bredvid varandra så jag fick skjuta bägge då jag inte visste vilken jag kört på (på egen mark) - solklart jaktbrott på den ena då det skedde i strålkastar skenet från bilen. Anmälde mig själv trots att inga vitnen fanns, men det lades ner inom 10 minuter. Låter som en riktig marathon marsch, älg har ni så gått om i småland ändå.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare Så skönt o va betrodd hos polisen.. Här går det undan. Det las ner i samma veva som det återrapporterades och anmäldes, och anmälan ska givetvis göras. LKC önskade oss lycka till med o få tag på rätt älg Nu ska jag bara försöka hitta lite ork någonstans o på´t igen...
Publicerat Januari 6, 201016 yr Grymt jobbat som vanligt, o till o med datumet blev rätt Tror som de andra att du inte ska oroa dig för undersökningen. Kan ju tänka mig att det är midre skoj att ge sig ut efter kalven i em men "känner" jag dig rätt så gör du det med ett leénde på läpparna /Lasse
Publicerat Januari 6, 201016 yr Tja! Jobbig natt... "Problemet" med att du bara får de senaste sträckan i Astron ligger nog i att du har ställt in 5s uppdatering, gissar jag. Du har bara 640 punkter i i gps tror jag det är. Öka till 10s och du har mer spår. Fick göra så på min för att få med hela jaktdagen med min Beagle. // S
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare Kom hem vid 18.00 ikväll.. 4 timmar till i skogen... Sliten är väl en underdrift.. börjar fundera på om jag inte är lite för envis o dum... Vi hade en del strul med grisar i såten o en hund innanför staketet till det nerlagda flygfältet... Men när det återigen va mörkt så fick vi tag på rätt älg och den sköts på stånd för en trevlig karelartik. Det som lurade oss rejält va att där förmodligen va 3 älgar på olycksplatsen. Jag o Jacob fick ingen info ang det.. Vi hade 2 spår ut o 2 skulle det va enl de som handspårat från början.. Gjorde först ett rejält svep med löshund där vi trodde den älgen jag inte sköt, blivit kvar... vi såg en bloddroppe där o tolkade det som att vi hade rätt älg. Vad det blodet kom från vet vi inte.. Men där var nu grisarna o det sabbade en hel del... Nu va ju spåren nästan helt översnöade oxå. De som spårat om löpan idag lyckades väl inte så bra helller. Där i den biten skulle ingen älg finnas.. Men som sista åtgärd tog vi om från början o släppte karelartiken där vi släppt Tuffe inatt. Upptag inom 10 min på ungefär samma ställe som tuffe tog upp och kalven blev avlivad ganska omgående. Den har lagt sig o rest sig 4-5 ggr på en liten yta. Spårarna har passerat kanske 70 m bort men missat kalven. Nu tänker jag ta en våldsam stor wisky o tänker inte ta nått eftersöks jobb inatt oavsett vad som händer... Fast... plotten är rätt pigg nu...eller kanske inte.. Tuffes älg från i morse. En bild på ena låret, vet inte om det syns att hon va mager.. Den påkörda klaven. Det va en tjurkalv o ena hornknoppen va bruten o skrapad, blodutgutelse i ena låret oxå. Den gick rejält bredbent. Inget snack om att det va rätt älg denhär gången..
Publicerat Januari 6, 201016 yr Skönt att ni fick tag i "rätt" älg denna gången även om förra åå var rätt.... Vila nu så du kan ta nya tag i morgon. /Lasse
Publicerat Januari 6, 201016 yr NS- jag tror att jag tar en stöd virre på mitt håll, grattis till den goda utgången i detta eftersök.. /Christian
Publicerat Januari 6, 201016 yr Ibland ska man ha tur.. och med bra jyckar tror jag man har mer tur eller något.. Snyggt! Tyckte hela grejen var smått galen, först grisen sen kon och nu kalven.. berättade för hustrun om dina bedrifter. Hon undrade om du hade familj och om familjen isf visste hur du såg ut Snyggt jobbat iaf! Mvh!
Publicerat Januari 6, 201016 yr Imponerande insats. Tjurskalle kombinerat med erfarenhet räcker långt....
Publicerat Januari 6, 201016 yr Nej NS, du är inte för envis utan precis lagom. Härligt jobb som vanligt. Var det Jakobs tik ni sköt kalven för?
Publicerat Januari 7, 201016 yr Författare Tack kamrater!.. Nä det va inte jacobs utan en tik, som jag tror är 4 år o importerad från finland. Vet inte så nog hur bra den är eller så men hon hittade iallafall kalven och det gick vägen. Fick info igårkväll att föraren kört på kalven kl 01.00. Hon hade inte sett några fler älgar. Så de som egentligen tabbade sig mest va nog första killarna som kollade olycksplatsen och handspårade. Vi kollade ju alldrig så noga på olycksplatsen eller räknade in älgspåren över vägen.