Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens I-landsproblem

Featured Replies

Publicerat

Jag har bekymmer med mina kulvapen och deras kikarsikten.

OK... jag har en Rävracer, en Remington 700 i kaliber 6x45 som skjuter Sierras Varmintplugg på under 15mm - varje gång).

Jag har också en Remington 700 XCR Compact Tactical i kaliber .308, moddad med HS underbeslag för löstagbara mag, ljuddämpare, och en ny kolv med lite mysig "KSP-krok" mm som är finfint vid liggande skytte. Den skjuter ungefär som 66x45an, särskilt med 155-gr-kulor av god kvalitet och skjutna i måttlig hastighet.

Vidare en Sako 9,3x62 som är pimpad till det oigenkänneliga, Mcmillankolv, picatinnyskena, ljuddämpare, skena under pipan, frontsikte modell Kalashnikov för att nå ovanför ljuddämparen, etc etc etc. Den skjuter "bra" men jag kan inte garantera träff i en 5-krona 5 gånger av 5 ändå.

Samtliga dessa har ett kikarsikte för "rörkligt dagbruk". Sakon har en Meopta 1-4x22, .308an har en Meopta 1,5-6x42 och 6x45an har en Leupold 1-4x20. Så långt är allt väl.

Men så var det de högförstorande gluggarna.

En Zeiss 3-12x56 med belysning och eftermonterad kulbanekompensator som matchar 9,3ans kulbana. Den MÅSTE naturligtvis vara på 9,3an, för grisvak och annat.

Men sedan börjar problemen: en Zeiss Conquest 6,5-20x50 med mildot och utanpåliggande targetrattar. En Zeiss belyst Victory 6-24x56 med utanpåliggande rattar.

Det är ju den belysta som ALLTID kommer att vara med i jakt i dåligt ljus. Så... Det är bössan som har den som är den mest lämpade för exvis rävjakt. Så... Skall den sitta på 308:an eller 6x45an? Behöver lite hjälp här.

Publicerat

Jänkezeissen på .308:an och den belysta på lillbössan.. 6 mm känns lämpligare till räv nattetid och där behöver du belyst riktmedel.

Mvh!

Publicerat

Spontant så känns det som 308an.

Tänk dig själv att du smiter ut till ett räv pass och en gris går och bökar i skogen.

Tänd punkten rikta in å tryck.

Också har du en reserv till grisvaken den dan 9,3an rasar. ;)

Och du inte kan tänka dig det så väl då den bössa du helst skjuter räv med.

Publicerat

Bengt,

i princip håller jag med Hippen om att du bör sätt den belysta Zeissen på 6x45:an.

Det som dock får mig att bli lite fundersam över att sätta Conquesten på 308:an är dennas begränsade justerområde. Jag vet inte vad du har för bas på 308:an med jag förutsätter att det är en picatinny med en viss lutning? Kolla hur långt ut du kommer med Conquestens justerområde på 308:an innan du bestämmer dig (som parentes kan jag tillägga att jag haft en likadan Conquest som din på min egen lilla 6x45:a och där tog det stopp vid ca 325m).

Henrik

Publicerat
  • Författare

Jo, jag har 20 MOA på alla mina kulvapen... och min 6x45-rävladdning går på absolut sista klicket så det finns mycket kvar att ta av vad gäller långhållsskytte med den ;)

Hm.... Men jag ogillar att .308an skulle bli reducerad till ett dagvapen... Kanske måste köpa en 6-24 till ;)

Publicerat

Jag kan inte på något logiskt sett begripa varför det inte duger med 1 klass1 och 1klass2 bössa med monstersikten. Inte fel att ha, men onödigt.

Publicerat
Jo, jag har 20 MOA på alla mina kulvapen... och min 6x45-rävladdning går på absolut sista klicket så det finns mycket kvar att ta av vad gäller långhållsskytte med den :rolleyes:

Hm.... Men jag ogillar att .308an skulle bli reducerad till ett dagvapen... Kanske måste köpa en 6-24 till ;)

Klart att du skall ha en till Bengt,

var ute idag, -17 grader och sköt in min lilla 6 mm TCU, jo då Zeissen fungerade exakt som alltid annars, perfekt.

Finns ju klara fördelar med att ha samma optik/märke genomgående men det har du ju redan tänkt på.

/CHristian

Publicerat

Jösses "herrberg".. köp för bövelen något snyggt till tanten.. med den arsenalen skulle jag ligga pyrt till hemma. ;)

(förtäkt beröm till skåpet.)

Publicerat
Bengt,

i princip håller jag med Hippen om att du bör sätt den belysta Zeissen på 6x45:an.

Det som dock får mig att bli lite fundersam över att sätta Conquesten på 308:an är dennas begränsade justerområde. Jag vet inte vad du har för bas på 308:an med jag förutsätter att det är en picatinny med en viss lutning? Kolla hur långt ut du kommer med Conquestens justerområde på 308:an innan du bestämmer dig (som parentes kan jag tillägga att jag haft en likadan Conquest som din på min egen lilla 6x45:a och där tog det stopp vid ca 325m).

Henrik

Har också en Conquest 6,5-20x50 på min 6 BR, och den är monterad i vanliga Optilockbaser/ringar. Inskjuten på 100 m har jag 110 klick kvar till toppläget vilket ger ett teoretiskt maxavstånd på närmare 800 m med min Scenarladdning. Åt andra hållet har jag precis ett varv eller 72 klick så jag ligger ju inte nära nåt ändläge. Som jag förstått så är justerområdet 115 cm enligt data, men det stämmer ju inte i mitt fall då jag har 182 klick totalt.

Vad har jag missat?

EDIT: Är medveten om att Conquestsiktet inte är ett under i justeringsomfång, och vill man skjuta på längre håll kanske vid fältskytte eller dylikt så ska man definitivt välja ett annat sikte. Men annars tycker jag att det även med en 308 borde gå att ha ett acceptabelt justerområde, särskilt med en 20 moa skena. Men som sagt, bara att kolla hur det funkar med det egna vapnet.

Publicerat
  • Författare

Problemet är löst!

Genom att lägag en slant emellan som jag och säljare kände var vettig har jag nu avyttrat min Conquest och i stället är jag nu ägare av en Nightforce 3,5-15x56.

Så, det blir såhär:

- 6x45an får Zeiss 6-24x56, den bästa kikaren och den har dessutom mest möjlighet att "pilla omkring" (targetrattar, mildotriktmedel, etc) för att skjuta på smått vilt på låånga håll. Eftersom detta blir min rävpang är det också välkommet att ha det häftigaste siktet på den pangen.

- .308an får min belysta Zeiss 3-12x56 med kulbanekompensator. Jag har två ringar till kulbanekompensatorn idag, gissningsvis kommer någon av dem att stämma för min blivande mysladdning av Sierra SGK 155. Kulbanekompensatorn räcker ut till 300 meter och tja, denna pang kommer ju inte att användas för att skjuta pyttesmått vilt. Jag kommer alltså inte att ha det värsta finliret kvar men det kommer ändå finnas goda möjligheter att sträcka ut hållen om man vill/behöver det.

- Nightforcen, som ju också är belyst, landar på min 9,3x62. Gluggen är näästan i klass med gluggen på .308an så här kan jag välja rätt fritt vad jag vill ha på vildsvinsvak etc (inte för att jag har så många möjligheter till dte men ändå) - .308an eller 9,3x62 kommer båda att fungera.

Låter det vettigt?

Publicerat

Är du nöjd så är jag nöjd, det blev ingen kikare över till mig alltså?

Publicerat

nu börjar det ta sig för dina bössor. alla är välklädda som få :D

happy hunting//fd Nightforce ägare