Publicerat Januari 6, 201016 yr Kanske inte på rätt ställe jag fågar men nåja Min fråga är följande. Går i vapen bytar tankar. Äger för närvarande 4 st vapen, (9,3x62, 6,5x55, 222r, cal 12 hagel) och ska byta ut 9,3an. Är det alls idé att söka licens på en ny 9,3a innan jag avyttrat den gamla? Saken är den att jag vill köpa ny helst NYSS och sälja den gamla utan att behöva slumpa bort den för billigt bara för att få iväg den? Vet ju att man kan få dispens på upp till 6 vapen om man har "behov" för ett nytt vapen. Men kan an hävda ett behov av ett vapen i samma kaliber?
Publicerat Januari 6, 201016 yr Har du ett behov av två stycken 9,3:or i jaktsyfte, så kör hårt. Annars kan jag inte se att du borde få licens. Tyvärr.
Publicerat Januari 6, 201016 yr 5e och 6e ska man motivera, vad som krävs för att få licens är inte lagstadgat och det hänger på din lokala handläggare. Det finns inget som säger att du INTE har behov av två 9,3or sålänge du själv tycker du har det. Skriv en motivering och bre på lite lagom. Funkar inte det ska man överklaga
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare 5e och 6e ska man motivera, vad som krävs för att få licens är inte lagstadgat och det hänger på din lokala handläggare. Det finns inget som säger att du INTE har behov av två 9,3or sålänge du själv tycker du har det. Skriv en motivering och bre på lite lagom. Funkar inte det ska man överklaga Visst går ju alltid att hävda att jag ska ha den nya som eftersöksvapen, typ bara öppna riktmedel. Vet en som fick licens på en 30-06a utan problem trots att han hade en 308w sen tidigare. Kanske bara är att testa, är ju inte hela världen om det inte går igenom
Publicerat Januari 6, 201016 yr jamen dåså. Det handlar om att kunna motivera. Har man då motivationen så är det inte så svårt
Publicerat Januari 6, 201016 yr Jag har 358W - 9,3x62, 6,5x55 - 308 - 7x57R, 222RM - 243W, så visst går det med rätt motiveringar. Försökte få licens på min egna 9,3x74R också men där tog det stopp så den är kvar hos farsan. Har för övrigt licens på 8 vapen idag + 2 extra pipor, det skall ju vara omöjligt för en person i min ålder. Har 4 kulvapen + 2 extra pipor (6 kalibrar), två kombinationsvapen, 1 hagelgevär och en grytpistol. Precis som Cardic skriver så skall vapen 5 och 6 motiveras, precis som handeldvapen. Men detta är inget problem egentligen om du är oprickad och kan motivera lite olika jaktformer med olika optik. Vapen 7 och 8 kräver lite mer fingerspitzgefuhle Nu skall jag inte utmana systemet mer, har fått en inrådan att avyttra ett kulvapen, men det är ingen åläggan.
Publicerat Januari 6, 201016 yr Författare Jag har 358W - 9,3x62, 6,5x55 - 308 - 7x57R, 222RM - 243W, så visst går det med rätt motiveringar Försökte få licens på min egna 9,3x74R också men där tog det stopp så den är kvar hos farsan. Har för övrigt licens på 8 vapen idag + 2 extra pipor, det skall ju vara omöjligt för en person i min ålder. Har 4 kulvapen + 2 extra pipor (6 kalibrar), två kombinationsvapen, 1 hagelgevär och en grytpistol. Precis som Cardic skriver så skall vapen 5 och 6 motiveras, precis som handeldvapen. Men detta är inget problem egentligen om du är oprickad och kan motivera lite olika jaktformer med olika optik. Vapen 7 och 8 kräver lite mer fingerspitzgefuhle Nu skall jag inte utmana systemet mer, har fått en inrådan att avyttra ett kulvapen, men det är ingen åläggan. ingenting är omöjligt som Gunde sa
Publicerat Januari 25, 201016 yr Jag har en gång sagt sanningen i en liknande situation. Jag sade att jag hittat en 308 jag ville ha och att jag under en kort tid skulle ha den parallellt med en 6,5a jag redan hade. sedan skulle jag göra mig av med den jag trivdes minst bra med. Det var för övrigt 6:e vapnet om jag inte minns helt fel. Samtidigt hade jag en 8x57.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Jag tycker att det är jättekonstigt att det skiljer så mycket mellan olika handläggare. 09 så köpte jag fjärde o femte pangen, en kl1 o en hagelpang så det blev 3 kl1 o 2 hagelpangar men inte ett ljud om att komplettera med motivering till femman. Då jag planerar en kl2 pang till hösten ska jag testa att bara skicka in ansökan rakt av.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Söker du för ett femte vapen så gör det med en bifogad och välskriven motivering. Det finns ingen anledning att söka för att få ett nej (220 spänn i havet, bl.a.), utan söker du så gör det för att få licens. Det innebär också att du ska kunna svara på eventuella frågor som handläggaren har om de ringer upp.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Jag frågade om jag behövde motivera för mitt femte, nix svarade den konstapeln. Kanske olika här o där.
Publicerat Januari 26, 201016 yr Jag hade, för inte så länge sen, en .22 wmr, ett hagel, en .308:a och en nollsexa. Sökte sedan licens på, först en och sen en till nollsexa. Jag hade alltså 4 klassettor och en klass 3 o ett hagel. Inga problem, motiveringen är det viktiga. Man kan, t.ex, ha en med öppna riktmedel, en lättviktstudsare och en till vakjakt med en stor lång kikare...