Publicerat Januari 6, 201016 yr Hej Undrar om någon har erfarenhet av Tikka m658? Hittar inte så mkt info om just den Tikkan. /kusinen
Publicerat Januari 7, 201016 yr på grann forumet finns de lite info: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=9248&highlight=
Publicerat Januari 7, 201016 yr Mod 658 är väl den Tikka bössa som hade lösningar som inte mottogs så bra av publiken. Den har en plastbussning inne i lådan som slutstycket löper i, detta för att få bättre slutstycksgång. De flesta gillar inte detta, om det inte är bra kan jag inte uttala mig om men Tikkas modeller som kom efter det hade inte bussningen kvar. Mod 590/690 har inte bussningen som mod 658 har. Jag tror mod 590/690 som e samma bössa förutom lådlängd kom i olika utföranden master och popular men jag vet faktiskt inte skillnaden på dessa. Det enda tråkiga var att tikka efter modell 55/65 slopade det dubbelradiga magasinet i stål och ersatte det med ett enkelradigt magasin i sockiplast. Men det är väl billigare att tillverka kan ja tro. Dock tar dessa enkelradiga magasin endast 3 patroner men iof med ett skott i loppet så har man ju 4 å de brukar ju räcka!
Publicerat Januari 11, 201016 yr Har själv en 658 och den har en plastbussning som slutstycket löper i. Det ger slutstycket något smidigare gång än 690 och 695. Samma gäller för 558, 590 och 595. Har inte själv upplevt några problem med plastbussningen men det finns någon som rapporterat att de bytt ut den. De finns fortfarande (2009) reservdelar att beställa till dessa Tikkor. Problemet är nog ordet "plast" . Skulle inte tveka att köpa en 658 i lämplig kaliber igen.
Publicerat Januari 11, 201016 yr Jupp, som ovan nämnt är just denna modell mest illa omtalad pga sin plastbussning som faktiskt ger en suverän slutstyckesgång. Dom gammalmodiga tyckte som sagt att det lät illa med plast i ett vapen men jag har inte hört ngt som säger att bussningen slits ut. Lådorna är i princip av samma goda kvallisort och det är definitivt en bössa som är väl värd sina pengar. 558 resp 658 är samma som vid 590 (Popular), 595 (Master) och dess respektive 690/695 kort och lång låda där femman står för kort och sexan för lång. Bara köp för tusan, den dagen du har slitit ut pipan så har du en grymt bra bas att bygga på. /Robban
Publicerat Januari 13, 201016 yr Författare Jag tackar så mkt för all info!!!! Vet dock inte om det blir en sådan.... finns så mkr att välja bland de beg. Är inte riktigt säker på vad jag vill ha heller... /kusinen