Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vildsvin på åteln lyser med sin frånvaro!

Featured Replies

Publicerat

Jag och min bror har en liten jaktmark i sörmland. Vi har lagt ner mycket tid på dessa men senaste 6 månaderna har det varit dåligt med gris.Vi har 3st spridare som fodrar med ärtor och marktunnor vid dessa samt 3st marktunnor vid andra jakttorn. Vi jagar inte så mycket med hundarna och vi har varit runt i snön utan att hitta mycket spår.Man tycker att åtlarna borde vara mycket besökta nu med 40cm snö? Vi har dock mycket spår efter rådjur vilket vi är glada för då vi sett lodjur flera gånger under sommarn /hösten.vi var dock dumma och snåla och blandade i hästfoder vilket orsakade stopp i spriddarna men det åtgärdades direkt.

Några tips eller ideér?

Publicerat
Jag och min bror har en liten jaktmark i sörmland. Vi har lagt ner mycket tid på dessa men senaste 6 månaderna har det varit dåligt med gris.Vi har 3st spridare som fodrar med ärtor och marktunnor vid dessa samt 3st marktunnor vid andra jakttorn. Vi jagar inte så mycket med hundarna och vi har varit runt i snön utan att hitta mycket spår.Man tycker att åtlarna borde vara mycket besökta nu med 40cm snö? Vi har dock mycket spår efter rådjur vilket vi är glada för då vi sett lodjur flera gånger under sommarn /hösten.vi var dock dumma och snåla och blandade i hästfoder vilket orsakade stopp i spriddarna men det åtgärdades direkt.

Några tips eller ideér?

Smeta på lite tjära på några träd vid åten så kommer dom direkt :(

De var det som fattades på min åtel när jag började.....

En annan orsak kan vara att grann markerna åtlar och fodrar så grisarna kanske känner sig tryggare vid dom åtlarna??

MVH

Publicerat
  • Författare
Smeta på lite tjära på några träd vid åten så kommer dom direkt :(

De var det som fattades på min åtel när jag började.....

En annan orsak kan vara att grann markerna åtlar och fodrar så grisarna kanske känner sig tryggare vid dom åtlarna??

MVH

Vi har redan tjära på träden och kör lite majs i spridarna då och då men det hjälper inte...

Tyvärr bor man lite långt borta för att kunna sköta allt perfekt men vi gör det så gott man kan. Man vågar inte använda åtelkameran innan alla turer i tingrätten och hovrätten är klara då kanske man skulle få en förklaring !

Publicerat

okey men då kanske ni ska prov åtla på någon annan del av marken där det finns en lämplig platts???

Publicerat

Vi har haft samma problem, både på marken vid Stjärnhov och den i Sotter. Det har ju varit väldigt mycket mat för grisarna i skogen, bland annat riktigt gott om ekollon. under snön så ligger tjälen i särskilt djup så det är fortfarande lättillgängligt.

Har ni skjutit gris på åtlarna? Om ja, vilken sorts? Vi skjuter i princip endast ensamma årsgrisar på åtlar för att inte skrämma bort familjegrupper.

Hur är tillgången på gris på markerna runt omkring?

Har ni mycket störning på er och de närliggande markerna?

Grisarna är riktigt störningskänsliga, mycket mer än annat vilt. Vi hade en större jakt i november 2008 på marken i Stjärnhov då det sköts 7 - 8 grisar och det är först nu som grisarna har hittat tillbaka till våra åtlar.

Publicerat
  • Författare

vi sköt en liten galt i mars.Markerna runt om kring har haft flera större jakter då det skjutits gris.Enligt lokala bönder ska det vara rätt gott om dem i området.Kan vara så att åtlarna runt om kring är mer generösa med foder?!!

Publicerat

Har själv åtel i utanför Eskilstuna...

Var dåligt med gris framme tills för ca 6 veckor sen.

Grannmarken var ganska välbesökt....mycket bröd ofta....

Då började några få komma, med några dagars mellanrum.

För en vecka sen exploderade det massor med nasse och ofta.

Vi kör med ärtor och majs året runt.

Var själv ute och hämtade en 70 kg's på 95 cm i förrgår. :-)

Anledningen att de blir frånvarande kan vara många.

Här är mina ideer...

Har dom mycket mat på annat håll så suger väl det mer.

Rastar eller går du (eller någon annan) med hund på platsen ?

Grannarna gjorde en upptäckt : de matar friskt med bröd och fick ett litet uppehåll i leveranserna då försvann grisarna ett bra tag innan dom "hittade" tillbaka.

Efter en påskjutning brukar de försvinna 1,5-3 veckor...

Lycka till de kommer nog...ta det lugnt.

PK

Publicerat

Dubblett !

Publicerat

F-n Dubblett igen!!!

Finns det ingen "delete" funktion ?

PK

Publicerat

NU GER JAG UPP !!!!!

F-N

:rolleyes: :rolleyes: :lol:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Äntligen gris igen! Efter en tids frånvaro hemma igen.Jag och 2st vänner åkte ner och jag hinner inte ens upp i tornet innan jag ser 3st grisar som står och äter inne på åteln.Siktar in mig på den minsta men suggan ger ifrån sig ett varningsljud men de står kvar men ej helt fritt skottfält.Efter 5 minuter ger suggan ifrån sig ljudet igen och de rör sig vilket ger mig möjlighet att skjuta. Får man säga att man är glad att inte grisen lade sig direkt?

Har en tysk jaktterrier som aldrig gått på riktigt eftersök men övat på grisar som lagt sig inne på åteln.Hämtade hunden Viltskräckens ÖS Mysak som är helt galen inne på åteln.Väntar på att vännen skall komma! Vart tog den gamla gubben vägen! Ibland står tiden stilla men det är en liten bit mellan åtlarna och han hann ej knappt komma på plats innan jag lyckades skjuta. Väl framme lyckas man nyttja sina gamla hundförar erfarenhet och låter hunden jobba klart utan att idioten till husse dvs jag ska styra.Hunden spårar ca 30 meter men där ligger den.En liten 50kg galt. :blush:

Besökte alla åtlar och de är flitigt besökta av grisarna och rådjur .Visst är det kul att skjuta på åtel men det är mycket roligare om hunden gjort jobbet!!!!!!!!!!!!

Publicerat

Hörrödu du bäste ”Herr” Daviken1. :blush:

Undra på att du inte har några grisar som ”vill” komma in hos dig. Du skjuter ju dom innan du eller någon annan hunnit upp i tornet/en! :o

Grattis till ”lill” galten i alla fall. Det var ändå en trevlig jakttripp som du bjöd på. Fast du hade lite väl snabb tur! ;)

post-3866-1263669347_thumb.jpg

Äsch, attans också!

Då var jag lite för långsam för att håna dig. Igen!

Publicerat
  • Författare
Hörrödu du bäste ”Herr” Daviken1. :blush:

Undra på att du inte har några grisar som ”vill” komma in hos dig. Du skjuter ju dom innan du eller någon annan hunnit upp i tornet/en! B)

Grattis till ”lill” galten i alla fall. Det var ändå en trevlig jakttripp som du bjöd på. Fast du hade lite väl snabb tur! ;)

post-3866-1263669347_thumb.jpg

Äsch, attans också!

Då var jag lite för långsam för att håna dig. Igen!

Ledsen att du ej fick skjuta! Vi får byta pass nästa gång och skaffa bättre öronskydd då du satt 200meter från mig och är osäker om du hörde skottet !

Åldern?Din bössa behöver luftas så kan jag låna den ....... :o

Publicerat

Meh! :blush:

Jag hörde skottet! Men jag kunde inte för mitt liv koppla ihop det med att det var du som sköt! Det gick för fort helt enkelt! Trodde det kom från grannmarken, så jag förträngde det! ;)

• 1 month later...
Publicerat

Läste nyligen en liknande sak i en jakt tidning, visade sig att det var grannmarkens jägare som spridde människo piss från en 3 kammar brunn på deras åtlar. Nu säger jag inte att det är så men vi sörmlänningar har mycket dumt för oss.