Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapen på jaktresa.

Featured Replies

Publicerat

Sitter och funderar på eventuellt kommande jaktresa och vilket vapen jag ska ta med.

Det som står på menyn är vildsvin, dov och kron.

Vapnet jag funderar över är min allround bössa nr1 nämligen min merkel kombi i kaliber 308/12.

Kikaren som sitter på är en Khales Helia C 1,5-6x42 L (30mm tub). Obelyst med rikmedel 4.

Det kommer ju säkert att bli endel vakjakt så man undrar ju dels om kikaren duger och om det bara är idiotiskt att ta kombin på grisjakt? Med de vilt som ska jagas så kommer ju hagelpipan förmodligen att förbli oanvänd.

Alternativet är att byta kikare på mohawken. Där sitter en gammal helia 4x30 och i den kommer skymningen ganska fort.

Då blir det nog att sätta "nya" Helian på mohawken för den kikaren känns ju ändå rätt ok när det gäller vakegenskaper.

Lite funderingar bara...

Vad tror ni??

Publicerat

Samskjuter den, kombin med brenneke o kula?

På åtel har man sällan mer än ett skott på sig innan nassetassarna har dragit,

så där duger den fint.

På drevjakt har man iofs å andra sidan ofta behov av mer än ett kulskott utan allt för stor eftersläpning.

Ergo och rådet då till dig,

ta med båda pangarna på jakten.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Samskjuter den, kombin med brenneke o kula?

På åtel har man sällan mer än ett skott på sig innan nassetassarna har dragit,

så där duger den fint.

På drevjakt har man iofs å andra sidan ofta behov av mer än ett kulskott utan allt för stor eftersläpning.

Ergo och rådet då till dig,

ta med båda pangarna på jakten.

/Christian

Jodå, den samskjuter bra.

Det är ju också ett alternativ att ta med båda bössorna.

Publicerat

Varje bössa är ett verktyg,

det är få personer som skulle få för sig att slå i spik med en yxa, om än med baksidan på skallen när man bör använda en hammare,

det är samma sak med våra vapen, det går till nöds att dubblera deras användning men oftast är de bäst till något och sämre till mycket annat.

Förresten, vad skulle du göra om du tappade en pang under jakten om du inte har med två? Tänk på Murphy, han sitter där bak nästa hörn och vakar på våra göromål.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Den där Murphy.......

• 2 weeks later...
Publicerat

Frågan är ju vart du ska?

Olika länder har olika regler men de vilt du ska jaga är ju klass ett vilt allihop så jag skulle välja studsaren hundra gånger av hundra.

Jag hade nog rått dig till att flytta kikaren till mohawken och tagit med den. Den kikaren är ju bra till både vak och drevjakt.

Som du själv skrev så lär hagelpiapan bli oanvänd så tar du med kombin är det ju nästan samma som att ta med en enskottsstudsare. Det funkar ju men inte så effektivt på drevjakt.

Publicerat
  • Författare
Frågan är ju vart du ska?

Olika länder har olika regler men de vilt du ska jaga är ju klass ett vilt allihop så jag skulle välja studsaren hundra gånger av hundra.

Jag hade nog rått dig till att flytta kikaren till mohawken och tagit med den. Den kikaren är ju bra till både vak och drevjakt.

Som du själv skrev så lär hagelpiapan bli oanvänd så tar du med kombin är det ju nästan samma som att ta med en enskottsstudsare. Det funkar ju men inte så effektivt på drevjakt.

Tanken var en jaktresa inom Sverige.

Publicerat

En liten undran bara. Varför i h-e ta en drilling på en jakt med endast klass 1 vilt ?

Publicerat

Inom Sverige? Ja då är det bara att stämma in i Amakulus fråga.

Du får ju inte skjuta slugs i kombin så den bössan är ett enskottsvapen i sammmanhanget.

Ta studsaren med andra ord.

Publicerat
  • Författare
En liten undran bara. Varför i h-e ta en drilling på en jakt med endast klass 1 vilt ?

Bra fråga..... :D