Publicerat December 16, 200520 yr sitter nu och planerar att fara upp till ritsem i månadsskiftet feb-mars med en polare o jaga ripa. vad tycker ni jag ska ha för skidor? har ett par vanliga långfärdsskidor av plast och vita blixten att välja på. förra gången jag var till fjällen hade jag vita blixten, då blev man omskatad av polarn när vi var på väg uppför, lagomt retande..och det var ändå den dgen då det var bäst före..första dagen gick det inte att ha vita blixten pga blidvädret.
Publicerat December 16, 200520 yr Ta med båda vetja...då borde du vara rustad för vilket före som helst. Mvh Fredde
Publicerat December 16, 200520 yr Jag har gamla breda träskidor med kabelbindning och skruvad stålkant. Helt suveräna skidor med enbart tjära under, hyfsat fäste och glid för det ska ju inte gå för fort utför då man ska leta ripa. Sedan är det överlägset med både stålkant och kabelbindning då man ska "skråa" eller åka i branterna.
Publicerat December 16, 200520 yr Ska man ÅKA skidor är plast med stålkant att föredra på fjället. Träskidorna använder jag bara vid "stealthjakt" i skogsterräng. Plastskidorna är mycket mer lättåkta, vridstyva och mindre känsliga för vilket före det är.
Publicerat December 16, 200520 yr Jag håller på att du bör helst ha en med stålkant. De skidorna Hallen pratar om är riktigt bra. De kan du dessutom ofta hitta billigt på loppisar eller återvinningen eller hos någon äldre gubbe som ägt dom sen 50-talet. Verkar nästan vara optimala. Och billiga. Nytillverkade skidor med stålkant blir nästan uteslutande plast. Bra men betydligt dyrare.
Publicerat December 16, 200520 yr Författare ja man får se vad det blir=) lutar nog åt att man tar med båda skidparen, så ser man uppe på fjället vilket före som passar bäst=) dem tynger ju inte ner skoterpulkan direkt
Publicerat December 17, 200520 yr Själv kör jag med vita blixten o snöskor! Där de e mkt kuperat kör jag stenhårt med snöskor medans där det e flackt vill man ha skidorna! Men så e jag skåning o inte helt vän med dessa långa ostyriga träplankor man måst ha under fötterna. I Utförsbackar grinar jag illa innan jag ber en bön o ser vart de bär åt! :'( :-[ ;D Å många backar blir de!!!!!
Publicerat December 17, 200520 yr Jag brukar ta med två par skidor, ett par Alpina fjällturskidor och så Tegnäsarna utifall det är riktigt lösrännt .Stålkant ser jag som ett måste på en fjällskida.Men ingen här nämner det viktigaste av allt :Stighudar !!! Grymt fäste och riktigt hyfsat glid om man väljer en högkvalitethud.Du kan gå uppför rätt så branta lutningar utan problem och nerfärden blir kontrollerad tack vare hudens bromsande effekt.Köp ett par Black Diamond Ascension (www.northstar.se) och upplev en fantastisk skidåkning 8) Passar till alla typer av skidor , Farsan har hudar på Tegnäsarna Kabelbindningarna är (för mig) alldeles för instabila då man åker i brant terräng.Använder Rottefella BC som väl är hyfsat stabila .En annan detalj som inte skall underskattas är stegjärnen, lite farligt ibland då man tar sig betydligt högre upp än vad som är hälsosamt
Publicerat December 17, 200520 yr Suck, ännu mer utrustning... Nädå, hudar är suveränt! Man blir säkrare på skidorna när det lutar och sen är dom bara att riva av när man ska hemåt! Det är väl bara det att det blir mer att bära på. Själv kör jag med vallningsfria(stockholmsvallade... )) stålkantade Fischer. Jäkligt bra fäste i det belaget och även hyfsat glid. Nackdelen är att man låter som en variator på högvarav om det är lite hårt i utförsbackarna... Bar på hudar förr men utrustningslistan blir mindre & mindre ju äldre och latare man blir ;D
Publicerat December 17, 200520 yr Suck, ännu mer utrustning... Nädå, hudar är suveränt! Man blir säkrare på skidorna när det lutar och sen är dom bara att riva av när man ska hemåt! Det är väl bara det att det blir mer att bära på. Själv kör jag med vallningsfria(stockholmsvallade... )) stålkantade Fischer. Jäkligt bra fäste i det belaget och även hyfsat glid. Nackdelen är att man låter som en variator på högvarav om det är lite hårt i utförsbackarna... Bar på hudar förr men utrustningslistan blir mindre & mindre ju äldre och latare man blir ;D Hur man kan avstå stighudarna för att man blivit äldre och latare kan jag inte riktigt förstå.Själva poängen med hudanvändning under jakt är att de får sitta på hela jaktresan.Inget av och påklistrande, ingen extra att bära på .Dagens syntethudar har ett lim som sitter som berget.Har åkt på Fischer vallningsfria och på Alpinas dito och kan bara konstatera att begreppet "vallningsfritt" bara fungerar i fantasins värld.Har varit tvungen att valla även dessa skidor.Nackdelen med stighudar är att de är rätt så dyra men som vanligt kostar det att ligga på topp ;D ;D ;D
Publicerat December 17, 200520 yr Stighudar va nå nytt för mig. Funkar det att dra dit sådana på vitablixten o slipper man tjära i så fall? Blir glidet mkt lidande? Me tanke på mina egenskaper på skidor borde man kanske limma dit grovt sandpapper istället! Då kanske jag reder ut nerförsbackar också ;D Men ack så jobbigt att ta sig fram :- :
Publicerat December 17, 200520 yr Funkar nog utmärkt på V-Blixten och tjäran slipper du.Naturligtvis blir glidet hämmat men det beror mycket på föret , vilken typ av hudar du har samt längden på dessa.Har då aldrig i en brant fjällsida önskat mer glid än det jag har. Man kan om man vill låta huden sluta strax bakom hälen eller köpa sk. kickerskins som bara täcker fästytan på skidan.Många är skeptiska till det här men de har nog inte provat : : :
Publicerat December 17, 200520 yr Jag brukar ta med två par skidor, ett par Alpina fjällturskidor och så Tegnäsarna utifall det är riktigt lösrännt .Stålkant ser jag som ett måste på en fjällskida.Men ingen här nämner det viktigaste av allt :Stighudar !!! Grymt fäste och riktigt hyfsat glid om man väljer en högkvalitethud.Du kan gå uppför rätt så branta lutningar utan problem och nerfärden blir kontrollerad tack vare hudens bromsande effekt.Köp ett par Black Diamond Ascension (www.northstar.se) och upplev en fantastisk skidåkning 8) Passar till alla typer av skidor , Farsan har hudar på Tegnäsarna Kabelbindningarna är (för mig) alldeles för instabila då man åker i brant terräng.Använder Rottefella BC som väl är hyfsat stabila .En annan detalj som inte skall underskattas är stegjärnen, lite farligt ibland då man tar sig betydligt högre upp än vad som är hälsosamt Kan bara hålla med Niak i det här,vi har ungefär samma utrustning och även om det kostar nån krona mer än tex,vita blixten så blir ju allt så mycket roligare och även säkrare....
Publicerat December 17, 200520 yr Författare hmm får nog bli til nästa säsong isåfall, myyyyycket utgifter nu, liiiiite inkomster, eller rättare sagt 0:-. så får nog nöjja mig med det jag har.
Publicerat December 17, 200520 yr Se bara till att ni har med skotern !! Långt att skida från Ritsem till de bästa markerna :P
Publicerat December 17, 200520 yr Författare det går väl inte att åka till fjällen utan skoter?=) finns nog en risk att det blir 2st som får åka på släpet, man kanske tar en extradag för att utforska fjället lite ;D
Publicerat December 17, 200520 yr det går väl inte att åka till fjällen utan skoter?=) finns nog en risk att det blir 2st som får åka på släpet, man kanske tar en extradag för att utforska fjället lite ;DNaturligtvis är det så men jag har faktiskt träffat kustbor som skidat från Ritsem till Seukodalens västra del :o
Publicerat December 22, 200520 yr Jag kör stenhårt på tegnäsare men det verkar som stålkantsskidan får mycket beröm så det är kanske nåt att kika närmare på, men å andra sidan har jag en alpin tävlingskarriär bakom mig så jag borde kunna ha lite balans i nedförsbackarna... Vad har ni för bindningar?
Publicerat December 23, 200520 yr Hej! Jag var tidigare idag och hämtade ut ett par "Alpina Discovery" 2,10 långa, jag använde ett par Åsnes tidigare som gick av vid sista jakten förra veckan. Jag kör bara med den typen av skidor numera jag tycker att Tegsnäs och liknande är för klumpiga. Hur ofta är det knädjup lössnö numera?. Jag använder dessa vid toop och fjälljakt.
Publicerat December 24, 200520 yr Jag kör med kabelbindning och till i år har jag gjort om en militär så det passar traditionell kabel i den....och flyttat tåremsfästet....fördel den är i stål och är fästad med sex skruvar.....gentemot tegsnäs som är i alumminium och har fyra skruvar.
Publicerat December 26, 200520 yr Jag kör stenhårt på tegnäsare men det verkar som stålkantsskidan får mycket beröm så det är kanske nåt att kika närmare på, men å andra sidan har jag en alpin tävlingskarriär bakom mig så jag borde kunna ha lite balans i nedförsbackarna...Vad har ni för bindningar? Jag använder Rottefella BC Magnum (jodå) ....
Publicerat December 26, 200520 yr Hur ofta är det knädjup lössnö numera?. OFTA de sista åren här! ??? ??? ???
Publicerat Januari 23, 200719 yr Författare ännu ett år har gått, och ännu ingen förbättring i utrustningen : nåja, det gick bra med vita blixten sist i ritsem, får funka i vougga iår också..kompisen har köpt ett par peltonen plastskidor, får se om man invisterar i ett par likadana om han ger godkänt...