Publicerat Januari 7, 201016 yr Finns ståhagel till kaliber 16 och går det skjuta dem i en 310 med öppen, 1/4 borrning? Tänker bara träna lite lerduvor med den.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Författare Finns ståhagel till kaliber 16 och går det skjuta dem i en 310 med öppen, 1/4 borrning? Tänker bara träna lite lerduvor med den. Ingen som vet??? Det borde väl finnas liknande som till kal. 12, ex US 7 och 24 gram.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Det finns inte många vapen i kaliber 16 som tål stålhagel, gör din verkligen det tror du? Därför är det naturligt då marknaden är för liten för stålhagel i 16 att de helt enkelt inte tillverkas.
Publicerat Januari 10, 201016 yr SoB har stålhagel i kal 16. http://www.staffansvapen.se/ammunition/sel...-1670-24mm.html EDIT Ser nu att det inte är stål trots allt, Har för mig att jag sett det förut.... Hmmmm.... På sidan 16 i denna katalog i från Rottweil kan man se vad som gäller för stål i olika laddningar. http://www.rottweil-munition.de/download/B...atr_2006_EN.pdf Vad det gäller kal 16 så står det att man kan skjuta stålhagel i alla vapen om man använder max 3mm hagel. Lerduveammo är m.a.o. inga problem. När det anges i produktinformation att bössor är stålhagelgodkända görs det i stort sett av två anledningar. Dels vill man få kunden att känna ett behov av att köpa ett nytt vapen. Dels vill man få kunden att tänka att "om den är stålhagelgodkänd så kan den ju inte vara sååå dålig". Sen kanske det inte finns så mycket skryt man kan skriva om billiga spagettibocker heller... Fin i motljus,,, luktar gott.... näääää..
Publicerat Januari 10, 201016 yr Författare Tack för svaret, vad jag kan se finns Rottweil till kaliber 16 fast bara i US 3 26 gram. Jag tänker bara använda stålhagel till lite övning (US 7) till jakt tar jag annat. Varför finns inte US 7 i stål ????, blir lite dyrt att träna med Vismuth.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Tack för svaret, vad jag kan se finns Rottweil till kaliber 16 fast bara i US 3 26 gram. Jag tänker bara använda stålhagel till lite övning (US 7) till jakt tar jag annat. Varför finns inte US 7 i stål ????, blir lite dyrt att träna med Vismuth. Samma regler gäller här som för övriga, dvs håll dig till "normalpatroner" så funkar det, och det innebär i realiteten max US5 och modesta laddvikter. För övning finns det ammunition, men de är lite knöliga att springa tag i. De flesta brittiska tillverkare har en 16 laddad med stål i 2 1/2" hylsa. En kompis beställde från Torsbo - jag tror han kör med GameBore. Sedan är ju frågan om den har långa eller korta övergånsgkoner, men sannolikt har den "normala" HVA var måhända inte särdeles framstående tillverkare av hagelpipor.... Och med tanke på att HVA-sjukan med risiga lödningar inte är direkt ovanlig så ska man kanske hålla lite koll innan man skjuter sig trött. Nästa fråga bli borrningen - 310 är nästan alltid borrade för filtförladdningar, att den ter sig 1/4 idag ska man ta med en stoooor nypa salt. De första skotten skjuter man på papp så man ser vad den ger med stålpatronen, jag hade inte blivit förvånad om den gav rejält tätare träffbilder med stål än 1/2-3/4..... Är det en "vanlig" 310AS hade jag förlängt patronlägena till 70mm, det underlättar. Och öppna den till 1/2 och 1/4 måttat med en bra blypatron med plastförladdning. /T
Publicerat Januari 10, 201016 yr Författare Den har redan 70 mm lägen och borrning är 1/4 1/2, jag har fått förklarat för mej av Hans (Klippans) att lödningsproblemen uppstod först efter kriget, då borde det här gå bra. Jag ska bara skjuta lite för övning som sagt, för mängdträning har jag annat. Vore väldigt tacksam om du kunde ta reda på vad din kompis använder och var man beställer.
Publicerat Januari 11, 201016 yr Den har redan 70 mm lägen och borrning är 1/4 1/2, jag har fått förklarat för mej av Hans (Klippans) att lödningsproblemen uppstod först efter kriget, då borde det här gå bra. Jag ska bara skjuta lite för övning som sagt, för mängdträning har jag annat. Vore väldigt tacksam om du kunde ta reda på vad din kompis använder och var man beställer. Gamebore, han beställde via Torsbo..... /T