Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgolycka 2010-01-07

Featured Replies

Publicerat

fick påringning om att en älg blivit påkörd det hade bara snuddat bilen så det var nog ingen fara men dom ville jag skulle komma och kontrollere.

Bestämde med jakträttsinnehavaren att vi skulle träffas vid kl 20.00. Väl på plats kollade jag olycksplatsen som inte avslöjade så mycket inget blod och inga benbitar men älgen hade gått omkull iallafall så det var nog lite mer än en liten touch.

Börjar spåra inget blod och omöjligt att se om något ben är av då det är så mycket snö då alla benen ser ut att asa och att det är pudersnö gör att spåren rasar igen. kommer fram till en lega ser inget blod i den eller något annat konstigt. När jag börjar spåra igen ser jag en älg som går upp på en 60 m tycker att den haltar till men det är ganska ojämn terräng så den kan lika väl halkat till.

spårar mig bort mot där jag såg älgen då panikbromsar en bil på vägen och jakträttsinnehavaren som stått och väntat på vägen ser älgen som passerar 15 m framför bilen och han kan konstatera att älgen har ett bakben av.

Släpper omedelbart Jappo som drar som en avlöning men älgen vill inte stanna utan bara springer. Jag följer Jappo via gpsen och springer och försöker att komma ipass men den lurar mig och vinklar hela tiden är inte så lätt att springa tyst i detta före. Till slut drar älgen rätt ut springer tillbaka till bilen och kör och rundar älgen följer den via gpsen ställer mig i pass på en väg ser att Jappo närmar sig är beredd att tända lampan när jag hör älgen hör aldrig älgen men däremot hör jag Jappo flåsa förstår att älgen vinklat igen.

Tänder lampan och chansar på att älgen ska passera längre bort på vägen tar inte mer än ett par sekunder så kommer älgen upp på vägen på ca 70 m och springer snett ifrån mig slänger upp bössan tar sikte på arslet och svingar mot bogen och låter skottet gå. Ser ingen reaktion utan den springer ifrån ljuskäglan h-vete springer fram och ser älgen igen på hygget slänger upp bössan när jag gjorde det lyste jag lite i himmlen när käglan kom ner igen var älgen borta. Springer så fort jag kan och rundar planteringen jag tror älgen gått in i tittar på gpsen och ser att Jappo stannat på hygget 30 m från där jag sköt. Väntar lite om det är så att han tappat spåret men han är där hela tiden går tillbaka och när jag lyser på Jappo ser jag att älgen ligger där. Senare visade det sig att skottet gått in i ljumsken på vänster sida och ut framför bogen på höger sida.

Höger bakben visade sig vara av skönt att det gick bra.

post-3440-1262908848_thumb.jpg

post-3440-1262908906_thumb.jpg

post-3440-1262908990_thumb.jpg

Publicerat

Bra jobbat!!!

Jo för den där älgen var ju bara "snuddad" och nog ingen fara med den :rolleyes:

Åter igen, bra jobbat!

Publicerat

Snyggt jobbat M.R.

Hur långt gick älgen under eftersöket?

Publicerat

Väl utfört eftersök Mattias, bra där!

Publicerat

Bra jobbat!

Älgar med ett ben av "brukar" va lättställda men bevisligen inte alla.

Publicerat

Det där påminner om älgen jag jagade efter en olycka, sprang hela tiden, dock bra före barmark och plöjda åkrar utan minusgrader, där var det också touch, men de stod ororligt och första hundkontakten så skenade det iväg rakt ut.

Publicerat

Bra jobbat.

Publicerat
  • Författare
Snyggt jobbat M.R.

Hur långt gick älgen under eftersöket?

Kollade gpsen nu på morgonen men det mesta spåret från eftersöket hade försvunnit men ungefär 4 km tror jag.

Publicerat
  • Författare
Bra jobbat!

Älgar med ett ben av "brukar" va lättställda men bevisligen inte alla.

Dom flest trebenta brukar stå ganska bra tycker jag men denna var det en jädrans fart på. Jappo blev efter i snön på hyggena kan kanske vara en bidragande orsak att han sprang kände kanske att han kunde skaka av sig hunden. Hade jag kunnat använda min laika kanske det hade varit annorlunda då hon tar sig fram bättre och hade kunnat sätta större "tryck" på älgen. Sånt kan man bara spekulera i men eftersom Jappo inte gärna släpper en älg och särskilt inte en skadad så hade den nog stannat tillslut.

Publicerat

Bra gjort! Mvh