Publicerat Januari 8, 201016 yr Hej. Det är så att jag är en jakt intresserad tjej från Uppsala trakten som längtar efter att ta jägarexamen i framtiden. Nu sitter jag förstås på allt för lite kunskap. Därav tycker jag det var lämpligt att ställa lite frågor jag undrar över på ett jakt forum. Jag har hört att det finns intensivkurser för att ta jägarexamen. Jag vill ju då bli en duktig jägare och undrar om det är möjligt att verkligen lära sig allt som krävs på såpass kort tid som de verkar vara? Så då blir jag lite osäker om man vill gå den korta vägen så att säga. Jag kan tänka mig att det är smart att läsa in så mycket som möjligt innan man åker på intensivkurs. Men att hantera ett vapen på så kort tid? Om man inte går intensivkurs, hur lång tid är de vanligt att det tar för en person att ta jägarexamen? Kan ju tillägga att jag inte har bråttom men är en oerhört nyfiken person. Hmm mer frågor om hundar. Har en mindre typ av högställd jrt reggad i jrtc på 7 år som länge visat att han är grytintresserad, men jag funderar endå på om det är försent att använda honom i praktisk grytjakt? Han är väldigt hård och envis i sitt sätt, men inte dumdristig. Han verkar dock väldigt intresserad av annat vilt också, speciellt fasan, hare och rådjur. Kan jrt passa till annan jakt än gryt? Har en lapsk valp här hemma nu också. Skulle gärna höra om nån har någon erfarenhet av lapsk i någon form av jakt? Ursprungligen har den ju använts till både vall,drag och jakt. Jag hade kontakt med en uppfödare för en tid sedan vars dotter använde sin lapska i älgjakt som "lösspringande älghund"? En annan har jag hört använder sin lapska som trädskällare. Ja som sagt, massor av dumma frågar. Men frågar man inte så.. Mvh/Hanna
Publicerat Januari 8, 201016 yr Hej du och välkommen hit! Då det gäller jägarexamen så visst är det så att man hinner med att lära sig mer under en lång kurs. Man hinner då även lära sig mer än att bara klara frågorna på jägarexamen. Men man lär sig ändå mest av att vara i skogen och även lyssna på andra erfarna jägare så varför inte gå en snabbkurs för att i alla fall klara alla proven. Tänk bara på att det intensivt och att det hänger mycket på dig själv om du ska klara alla frågorna. Man får plugga rejält om man inte har någon grund inom ämnet sen tidigare. När du sen är klar så tycker i alla fall jag att du ska fortsätta läsa böckerna mer grundligt under tiden som du börjar jaga. Särskilt kapitlen om artkännedom, lagar och viltvård! Man blir aldrig fullärd så det är en rolig hobby verkligen. Har man bara sunt förnuft, tänker på det man gör och vårdar sitt vilt så löser sig det andra eftersom. Gör som jag gjorde - var frågvis men sålla lite, du lär få olika svar på samma frågor av olika jägare så ta in allt och bilda dig en egen uppfattning utifrån vad du själv känner känns rätt och bra! Angående jrt så är det väl aldrig försent att börja om intresset finns. Jag skulle inte se något konstigt med att testa hunden även på annat vilt om intresset finns heller även om rasen inte traditionellt används till sån jakt. Det finns ju inge regler direkt så testa!
Publicerat Januari 8, 201016 yr Hej och välkommen! Jag förespråkar att man skall avlägga jägarexamen efter en traditionell kurs och inte en intensivkurs därför att det är omöjligt att läsa in så pass mycket material och sedan komma ihåg det tiden efter att provet är avlagt. En stor del av kunskapen växer också fram via de diskussioner som hålls i gruppen. En normal kurs brukar ta 20 - 24 veckor från start till slut inklusive teori och praktik. Under denna tiden lär man känna nya människor och framtida jaktmöjligheter kan öppnas för de utan jaktmarker i bekantskapskretsen. Dessvärre träffar jag en hel del människor som har kört olika former av intensivkurser och enbart klarat delar av kursen och nu sitter fast och behöver hjälp med att klara resten. Oavsett hur du går tillväga önskar jag dig lycka till och ser fram mot att hälsa dig välkommen som nybliven jägare inom kort!
Publicerat Januari 8, 201016 yr God morgon! Spelar nog egentligen ingen roll hur du tar det. Jag har dock erfarenhet av båda sätten och min uppfattning var att jag lärde mig väldigt mycket av den traditionella kursen men det viset som vi lärde oss var extremt tidskrävande och ineffektivt. Jag uppfattade också det som om flera hoppade av kursen i takt med tiden gick och ointresset från ett flertal i den relativt stora gruppen (ca 25 personer) drog också ner tempot. Intensivkursen var som det låter och precis som föregående skrivare uppfattat det; väldigt komprimerat med ett mål: att klara proven. När det gäller det teoretiska är man långt ifrån fullärd efter intensivkursen och att slå ihop böckerna efter avklarat prov och känna sig nöjd är definitivt inte att rekommendera. När det gäller skyttet blir man aldrig fullärd och träning är ett måste, och borde enligt mig vara ett krav, för alla jägare. Med det sagt spelar det nog ingen roll vilken kurs du går för de praktiska proven. Efter att ha läst om Humlegaards traditionella kurs nedan blev jag lite avundsjuk. Det skiljer sig uppenbarligen mellan "lärosäten"...
Publicerat Januari 8, 201016 yr dom två övre inläggen tycker jag ger bra svar på dina frågor så jag vill bara önska dig lycka till med allt och välkommen till detta trevliga forumet. vill bara säga som det redan är sagt förut. jägarexamen lär man sig mest bara grunderna. erfarenhet får man till 99% från att vistas i skogen, säger av egen erfarenhet då ingen i släkten jagar så fick börja från början sj. men det gick ganska bra ändå tycker jag. är ju inte helt vilse mvh//Marcus
Publicerat Januari 8, 201016 yr Jag har nyligen genomgått den långa varianten. Det finns flera stora plus. Där jag gick kursen började vi med teorin i september, vi fick följa med på älgjakten (1 dag var) i oktober, vi fick många praktiska moment med studiebesök hos bla vapenhandlare där vi kunde disskutera alla frågot rörande vapen intensivt. Flera gäster var inbjudna till oss för att berätta om olika saker. Vi hade även tid till att praktiskt lära oss att ta ur, sota och flå vilt på kursen. Under vintern var det provförberedelser och uppskrivningar. Sedan började vi med skyttet i april. Alla var klara med teorin och skjutningen i början av juni vilket gott och väl räcker eftersom jakten på de flesta vilt startar på hösten, alla som ville kunde i god tid söka licens och anskaffa ett jaktvapen till höstens jakter. Lycka till!
Publicerat Januari 8, 201016 yr Jag håller med dom två övre inläggen, tycker jag ger bra svar. Var lyhörd och ta in från erfarna jägare. Men du kommer att få många olika svar på samma frågor så du får sålla lite bland svaren och börja skapa en egen uppfattning. jag vill bara önska dig lycka till med allt och välkommen till detta trevliga forumet.
Publicerat Januari 8, 201016 yr Det finns inga dumma frågor bara dumma svar. Ang. intensiv eller vanlig så spelar det nog eg inte så stor roll bara du har intresset och engagemanget, har själv gått den långa vägen en gång i forntiden. Man gick ju inte bara kursen utan man läste ju böckerna från pärm till pärm på fritiden under kursens gång, har även blivit några gånger efter det bara för att det är kul. Det som jag personligen känner talar emot en intensivkurs är den korta tiden för vapenhantering och skytte, det är ju ändå ganska farliga grejer. Sen att hänga här och diskutera med jägare är väl ett ypperligt sätt att lära sig annat/mer än det som man lär sig på kursen.
Publicerat Januari 8, 201016 yr Helt klart kommer det bli fler diskussioner under en traditionell kurs och en bredare grund, satt och spånade på att sparka iväg min brorsdotter på en kurs under våren, teorin brukar börja nu i jan-feb så går man över på skyttet till våren. Vi kommer ha några gemensamhetsjakter under våren och vill du så kan du hänga på! du bor ju inte så långt ifrån såg jag
Publicerat Januari 8, 201016 yr Hej & Välkommen! Jag har några kompisar som har gått intensivkurs och jag själv gick den långa kursen. Enligt min erfarenhet så behöver man verkligen läsa mycket (över 1000 sidor) och det ska man läsa i god tid innan intensivkrusen. Man får heller inte så särskilt mycket träning med vapen m.m. i någon av kurserna. Jag gjorde så att vi sköt alla prov m.m. och tränade mycket till det. Efter det så fick jag licensen och vapnet och var då konstant på skjutbanan. Frågade om hjälp vid inskjutning m.m. och fick mycket erfarenhet av det. Jag tränade mycket när det var lite folk på banan och då med de skjutställningar som jag kunde tänka mig använda på jakten. Tränade också på skjutavstånd m.m. och vilka avstånd som jag klarar av att skjuta olika djur på. Jag som har så mycket jobb i skolan och har lite svårt att sitta still och läsa böcker så bytta jag ut den mesta läsningen mot jaktfilmer såsom Dianas Stigar där jag lärde mig massor. Och sedan följde jag med på en del jakter där jag frågade mycket. Jag tycker själv att den långa kursen var väldigt bra! Det tar ca 5 månader om jag kommer ihåg rätt. Då är det ett väldigt lugnt tempo där man inte bara jobbar med böckerna. Där berättar läraren mycket om egna erfarenheter så man får en annan bild av jakten så man förstår hur allt fungerar. Hoppas detta kunde hjälpa lite Mvh
Publicerat Januari 8, 201016 yr Jag har själv jack russllar reggade i JRTC. Jag jagar mest gryt med mina men har även provar rådjur,hare och vildsvin. Vet att några hundar i klubben används som älghundar och de ställer älg så nog funkar rasen till det mesta. Om du är sugen på gryt med din hund och den aldrig gjort något sådant förut så föreslår jag att du åker och tränar konstgryt hos Pelle i Skogstibble innan du överväger att släppa ner hunden i naturgryt. Många erfarna säger att det behöver man inte alls göra men jag har alltid gjort det med mina hundar just för att se hur de uppträder när de ser en grävling. Det är inte roligt att släppa ner en oerfaren hund som helt plötsligt står öga mot öga med en ilsken grävling som försvarar sig med tänder och klor. Att köra hunden i konstgryt visar om hunden är för skarp d.v.s att den attackerar grävlingen för hårt och risken är då betydligt större att hunden blir skadad. Som hundägare vill man ju ge sina hundar de bästa förutsättningarna. Om du sen vill hänga med ut och se hur en grytjakt går till så skicka ett mail till mig så kan du få följa med.
Publicerat Januari 8, 201016 yr Författare Tack för alla svar! Det blir nog ganska säkert den långa varianten av examen, efter ha läst era svar känns de som att det passar mig bäst. Ang. konstgryt så kommer han absolut få prova konstgryt innan han går ner i naturgryt. Han har tidigare mött grävling utanför gryt, och de såg ut som att han direkt förstod att detta var en varelse som kunde göra ont om man inte passa sig. Men efterssom det är väldigt farligt om hunden inte är rädd om sig så vill jag se hans reaktion i konstgryt såklart. Väldigt kul med erbjudanden att följa med på jakt, ska defenetivt ta en tänkare på de. Ingen som har någon erfarenhet alls vad gäller jakt med lapsk? Mvh/Hanna
Publicerat Januari 8, 201016 yr Tja! Brukar vara inne som "konsult" på div jägarexamens kurser. Tycker det är skitkul och man får i princip alltid igång dialoger med eleverna. Så kör en kurs via studiefrämjandet, det ger nog mest i längden. Sen knyts det väldigt mycket nyttiga och roliga kontakter i dessa sammanhang. För några år sen så plockade vi in en massa elever från dessa kurser på jakt, riktigt kul! Så kör på!! Mvh!
Publicerat Januari 8, 201016 yr Tja!! Ang dumma frågor så tror jag nog att om jag hade fått svar på allt som jag gjort fel och som jag fått lära mig utav mina misstag under mitt liv som jägare/tävlingsskytt, ja då hade jag nog gjort många många saker annorlunda. Du kan få reda på väldigt mycket av att ställa dina frågor här på forumet och för den delen diskutera med dina kurskamrater på en jägarexamenskurs, jag behövde aldrig ta jägarexamen och det fanns inget internet när jag började med jakt så jag har gått den långa vägen. Dessutom så bodde jag ute i glesbygden utan kontakt med omvärlden. Så ställ dina frågor och du kommer garanterat att få svar.
Publicerat Januari 8, 201016 yr Hej och välkommen till forumet! Jag själv har avlagt jägarexamen via ABF. Jag gick en studiecirkel som startade någon gång i november, tror jag, och avslutades med teori- och praktiska prov i juni. Det var mycket lärorikt att gå en lång kurs, man lär sig mycket och det underlättar inför teoriprovet eftersom man lär sig mycket på "lektionerna" och slipper läsa på så mycket. Sen håller jag med tidigare inlägg i att man lär sig mycket genom att fråga jägare och jaktkunniga personer. Och till sist, kom ihåg, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!
Publicerat Januari 8, 201016 yr Författare Kul att ni delar med er av era erfarenheter av utbildningar. Väldigt intressant att höra hur andra gått till väga. Tackar för alla välkommnanden!
Publicerat Januari 8, 201016 yr Hej Oavsett vilken utbildning du väljer så skulle jag vilja rekomendera dig att jaga så mycket som möjligt redan innan du tar examen. Inte nödvändigt att du skjuter själv men försök att komma ut tillsammans med andra jägare. Hur man än vrider det så är det i skogen du blir jägare. Inte på skolbänken. MVH // Henrik
Publicerat Januari 8, 201016 yr hej på dig ,jag är rätt ny här jag med. angående lapsk hund så har jag tyvär inga personliga erfarenheter , men min farfar har haft en sådan som han sköt dåde älg och fågel för så nog går det att prägla hunden på älg om du vill , men det kanske tar mycke tid och tålamod
Publicerat Januari 8, 201016 yr Författare hej på dig ,jag är rätt ny här jag med. angående lapsk hund så har jag tyvär inga personliga erfarenheter , men min farfar har haft en sådan som han sköt dåde älg och fågel för så nog går det att prägla hunden på älg om du vill , men det kanske tar mycke tid och tålamod Kul att höra! Lapsk är ju en ganska liten ras så det är inte så lätt att hitta folk som har erfarenhet av den.
Publicerat Januari 9, 201016 yr Lvh har ganska mkt jakt i sig, men det ligger mer på individnivå och de jagar enligt mig inte på något optimalt sätt för det mesta. Givetvis finns det individer som kan fungera bra, självklart. Det är dock nuförtiden i första hand en sällskaps och vallhund, vilket du bör ha i beaktande.
Publicerat Januari 11, 201016 yr Författare Lvh har ganska mkt jakt i sig, men det ligger mer på individnivå och de jagar enligt mig inte på något optimalt sätt för det mesta.Givetvis finns det individer som kan fungera bra, självklart. Det är dock nuförtiden i första hand en sällskaps och vallhund, vilket du bör ha i beaktande. Enbart sällskap nix, där hör den inte hemma och aktiviteter förutom vallning är nuförtiden oftast bruks, lydnad, viltspår, agility, räddning. Det är en i princip outröttlig långdistansare med mycket energi och arbetsglädje. De uppfödare jag hade kontakt med innan jag bestämde mig för lapsk var mycket noga med att vilja veta vad hunden skulle aktiveras med. Jag köpte min lapska för bruks(rapport, spår och sök) i första hand. Var mest nyfiken på vad folk hade för erfarenhet av den i jakt, för där är det ganska svårt att hitta info från någon personligen. Tackar för ditt svar! =)
Publicerat Januari 25, 201016 yr Enbart sällskap nix, där hör den inte hemma och aktiviteter förutom vallning är nuförtiden oftast bruks, lydnad, viltspår, agility, räddning. Det är en i princip outröttlig långdistansare med mycket energi och arbetsglädje. De uppfödare jag hade kontakt med innan jag bestämde mig för lapsk var mycket noga med att vilja veta vad hunden skulle aktiveras med. Jag köpte min lapska för bruks(rapport, spår och sök) i första hand. Var mest nyfiken på vad folk hade för erfarenhet av den i jakt, för där är det ganska svårt att hitta info från någon personligen. Tackar för ditt svar! =) lapsk vallhund är väl en ur hund liksom finsk och svensk lapphund om jag inte kommer ihåg helt fel, och dom funkar ju bra att jaga med om man jagar in dom från och med dom är valp, mycket beror ju på individen också. Men du skulle ha den till älg, och då är de väl bara och ut med den i skogen så den blir riktigt skogsvan först, när den har blivit de så är det bara att prova å se om de finns intresse för älg och finns de så är de bara att uppmuntra hunden.