Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Länsstyrelsen stoppar hundjakten på klövvilt i Klamar län.

Featured Replies

Publicerat

http://www.lst.se/kalmar/Pressrum/Nyheter/...100108_jakt.htm

Kan väl va ok men då ska faen i mig det gälla jakt med ståndhund oxå.

varför är de så korkade de som beslutar sånt här..

En ståndhund förföljer väl klövvilt oxå o kan göra det väldigt långa sträckor...

En stöthund... kan ju va en som kör i 30 sek eller stöter nästan under bössan...

Suck...

Publicerat

Ett klokt beslut!

Sen att det även bör gälla ståndhund är ju självklart!

Men jägarna ( vi själva ) borde väl kunna lugna oss att använda hundar nu när både kylan och snön gör det svårt för djuren!?

Sunt förnuft.

/ ekebo

Publicerat

Hörde om det redan igår i samband med att det var nåt annat län som gjorde samma sak.

Ett mestadels korrekt beslut tycker jag, saknar som sagt ställande med iom att dom måste driva för att kunna ställa.

Vi har redan beslutat att skippa hundar, inte bara för viltets skull utan även för hundens.

Har en ganska lömsk skare som ibland bär och ibland inte.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker det är extremt klantigt o inte se till så inga missförstånd kan uppstå.

Vet att det kommer jagas åtmindstonde gris med ståndhund varenda dag hela januari om det inte ändras i texten till att gälla all hundjakt. många jagar även älgkalv i januari.

Eller ange mer specifikt ang viltslag.

Visserligen finns det många rådjursrena hundar bland ståndhundarna men oxå många däremellan som gärna springer mer eller mindre efter rå.

Sunt förnuft gäller inte i någon större utsträckning vågar jag lova.. åtmindstonde inte va det gäller grisar...

De grisar vi skjutit senaste veckan är feta som alldrig förr...

Nu har vi här i mina marken ett snötäcke på 10cm... max 15 kanske.

Lössnö nästan hela vägen ner till marken. Kan de vara 4-5 cm skare längst ner men är väl mestadels 1-2 cm...

Inte ens rådjuren har större problem o skrapa undan den snömängden för o äta blåbärsris osv.

Men jag fattar väl att det kan skifta väldigt med några mil emellan o ett förbud måste ju gälla hela länet. Blir ju rätt knasigt o komplicerat annars.

Publicerat
  • Författare

Kollat med Länsjaktvårdaren eller va de heter.

Förbudet gäller tillsvidare och kan hävas om vädret slår om.

Förbudet gäller inte duktig ståndhund på gris och älg som ställer i upptaget..... den ska oxå va rådjurs och hjortren.

Publicerat
Kollat med Länsjaktvårdaren eller va de heter.

Förbudet gäller tillsvidare och kan hävas om vädret slår om.

Förbudet gäller inte duktig ståndhund på gris och älg som ställer i upptaget..... den ska oxå va rådjurs och hjortren.

Vilken formulering på sista raden!? " duktig ståndhund"

Hur bevisa det?

Är förvånad att inte sörmland ställt in hundjakt då vi har 30-40 cm snö.

Själv ställer jag in även grisjakten med mina "duktiga ståndhundar"? ^_^ till dess det åtminstånde blir varmare -15 just nu.

/ ekebo

Publicerat
  • Författare
Vilken formulering på sista raden!? " duktig ståndhund"

Hur bevisa det?

/ ekebo

Precis.. men nu står det inte så i texten hos länsstyrelsen, det va personen jag pratade med som använde den beskrivningen.. så det är frit fram att släppa hundar av raser som normalt räknas som ställare...

Om de sen fungerar eller ej spelar nog ingen roll..

Men för mig o mina hundar är det iallfal stopp tills hundförbudet hävs.

De ställer iofs men driver lika gärna o är inte av ställande ras...

Publicerat

Vill du låna en laika så hör av dig ^_^

Publicerat

Själv ser jag bara öronen och svanstippen på min jämte när hon hoppar ut i snön, och då är hon ändå i maxhöjd för en tik, så nån hundjakt är inte att tänka på här inte.

Stod och tittade på rådjuren som gick i skogskanten igår, det var inte mycket av dem som stack upp ovanför snön, stackars krakar.. ^_^

Publicerat
Precis.. men nu står det inte så i texten hos länsstyrelsen, det va personen jag pratade med som använde den beskrivningen.. så det är frit fram att släppa hundar av raser som normalt räknas som ställare...

Om de sen fungerar eller ej spelar nog ingen roll..

Men för mig o mina hundar är det iallfal stopp tills hundförbudet hävs.

De ställer iofs men driver lika gärna o är inte av ställande ras...

Bara att ringa om du känner att du har några grisar som behöver ställas. ^_^;)

Publicerat

Samma visa här i Jönköping.

Publicerat
  • Författare

Jo men i Jönköping står det väl

"Hund som förföljer rådjur o dovhjort."

Faen så mycket enklare o följa o går inte hitta kryphål.

O Musköt..

Jag jagar ändå i helgen....

På andra sidan länsgränsen :D;) Fast de är ju rätt nära gränsen... hur gör vi då?

Måste ge plottfia en karta så hon vet var gränsen går... ^_^

Publicerat
  • Författare

Nu börjar det bli lite komplicerat...

Har fått tips på grannforumet om att länsstyrelsens beslut är taget med stöd av jaktförordningens 19e paragraf:

"Om det behövs till skydd av viltet eller av annat särskilt skäl, får länsstyrelsen trots bestämmerlser i 6 § första stycket första meningen jaktlagen (1987:259) och 16 § denna förordning meddela föreskrifter om:

1. att hundar som förföljer vilt inte får användas vid jakt efter älg, hjort, rådjur, mufflonfår eller vildsvin."

Där står uttryckligen förföljer...

Hur ska vi tolka detta??

Har polare som nog blir anmäld av grannen idag... grannen hävdar hundförbud o polaren hävdar att det inte gäller ståndhund.

Publicerat

En ansvarsfull jägare borde förstå att det är olämpligt att jaga med hund om så länstyrelsen har förbjudit hundjakt eller inte......

Publicerat
  • Författare
En ansvarsfull jägare borde förstå att det är olämpligt att jaga med hund om så länstyrelsen har förbjudit hundjakt eller inte......

Helt sant..

o skulle jag ta beslut om det idag så med mina 10cm lös snö jag har på mina marker så skulle jag släppa hund nu utan betänkligheter.

Men som ansvarsfull jägare så följer jag lagen o släpper inte i Kalmar län...

Publicerat
Helt sant..

o skulle jag ta beslut om det idag så med mina 10cm lös snö jag har på mina marker så skulle jag släppa hund nu utan betänkligheter.

Men som ansvarsfull jägare så följer jag lagen o släpper inte i Kalmar län...

Jag bor ju också i kalmar län och har ca 80 cm snö med en skare ca 40 cm ner pga regnet straxt innan jul.

Publicerat

Tja vi här i Sörmland har ett antal dm med skarsnö uppe på detta ett antal dm med vanlig snö.

Vi jobbar för fullt med att få fram dovvilt, kronvilt, mufflon & rådjur till foderhäckar & foderautomater.

Det är någonstans kring 15-20 grader kallt .

Det känns inte riktigt ok att släppa hundar tom hundar som endast jagar gris under dessa omständigheter.

Är det någon som vet hur lång tid det tar för klövdjur att komma tillbaka till en foderplats efter att blivit stötta av hund ?

För även de absolut & då menar jag absolut rå, dov, kron rena hundarna som finns i min bekanskapskrets oroar andra djur än gris som finns i såten även så om de inte driver dessa .

//Lasse D.

Publicerat
Jag bor ju också i kalmar län och har ca 80 cm snö med en skare ca 40 cm ner pga regnet straxt innan jul.

Har det precis lika jävligt hos oss, är ju iof så långt norrut man kan komma i Kalmar län, om jag inte minns helt fel så är det nån hektar som ligger i Östergötland.

Man kan nog hålla med om att formuleringen är ganska klumpig.

Så som jag tolkar det så ska man få använda ställande hund, och ärligt talat hur många ställande hundar ställer precis i upptaget.

Blir ju iof lite lättare när djuren knappt tar sig framåt.

Kan lugna alla med att vi inte tänker testa, var bara en reflektion.

Sen känns förbud i hela Kalmar län lite skumt med, det är ju ganska långt från Blekingska gränsen upp hit vilket ger stora skiftningar i hur det ser ut.

Publicerat

Det intressanta är om den här aktivismen från länsstyrelsernas sida kommer att hålla i sig.

Ska de ta beslut för hela länet om det är lämpligt att jaga med hund eller inte.

Det kan lätt bli lite onödigt krångligt om allt ska regleras med beslut och förbud samt upphävande av förbud.

:huh:

Jaktlagen gäller

27§ "Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande... "

För det kan man dömas för jaktbrott, enligt min gamla lagbok visserligen bara till böter men licenserna lär ryka.

För mig känns det främmande att reglera med myndighetsbeslut. Det normala för mig är att gå ut med rekommendationer eller information.

Eftersom beslutet sägs vara taget på jägareförbundets initiativ får deras representanter på sidan gärna komma med lite förklaring.

MVH

H

Publicerat

Mkt bra beslut , men som sagts tidigare, det är synd att det ska behövas för att folk ska fatta hur viltet har det just nu....

Pebe

Publicerat

Stoppad här oxå :rolleyes: Trots att skillnaderna i länet är enorma! inåt landet är det helt jaktbart med 10cm snö med lite eller ingen skare..

//jonas

Publicerat

Jagade med duktig ställande hund i går, i Kalmar län. Ingan direkta problem med snö eller skaren där faktiskt.. där hade ju allt töat bort i skogen och sedan ca 25 cm puder. I jönköpings län hos mina föräldrar är det närmare 50 cm..

Jag har för egen del en kloskadad hund så det blir inget jagat mer med henne på ett tag.

Men om ngn vill ha med en duktig hund på älg och gris så tjoa till! :lol: I går blev det fyra grisar på fyra upptag. :P