Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första Vildsvinet

Featured Replies

Publicerat

Tjenna!

Sköt mitt första vildsvin igår kväll, eller ja mitt första djur överhuvudtaget.

Nöjd med skottet då det blev en "knall&fall". Träffade rätt bra i ryggraden.

Här kommer några bilder på 102kilos Galten

post-4720-1262973902_thumb.jpg

post-4720-1262973916_thumb.jpg

Det var hyfsat rejäla betar på den med men tyvärr så va betarna på ena sidan knäckta :(

Publicerat
Tjenna!

Här kommer några bilder på 102kilos Galten

post-4720-1262973902_thumb.jpg

post-4720-1262973916_thumb.jpg

Det var hyfsat rejäla betar på den med men tyvärr så va betarna på ena sidan knäckta :(

Grattis så jättemkt!!

var det i bregnahult ? ni verkar ha redigt gott om gris där, här har de varit lite mer försiktiga sen grannen haft massa hundjakter

mvh

Publicerat

Lyfter på hatten och gratulerar. :(

Är kul med sitt första vilt.

Lasse

Publicerat
  • Författare
Grattis så jättemkt!!

var det i bregnahult ? ni verkar ha redigt gott om gris där, här har de varit lite mer försiktiga sen grannen haft massa hundjakter

mvh

Tack!

Ja vi har tur nu. Det stod två suggor när vi kom ner till stugan vid sju men dom fick vitring och drog. sen sköt jag galten klockan halv elva :(

Ja de kan vara rätt ödestiget när man rotar för mkt med hundarna. Vi ska nog ha en liten drev jakt här nu snart.

Publicerat
  • Författare
Lyfter på hatten och gratulerar. :huh:

Är kul med sitt första vilt.

Lasse

TACK! :D

Nej riktigt kul. Sen gör det inget att det var stort och svart heller :(

Publicerat
TACK! :huh:

Nej riktigt kul. Sen gör det inget att det var stort och svart heller :(

Sköt min första gris -94 inte stor och svart men liten och brun. Men lika kul för det. :D

Lasse

Publicerat
  • Författare
Sköt min första gris -94 inte stor och svart men liten och brun. Men lika kul för det. :(

Lasse

Ja det är är en upplevelse i särklass :huh:

Publicerat

Gratulerar! :D

Publicerat
  • Författare
Gratulerar! :rolleyes:

Tackar ;)

Publicerat

Grattis! ;)

Publicerat
  • Författare
Grattis! ;)

Tack B)

Publicerat

Grattis Grattis Grattis!!!

Det är något speciellt med första vildsvinet. Säger undertecknad som precis sköt sitt första. Mitt var dock en "lite" mindre "galt". :P

Jag kan tänka mig att vi minns våra första vildsvin livet ut. Det första djuret är lite speciellt också. Jag sköt en liten råbock som mitt första "riktiga" vilt. Det kommer jag heller aldrig glömma.

Synd på betarna. "Mina" betar var som spiknubb och inte mkt att spara till trofé. :lol:

Publicerat

Jag lyfter på min jägarhatt o grattulera Rasmus till en så fin gris. =)

Hur va de me pulsen innan skottet gick.. ???

O skitig jakt i fortsättningen.. =) Mvh J

Publicerat
  • Författare
Grattis Grattis Grattis!!!

Det är något speciellt med första vildsvinet. Säger undertecknad som precis sköt sitt första. Mitt var dock en "lite" mindre "galt". :lol:

Jag kan tänka mig att vi minns våra första vildsvin livet ut. Det första djuret är lite speciellt också. Jag sköt en liten råbock som mitt första "riktiga" vilt. Det kommer jag heller aldrig glömma.

Synd på betarna. "Mina" betar var som spiknubb och inte mkt att spara till trofé. :(

Tackar :D

Jag tror nog att jag hade rätt mkt tur att det första blev ett så fint vildsvin. Menar, man är ju rätt desperat av att skjuta något i början :rolleyes:

Ja de va synd som fan. får gå till tandläkaren och fylla i betarna ;D

Jag lyfter på min jägarhatt o grattulera Rasmus till en så fin gris. =)

Hur va de me pulsen innan skottet gick.. ???

O skitig jakt i fortsättningen.. =) Mvh J

Tack så mycket du! :D

Det var faktiskt helt okej. trodde jag skulle skaka som in i men det var riktigt lugnt, vilket var skönt B)

• 2 weeks later...
Publicerat

Grattis!!!

Mvh. Fitzo

Publicerat
  • Författare
Grattis!!!

Mvh. Fitzo

Tackar! :lol:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hittade faktiskt en bild på betarna. uppdaterar sen när dom kommit upp på skölden :blush:

post-4720-1264686295_thumb.jpg

Publicerat

Gratulerar till grisen!

Tänderna ser fina ut, svår att bedöma och individuellt hur pass djupa de är under vad man ser men nog ser de ut vara runt en 14 cm iaf. Kanske mer, men som sagt svårt att uppskatta från bilden. Hur mycket stack de ut? brukar vara lite lättare att uppskatta då. I vilket fall en riktigt fin förstatrofé!

Hur var det med köttet förresten? Gick det att ta tillvara på eller den luktade bara "galtapiss"? Rätt olika det där med möjligheten att ta tillvara på köttet. Var på en jakt där det sköts en 110+ där köttet var helt fritt från lukten medan jag dagarna senare var på en jakt där det sköts en galt på runt 80 kg som verkligen stank. Microtestet brukar vara rätt bra att kolla om det ens är lönt att fundera över att spara grisen själv.

Publicerat
  • Författare
Gratulerar till grisen!

Tänderna ser fina ut, svår att bedöma och individuellt hur pass djupa de är under vad man ser men nog ser de ut vara runt en 14 cm iaf. Kanske mer, men som sagt svårt att uppskatta från bilden. Hur mycket stack de ut? brukar vara lite lättare att uppskatta då. I vilket fall en riktigt fin förstatrofé!

Hur var det med köttet förresten? Gick det att ta tillvara på eller den luktade bara "galtapiss"? Rätt olika det där med möjligheten att ta tillvara på köttet. Var på en jakt där det sköts en 110+ där köttet var helt fritt från lukten medan jag dagarna senare var på en jakt där det sköts en galt på runt 80 kg som verkligen stank. Microtestet brukar vara rätt bra att kolla om det ens är lönt att fundera över att spara grisen själv.

Först av allt, Tack som fan ^_^

De stack ut relativt mycket faktiskt, så du kan nog ha rätt med 14 cm. Problemet är att på andra sidan va underbeten bara 1-2 cm och överbeten helt avslagen till roten. Men jag är riktigt nöjd med den i vilket fall och det är trots allt historian bakom som är det viktigaste!

Köttet va utsökt. köttfärsbiffarna va inte att leka med :blush:

Vi jämförde grisen och vi kom fram till att den kan ha varit 2-3 år gammal men jag tror det är ytterst individuellt hur mycket dom väger vid en viss ålder, hur stora betarna är och om dom luktar brunst.

Ja vi körde micro-testet sen skickade vi trikin-testet och där syntes inget så allt va bra :D

Publicerat

Grattis till grisen.

Låt inte en avslagen bete hindra att du monterar dom, det blir en ganska "personlig" prägel på trofén på det viset. Framför allt ska man inte reparera beten för att få det snyggare. Tycker jag i alla fall.

Publicerat
  • Författare
Grattis till grisen.

Låt inte en avslagen bete hindra att du monterar dom, det blir en ganska "personlig" prägel på trofén på det viset. Framför allt ska man inte reparera beten för att få det snyggare. Tycker jag i alla fall.

Beredd att hålla med.

Men det är även dumt att slå sönder dom för att få dom fulare och på de viset en personlig prägel <_<:lol:

Publicerat
Tjenna!

stort Grattis kommer från Tyskland :ph34r:

StorGalt

Publicerat
  • Författare
stort Grattis kommer från Tyskland :ph34r:

StorGalt

Haha tackar du :D