Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisolycka 20100109

Featured Replies

Publicerat

Påkörd vid 06.00 stor gris, sprungit in i bakskärmen på mindre pickupp/lastbil.

Kom dit vi 7 snåret o kollade platsen. Hittar små plastbitar från skärmen och det ser ut som grisen åkt kana en 20m o ner i kanten på utfarten.

Lite kul för man kunde se var svansen slagit ner i snön.

post-348-1263048577_thumb.jpg

Där har föraren ställt en Maxi plastpåse men lite snö i.

1 m från där grisen förmodligen legat någon minut innan..

Ser att det inte är en liten nasse o hela vägdikena är fulla av grisspår o bök i bokbacken.

Tror mig luskat ut vilken väg grisen stuckit o vet vem som jagar här så jag ringer dem o de ska ändå träffas om en stund för o jaga hare.

SMS-kedja o de tar med sig studsare oxå o jag fick lite morgonkaffe hos killarna.

Det ställs runt och jag går på.. men nä.. jag har luskat fel… hunden går inte över vägen utan i en högersväng in i skogen o jag hittar ett par bloddroppar i snön o det är rejäla klövtramp där.

post-348-1263048589_thumb.jpg

Via radion så läggs det hela om och jag kollar samtidigt med jycken längs vägen för o se om den har gått över vägen längre väster ut.

Där ligger en liten grishårstuss i diket. Skickar in en kille för o kolla om där är blod i den löpan.

Han hittar en död halväten gris 10 m in bakom en sten…

Jag fortsätter samtidigt i andra diket en 100 meter o där ligger en död gris till… översnöad o äten på den oxå…

Va i h-vete är detta för mördarkurva för grisarna.. antar att det är bokollon som drar våldsamt där... Man blir bara leden o förbannad på att dessa viltolyckor inte anmälts. Men det passerar många timmerbilar så det är ju möjligt att föraren inget märkt i dessa båda fall. Jag fotar bara den som ligger i diket.

post-348-1263048638_thumb.jpg

Så går vi på med Blackie igen där vi såg blodet. Hon vimsar ut på vägen intill den ätna grisen o vi tar om.

Nu suger hon fast i löpan o spårar tyst…

Hittar en ansamling mörkt blod som droppat på liten yta, troligen från näsan. Annars är det inget blod alls.

Efter ca 200-300m hittar vi flera legor helt öppet där det syns att grisen legat på sidan o att det blött någonstans från huvudet.

Jag får för mig att grisen är åt sjön till o jycken vrålar nu som hon brukar. Drar in ett par skyttar o eftersom det inte riktigt går att avgöra vilket håll grisen är på, massor av grisspår överallt.

De som jagar där o nu va med hade sett 8 svarta grisar vid 12 tiden inatt när de kört förbi platsen.

Skickar iväg hunden åt sjön för jag ser en lega ett par meter in men hon tvärvänder o går ut på hygget o ner i en sänka med självplanterad gran, Det går grisspår ner där också.

Blir ståndstall direkt o fast i upptaget. Som det ser ut på spåret så går grisen obehindrat på alla fyra.

Man har bra utsikt ner i sänkan/kärret men det har blivit som ett tak med snö över de hela.

Ser att en liten björktopp rör sig i takt med skallen så exakt där är ju hunden..

Plockar bort kikaren och kollar så jag har skott i loppet och meddelar över radion att jag går in. Vänta 2 min får jag på radion så jag avvaktar lite.

Nu är det helt runtställt o det står folk på vägen också, mest för trafikens skull.

In kommer jag o snön rasar kring mig, ser hunden som retirerar 1m meter men vänder igen. Inget som avslöjar var grisen är.

Kommer upp på en liten sten men där ser man bara snö, går in bakom hunden, tänkte att jag då kunde se framför henne.

Går ner på knä när hon retirerar o ser ett grisben o klöven på grisen 1,5 m framför hunden. Utan snön som bakrund så skulle jag inte se ett skit..

Tycker det ser ut som ett bakben o jag måttar med bössan mot där jag tror ländryggen borde va på grisen o klämmer till när hunden är säker.

Massor av granris emellan fram till grisen... minst en meter…

Men grisen far iväg en 5m efter skottet o jag stövlar efter. Han vänder upp när Blackie tar ett tag i baken på`n men jag kan inte skjuta för hunden.

Jag tar ett steg till o halkar på en frusen vattenpöl o går ner på knä 3 m från galten.. Fast snäll som han va så rörde han sig in under granarna åt höger o Blackie bakom röven på honom o när jag fick en kontur av skallen o bringan så stöp han när det small igen.

Vi gissade på en 115-120 kilo när han låg där på backen men vid vägning så vägde han 106 kilo. En del skrapsår och en överbete avslagen av olyckan.

post-348-1263048608_thumb.jpg

De va allt lite spännande…

post-348-1263048621_thumb.jpg

Jobbar på att få ihop den lilla filmsnutt jag tog efter skottet, tänkte försöka använda den nya funktionen..

Edit:

äh.. blir nått knas så jag gör som vanligt..

http://www.niklasaren.se/film/eftersoksgris.wmv

hJsEIuqSOLg&feature=player_embedded

Publicerat

Shit.. Var rädd om den jycken!

Tror många jyckar dragit järnet iväg och jagat första bästa gris. Blackie hade stenkoll på "rätt" gris och skippade husses idéer :lol:

Gött jobb som vanligt!

Mvh!

Publicerat

Man kan ju bara göra som man brukar. Lyfta på mössan och imponeras av hur bra ni sköter eftersöken.

Publicerat

Fyfan jag säger som Musköt, lyfter på hatten!

Vilken guldhund du har!, tror dock det ligger en hel del träning av husse bakom -_-

Bra jobbat!!!