Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dokumentär om hundavel

Featured Replies

Publicerat

Tänkte tipsa om en BBC-dokumentär som handlar om hundavel i storbrittanien. Den handlar om hur utställningsintresserade hunduppfödare minskar genpooler och avlar på sjuka hundar.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...2f-6559c23998b1

En fråga som poppar upp när jag ser på dokumentären är hur genvariationen ser ut hos våra vanliga jakthundsraser?

//Gustaf (som tänker att hans nästa hund eventuellt är en blandras....)

Publicerat

Människan är grym, det här om något är upprörande. :D

Tur att det trots allt bara är en handfull rötägg i hundbranschen, många seriösa finns också och även en del sunda hundraser. Hur tänker du när du nämner blandraser? Anser du att de är friskare?

Publicerat
  • Författare

Nja egentligen vet jag inte om blandraser är friskare. Jag tror inte att de överlag är det, jag tror generellt inte att blandrasaveln är lika genomtänkt och planerad som renrashundsaveln, därav att de generellt inte skulle vara friskare. Men däremot tror jag att det kan vara positivt att blanda blod. En hund som är en korsning mellan två raser har ju odiskutabelt en bredare dna-bas än en renrasig hund. Vilket får anses positivt ur denna bemärkelsen. Negativt ur andra.

Jag har väldigt begränsad kunskap om hundavel, men jag misstänker att hundraser med en stor spridning över världen och med många individer också kanske är friskare generellt än raser med färre individer. Å andra sidan är ju både boxer och king charles spaniel "stora" raser vad jag vet.

Jag anar att hundar som är populära utställningshundar är mer drabbade av sjukdomar, missbildningar och andra defekter än exempelvis jakthundsraser, vallhundsraser eller brukshundsraser (om det nu finns några sådana som inte också är "utställningsraser", shäfer är ju ett exempel på en fullständigt sönderavlad ras som i princip delat upp sig i två raser, den som inte kan gå och än mindre springa och den som har rak rygg... Så det argumentet höll väl inte heller).

Beroende på vad jag skulle ha hunden till hade jag absolut kunnat tänka mig en blandras. Ex gråhund/wachtel för grisjakt eller varför inte tjt/wachtel, eller laika/jämte för älgjakten. Eller pudel/rottweiler till vakthund :rolleyes: Dock skulle jag personligen ställa samma krav på avelshundarna som om de vore av samma ras i form av meriter temperament etc.

Publicerat
  • Författare

förövrigt vore det mycket intressant med siffror på sjukdomar/avlivningar pga defekter etc hos hundar som är avlade till utställning kontra hundar som är avlade till jakt.

Alltså forskning på vilken avel som ger den friskaste och sundaste hunden.

Personligen är jag fullständigt övertygad över hur det ser ut. Men jag har inget som styrker min övertygelse. Har inte läst någon forskning inom området.

Jag har i övrigt inget emot utställningar eller människor som finner nöje i att ställa ut sina hundar. Utställningarna fyller säkert en viktig funktion för raserna också. Men det är lätt att bli upprörd över djurplågeriet. Å andra sidan vet jag jägare som låter halta hundar jaga ocskå...

Publicerat

TJT/Wachtel?? Vad vill man uppnå med en sån korsning? Jag förstår mej inte på korsningsaveln, vad är det man vill uppnå egentligen förutom en billig avkomma.

Vad har en Laika/ jämte för egenskaper som man inte kan få hos en renrasig laika lr jämte? lr någon annan korsning för den delen?

Sen om vilken avel som ger dom sundaste hundarna så skulle jag säga avel för arbetande hundar är den sundaste. Att man avlar extriört/mentalt för att hunden ska hålla och kunna utföra sina uppgifter på ett bra sätt.

Jag frågade Agria varför inte försäkringen på min TJT var mer då det kan hända en del. Fick till svar att jakthundar är överlag mycket friskare än sällskapshundar som ofta lider av diverse sjukdomar.

Publicerat
  • Författare
TJT/Wachtel?? Vad vill man uppnå med en sån korsning? Jag förstår mej inte på korsningsaveln, vad är det man vill uppnå egentligen förutom en billig avkomma.

Vad har en Laika/ jämte för egenskaper som man inte kan få hos en renrasig laika lr jämte? lr någon annan korsning för den delen?

Sen om vilken avel som ger dom sundaste hundarna så skulle jag säga avel för arbetande hundar är den sundaste. Att man avlar extriört/mentalt för att hunden ska hålla och kunna utföra sina uppgifter på ett bra sätt.

Jag frågade Agria varför inte försäkringen på min TJT var mer då det kan hända en del. Fick till svar att jakthundar är överlag mycket friskare än sällskapshundar som ofta lider av diverse sjukdomar.

korsningen Tjt/wachtel skulle då vara för att stöta/driva gris var min tanke. Min förhoppning var för övrigt att det skulle ha varit tydligt att jag närmast bara drog till med några korsningar. Med tanke på det där med pudel/rottweiler...

Som jag skrev ovan skulle korsningen syfta till att bredda dna-basen, inte att få en bättre hund än den renrasiga. Givetvis vill ingen ha en sämre hund. Så länge denna korsningsavel är seriös är jag inte övertygad om att valppriserna skulle blivit så värst mkt lägre, kanske någon/några tusenlappar. Men vad gör det på ett hundliv :rolleyes:

då är vi alltså överens om vilka hundar som vi tror är de sundaste!

Intressant vore fortfarande med någon form av belägg för denna tro. Kanske försäkringsbolagen har tillförlitlig statistik? De borde ju veta! Själv får jag betala extra hos agria för att det jagas med mina hundar. Billigast försäkringar kanske ickejagande hundar av jakthundsras har?

/ Gustaf och hans två renrasiga byrackor

Publicerat

tror nog de mesta hundarna skaffas för sällskap alltså inte jakt eller show, där sitter no en korsis ganska bra :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
tror nog de mesta hundarna skaffas för sällskap alltså inte jakt eller show, där sitter no en korsis ganska bra :blush:

Det har du nog helt rätt i. en om folk skaffade korsningar ist för renraser, vad hade då hänt med aveln? Å andra sidan är det väl väldigt få "svenssons" som tar valpar på sina sällskapshundar så det kanske inte påverkar. Och de hundar som "svensson" har till sällskap kanske inte heller är det bästa avelsmaterialet även om de är renrasiga, jag syftar på stamtavlor, meriter både i utställningsringen och annat ex jakt eller bruks.

Å andra sidan är min erfarenhet att vanliga folk med sällskapshundar tenderar att prata mer om stamtavlor och föräldradjur än de som har hund till ett visst syfte. Så det kanske är jättebra stammar i folkhemshundarna. Om än lite defekta. Vad vet jag....