Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad tillfaller vargskytten resp. SVA?

Featured Replies

Publicerat

Vet ej om tråden ligger rätt men annars får den väl flyttas.

Frågan är vad som tillfaller vargskytten resp. SVA när man skjutit en varg?

Får man som skytt kraniet som under lo & björnjakt? Har hört olika svar på den frågan och tänkte att ni kanske hade koll på hur det ligger till.

Tack på förhand!

Publicerat

Passar på att påminna om att i denna arean svarar endast våra representanter från Svenska Jägareförbundet.

Publicerat

Det sista jag hörde i diskussionerna med SVA och NV var att skinnet får man direkt och som vid lojakten får man skallen efter en stund till "självkostnadspris", kokad och med kanske en tand mindre. Man får alltså lösa ut skallen från SVA med några hundralappar.

Publicerat

Nog för att det är SJF`s arena. Men tror att det här tillför nånting iallafall.

När vi skjuter säl å tar prover så vill dom ju även ha en käke för att kunna åldersbestämma.

Det dom egentligen gör då är att dom drar en viss tand och sedan slipar upp roten på den för att räkna årsringar. Tandens synliga del blir därmed inte skadad.

Och nämner man då i rapporten att man vill ha tillbaka käken och tanden efter undersökningen så får man det.

Borde inte vara konstigare vad gäller varg, lo eller björn heller

Publicerat

Njao, åtminstone tidigare skickade man tanden till Nordamerika för analys och då blir det vissa logistikproblem med att få tillbaka den. Nu ska jag inte tvärsäkert säga hur det ligger till just i årets vargjakt men en tand kan man få avvara, det må väl vara hänt...

Publicerat
  • Författare

Hur går jag enklast tillväga för att få tillbaka kraniet nu då när besiktningsmannen sa att jag ej kunde få det?

Ringa SVA?

Publicerat

Okej, det är möjligt att dom skickar på olika ställen kanske. Men jag ringde å pratade med hon (vad hon nu heter igen) som karvar i proverna. Och hon sa att man kunde göra så

Publicerat

Bara skinnet går till jakträttshavaren, saxat ur NVV beslut:

Jakträttshavarens rätt till delar av varg

Naturvårdsverket beslutar att under förutsättning att ovan nämnda uppgifter rapporterats samt att den flådda kroppen inklusive huvudet (skrotten) överlämnats till besiktningsmannen eller inom fem arbetsdagar från det att djuret

fällts kommit till SVA och att övriga villkor i detta beslut följts, så ska skinnet från vargen tillfalla jakträttshavaren.

Underlåter jaktledaren eller jakträttshavaren att uppvisa skottplats/fallplats eller om platsen inte kan återfinnas eller om jakträttshavaren vägrar att lämna ifrån sig kroppen inklusive huvudet tillfaller hela djuret staten eller om djuret inte

återfinns värdet av detsamma.

Publicerat
om djuret inte återfinns värdet av detsamma.

har ni nån idé vad värdet/priset skulle vara ?

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.