Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbud för drivande hund

Featured Replies

Publicerat

Efter att västra götalands län fattat beslut om förbud mot jakt med drivande hund på rå och dovhjort infinner sig en fråga om vilka kriterier beslutet fattats på och vid vilka kriterier som beslutet kan upphävas.

Jag har mailat handläggaren på länsstyrelsen men ännu inte fått svar.

Enligt pressmeddelandet har förbundit varit initiativtagare till förbudet och jag vänder mig därför till SJF för svar på bakomliggande tankar och hur man objektivt skall kunna fatta beslut och beslut om upphävande av beslut för ett helt väldigt stort län.

Jag kommer just tillbaka från jakt i norra stockholm där snöförhållandena inte alls var dåliga för drivande hund. 2 dm snö och ingen påtaglig skare i skogen, upptrampade viltstigar. På vissa fält och hyggen mer snö, men där går inte viltet, bara älgarna som elegant skakade av sig älghunden i 5-6 dm snö. Det är stora områden län och väldigt hetrogena.

MVH

H

Se pressmeddelande nedan.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland.../2010-01-05.htm

Förbud att använda hundar som förföljer rådjur och dovhjort

2010-01-05

[Pressmeddelande]

Länsstyrelsen har idag beslutat om förbud att vid jakt använda hundar som förföljer rådjur och dovhjortar. Anledningen är rådande väderförhållanden, med rikliga snömängder och kyla.

På många håll i länet är det skare och rikliga snömängder vilket medför problem för djuren. Mindre hundar kan springa ovanpå skaren medan rådjur och dovhjortar har svårt att ta sig fram. Djuren utsätts för påfrestningar och onödigt lidande.

Initiativet till förbudet har tagits av representanter för Jägareförbundet.

Beslutet träder i kraft omedelbart och gäller längst till och med den 31 januari 2010.

Kontaktperson

Lisbeth Johansson

Viltvårdshandläggare

0706-04 57 21

lisbeth.johansson@lansstyrelsen.se

http://www.ab.lst.se/templates/News____15593.asp

Förbjudet att använda hundar vid jakt på rådjur och dovhjort

2010-01-08

Länsstyrelsen har i dag beslutat att lösspringande hundar inte får användas vid jakt efter rådjur och dovhjort i Stockholms län. Anledningen är rådande väderförhållanden, med mycket snö och kyla.

Foto: Marianne Berlin, Länsstyrelsen- På många håll i länet är det rikligt med snö och skare vilket medför problem för djuren, säger Camilla Frisch vid Länsstyrelsens juridiska enhet. Rådjur och dovhjortar har till skillnad från mindre hundar svårt att ta sig fram på skaren. Djuren skulle utsättas för påfrestningar och onödigt lidande under jakten.

Beslutet träder i kraft omedelbart och gäller längst till och med den 31 januari 2010.

Skyldigheten att vid jakt efter rådjur och dovhjort spåra upp skadat vilt med särskilt tränad hund inom två timmar efter påskjutning gäller.

För mer information, kontakta:

Camilla Frisch, Länsstyrelsen, tfn 08-785 54 85, 076-777 54 85

Publicerat

Ola får nog ta formalia. Jag kan bara konstatera att det är våra Länsföreningar, som är egna fristående enheter, som sköter dessa kontakter med Länsstyrelserna. Vilket i sig är bra, eftersom jag eller någon annan på Öster Malma omöjligt kan avgöra de lokala förhållandena i form av snö, skare eller jägarnas omdömesförmåga.

Personligen tycker jag dock att Jaktlagens §27 gäller i vilket fall som helst. "Viltet får inte utsättas föronödigt lidande...". Den funkar överallt när som helst. Inget annat skulle behövas. Som någon påpekade så förbjuder man inte hundjakt i t ex mitt gamla hemlän Gävleborg. Där litar man på jägarnas omdömme i denna fråga. I sig är detta ett utmärkt exempel på hur olika våra Länsstyrelser agerar och det är ett av de problem vi brottas med dagligen.

Publicerat
  • Författare

+1

Jaktlagen §27 kommer man långt med!

/H

Personligen tycker jag dock att Jaktlagens §27 gäller i vilket fall som helst. "Viltet får inte utsättas föronödigt lidande...". Den funkar överallt när som helst. Inget annat skulle behövas. Som någon påpekade så förbjuder man inte hundjakt i t ex mitt gamla hemlän Gävleborg. Där litar man på jägarnas omdömme i denna fråga. I sig är detta ett utmärkt exempel på hur olika våra Länsstyrelser agerar och det är ett av de problem vi brottas med dagligen.
Publicerat
  • Författare

Upp!

Har inte hört något från Ola.

Frågan är på vilket underlag man fattar beslut och om man då fastställt vilka kriterier som gäller för att upphäva beslutet?

MVH

H

Publicerat

19§ jaktförordningen säger att lst får fatta ett sådant beslut "om det behövs till skydd för viltet". För att ändra beslutet krävs då ett överklagande till NVV och att de gör en annan bedömning.

Publicerat
  • Författare

Det jag undrade var även om jag kanske uttryckte mig oklart.

Om länsstyrelserna fattar ett beslut om att stoppa jakt med drivande hund på uppmaning av jagareförbundet som de gjorde i Västra götaland. Har de då satt upp fasta kriterier om när de kan fatta beslut om att upphäva sitt tidigare beslut?

Och eftersom det i västra götaland gjordes på uppmaning av Sv Jägareförbundet, känner ni till vilka kriterier det kan vara?

Jag sitter själv och handlägger ärenden enligt LOU och tycker att fasta kriterier underlättar när alla beslut kan överprövas till förvaltningsdomstol och ifrågasättas.

MVH

H

Publicerat

Ingen aning - det måste du kolla med länsstyrelsen.

Publicerat
  • Författare

Will Do!

MVH

H

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.