Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hittade en pytteliten sak i bössan.

Featured Replies

Publicerat

Jag är väl inte den mest notoriske vapenputsaren, men viss nogrannhet hoppas jag att jag har. Men när jag gjorde vapenvård häromdan så råkade jag hitta ett för mig okänt utrymme. Nämligen spåret för slutstyckets övre låsklack, d.v.s. ovanför patronlägets bakre del. Därinne kunde jag gräva fram en del gojs av skiftande art. Mängden skit motsvarade nästan en normal prilla, för er norrlänningar kanske en halv prilla då...

Bl.a. kom denna lilla pryl med topsen ut.

krutkorn-001_68852430.jpg

Den är ca en mm lång, cylindrisk och i alla fall jag tycker det ser ut som obränt krut. Eller kan det vara nån liten detalj från vapnet eller slutstycket?

Just det, det är en Husqvarna 1900 från 1968, kaliber 30-06. Jag ärvde den efter Farfar, och han laddade egen ammunition Nora Vulkan. Så det har ju faktiskt hanterats krut i närheten av bössan. Och Farfar var väl inte känd som en pedant precis...

Publicerat

ganska självmarkerande, brinner det så är det antagligen krut

Publicerat
  • Författare

Ha, ha. Varför tänkte jag inte på det. Självklart. Hmm, den trillade ner på golvet här nånstans...

F-n för heltäckningsmattor...

Publicerat
Ha, ha. Varför tänkte jag inte på det. Självklart. Hmm, den trillade ner på golvet här nånstans...

F-n för heltäckningsmattor...

:D haha

enkelt fixat det också.

Fram med dammsugarn och städa lite, sen är det bara att slita upp påsen och leta där.

Publicerat
  • Författare

Jag fixade det ännu bättre. Tog apparaten man bränner ogräs med och svepte över mattan. Plötsligt kom ett diskret "Pffft" och en liten extra ljus låga brann. Så det var ett krutkorn. Nu måste jag sluta skriva, det ringer på dörren och jag tror det kan vara brandkåren som jag tvingades ringa till nyss...

(OBS. Allt jag skriver är inte helt sant, men en singelmalt är med i spelet i dag).

Publicerat
ganska självmarkerande, brinner det så är det antagligen krut

Ungefär som förfalskade 100-lappar. Brinner de helt och hållet upp när man håller dem i ett hörn och tänder eld på dem är de äkta. :mellow:

Publicerat
Jag fixade det ännu bättre. Tog apparaten man bränner ogräs med och svepte över mattan. Plötsligt kom ett diskret "Pffft" och en liten extra ljus låga brann. Så det var ett krutkorn. Nu måste jag sluta skriva, det ringer på dörren och jag tror det kan vara brandkåren som jag tvingades ringa till nyss...

(OBS. Allt jag skriver är inte helt sant, men en singelmalt är med i spelet i dag).

Nu vart ju allt jävligt intressant... Var det brandkåren?  :huh::mellow:

*EDIT* Asgarv på HerrBergs kommentar! :wub:

Publicerat

:mellow: