Publicerat Januari 10, 201016 yr Jag fick för mig att jag skulle ta med laptoppen ner till ladd-rummet i dag för att föra in lite data på den från pappersform samt kunna surfa på jaktsidan samtidigt Problemet är att jag inte kunde nå Internet då....... Jag kör med en trådlös Router och den fick jag full kontakt med men det gick inte att komma ut. Vad kan detta bero på? Jag har iof 2 betong våningar mellan mig och routern men har jag kontakt med den så borde det väl inte vara något problem eller??? Tacksam för svar.... /Lasse
Publicerat Januari 10, 201016 yr Enligt mina erfarenheter går trådlöst och betong INTE bra ihop svärmor och svärfar var tvungen att använda TP kabel alltså vanlig trådanslutning så mitt råd är skaffa en kabel som räcker ned i källaren så ska du se att du kan använda internet där oxå MVH // JägarNNNNNN
Publicerat Januari 10, 201016 yr Blir du uppkopplad till routern eller ej? I min laptop finns det en inställning på uteffekt som kan sättas i fem steg. Vanligtvis har jag den satt på lägst effekt, men i en sån situation som du beskriver så hade jag krämat på max för att se vad som händer. Normalt sett så är jag dock inte så road av höga uteffekter då man inte ska utsätta sig för såna i onödan.
Publicerat Januari 10, 201016 yr Författare Blir du uppkopplad till routern eller ej?I min laptop finns det en inställning på uteffekt som kan sättas i fem steg. Vanligtvis har jag den satt på lägst effekt, men i en sån situation som du beskriver så hade jag krämat på max för att se vad som händer. Normalt sett så är jag dock inte så road av höga uteffekter då man inte ska utsätta sig för såna i onödan. He´s back Jag kunde logga in på routern och enligt programmen i datorn, faan vet vad det heter så var uppkopplingen med routern utmärkt. Ska se om jag hittar en sådan inställning, har du något tips på var den kan ligga? /Lasse
Publicerat Januari 10, 201016 yr He´s back Jag kunde logga in på routern och enligt programmen i datorn, faan vet vad det heter så var uppkopplingen med routern utmärkt. Ska se om jag hittar en sådan inställning, har du något tips på var den kan ligga? /Lasse Om det inte är någon extern inställning på din router så får du testa att logga in på http://192.168.0.1 Vilket fabrikat har du? (samt modellnummer) I värsta fall får du skaffa dig en AP (access point) som du kopplar med ethernet kabel mellan din router och AP'n som du sätter upp i källarplanet. Nu kommer du att få ett till trådlöst nät på samma uppkoppling som löser ditt problem för en billig penning. (Jag har två nät hemma för att täcka in gården) Surfa lugnt
Publicerat Januari 11, 201016 yr Författare Om det inte är någon extern inställning på din router så får du testa att logga in på http://192.168.0.1Vilket fabrikat har du? (samt modellnummer) I värsta fall får du skaffa dig en AP (access point) som du kopplar med ethernet kabel mellan din router och AP'n som du sätter upp i källarplanet. Nu kommer du att få ett till trådlöst nät på samma uppkoppling som löser ditt problem för en billig penning. (Jag har två nät hemma för att täcka in gården) Surfa lugnt Lång kabel blir det men det är ju en tanke. Jag ska se om jag kan hitta någon inställning i routern men jag tror det inte. När jag loggar in så är uppkopplingen utmärkt men det går inte att surfa, antar att det är för mycket betong mellan.... /Lase
Publicerat Januari 15, 201016 yr Lite undringar. Har du andra datorer som använder samma router och som det fungerar för samtidigt? Har du fast IP eller blir du tilldelad en från routern (DHCP)? Vad har du för IP adress på din dator (kontrolleras genom att öppna commandopromten och skriva ipconfig [Enter]) Fungerar PC'n från annan plats i huset? Om vi börjar så kanske vi kan lösa det här. Ps. Skicka gärna PM till mig, annars kanske jag glömmer titta efter svar här på ngn dag
Publicerat Januari 15, 201016 yr Har du bra kontakt mellan router och dator och kan bli uppkopplad mot routern så är nog knappast betongen problemet, den påverkar ju bara kontakten dator <-> router. Funkar det från nån annanstans i huset? Vet inte hur du bor men jag får in 9 olika nät från grannarna hemma, kolla så du kopplar upp dig mot rätt. Kolla med ipconfig som björnstigen säger om du kör windows, kan ju vara så att du har fel nätverksinställning på PC/Router så att du ligger på nåt annat subnät eller eller att den inte är inställd för DHCP.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Författare OOO Nu börjar ni prata i konstiga termer grabbar... En vanlig sketen mek från småland har lite dåligt med kunskaper på detta området både språkligt och teknikmässigt. Jag kan koppla upp mig mot routern via den trådlösa anslutningen men kommer inte ut på nätet. Vi har 4-5 datorer i huset som kör på samma router så det är inga problem att vara någon annan stans i huset, källaren däremot verkar vara dött på nått vis. Kommer jag även 150 m ut på gården så funkar det inte där heller men jag har inte kollat om jag kommer åt routern där ute. /Lasse
Publicerat Januari 15, 201016 yr Eftersom det är en laptop kan du ju testa ganska enkelt om det fungerar i källaren. Koppla upp dig mot routern på övervåningen, där du vet att det fungerar. Fungerar det? Om "Ja" Ta ner datorn utan att stänga av den elle ruppkopplingen till källaren (batteriet borde räcka i några min hoppas jag) Fungerar den? Om "Nej" har du ett jäkla skumt problem. Varför? Jo för att den enda trådlösa kopplingen du har är mellan dator och router. Kommer du åt routern ska även resten fungera. Det kan vara en massa problem som gör att det inte fungerar men ett vanligt är att du inte blivit tilldelad en IP-adress från routern och Windows har tagit en defaultadress som den själv hittar på (börjar med 169....) Om du inte får datorn att fungera där du vet att andra datorer fungerar så kontrollerar du din IP. Gå på (START sen KÖR/RUN, skriv in "CMD" och tryck [Enter]. Då kommer det upp en svart ruta med lite text. Skriv in IPCONFIG och tryck [Enter] Får du till svar at din adress börjar på 192 .... har du fått en IP-adress från routern och felet ligger i ngn inställning. Får du en adress som börjar med 169... har du fått en automatgenererad adress från operativet och det är fel. För att få bort en 169-adress och få dit en 192-adress gör du så här. I det svarta fönstret skriver du "IPCONFIG /RELEASE", då kommer alla siffror nollas Sen skriver du "IPCONFIG /RENEW" och du BÖR få en 192 adress. OBS du kan skriva allt i gemener eller versaler MEN utan "-tecken. Testa det där och återkom med hur utfallet blev. /Magnus
Publicerat Januari 15, 201016 yr OOO Nu börjar ni prata i konstiga termer grabbar... En vanlig sketen mek från småland har lite dåligt med kunskaper på detta området både språkligt och teknikmässigt.Jag kan koppla upp mig mot routern via den trådlösa anslutningen men kommer inte ut på nätet. Vi har 4-5 datorer i huset som kör på samma router så det är inga problem att vara någon annan stans i huset, källaren däremot verkar vara dött på nått vis. Kommer jag även 150 m ut på gården så funkar det inte där heller men jag har inte kollat om jag kommer åt routern där ute. /Lasse Det är mkt enkelt fungerar den överallt annars i huset så är det BETONGEN som spökar när du är i källaren. Mvh // JägarNNNNNN
Publicerat Januari 15, 201016 yr Det är mkt enkelt fungerar den överallt annars i huset så är det BETONGEN som spökar när du är i källaren.Mvh // JägarNNNNNN Kan han logga in mot routern så kan det inte vara betongen, då skulle det vara stopp redan där. Vi kan ju dra en liten jämförelse du har 3 burkar. Du har vatten i burk 1 som du häller i ett rör till burk 2, burk 2 fylls med vatten men det det fortsätter inte ner genom nästa rör till burk 3. Då kan inte stoppet sitta mellan burk 1 och 2 utan det måste sitta mellan burk 2 och 3. Nu när jag skrev det så kom jag på en sak. Loggar du in mot routern eller ser du bara att det finns mottagning? Att man har mottagning är inte samma sak som att man är ansluten.
Publicerat Januari 15, 201016 yr Eftersom det är en laptop kan du ju testa ganska enkelt om det fungerar i källaren.Koppla upp dig mot routern på övervåningen, där du vet att det fungerar. Fungerar det? Om "Ja" Ta ner datorn utan att stänga av den elle ruppkopplingen till källaren (batteriet borde räcka i några min hoppas jag) Fungerar den? Om "Nej" har du ett jäkla skumt problem. Varför? Jo för att den enda trådlösa kopplingen du har är mellan dator och router. Kommer du åt routern ska även resten fungera. Det kan vara en massa problem som gör att det inte fungerar men ett vanligt är att du inte blivit tilldelad en IP-adress från routern och Windows har tagit en defaultadress som den själv hittar på (börjar med 169....) Om du inte får datorn att fungera där du vet att andra datorer fungerar så kontrollerar du din IP. Gå på (START sen KÖR/RUN, skriv in "CMD" och tryck [Enter]. Då kommer det upp en svart ruta med lite text. Skriv in IPCONFIG och tryck [Enter] Får du till svar at din adress börjar på 192 .... har du fått en IP-adress från routern och felet ligger i ngn inställning. Får du en adress som börjar med 169... har du fått en automatgenererad adress från operativet och det är fel. För att få bort en 169-adress och få dit en 192-adress gör du så här. I det svarta fönstret skriver du "IPCONFIG /RELEASE", då kommer alla siffror nollas Sen skriver du "IPCONFIG /RENEW" och du BÖR få en 192 adress. OBS du kan skriva allt i gemener eller versaler MEN utan "-tecken. Testa det där och återkom med hur utfallet blev. /Magnus Om det visar sej att du inte kommer ut på internet när du kommer ner till källaren så beror det antagligen på att dator tappar kontakten med Routern. Detta på grund av armeringen inne i betongen som är jordad, det är nästan det värsta som finns när det kommer till trådlösa nätverk. För att kontrollera om dator kommer åt Routern ifrån källaren kan du använda ett mycket bra och enkelt program som du laddar ner och installerar på datorn som heter Netstumbler http://www.netstumbler.com/downloads/ Netstumbler kommer att leta reda på alla tillgängliga nätverk åt dej och visa hur stark signalen är, och om nätverket är krypterade. Här är en länk till en sida som talar om hur du kommer igång. Men programmet är mycket enkelt att använda, det är bara att starta en sökning. http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3589131 Ett mycket praktiskt program för den som har flyttat och väntar på att internet förbindelsen ska flyttas. När du har gjort en sökning och inte hittat din router är det bara att dra en kabel eller köpa en extern annten som du kopplar till dator. Jag skulle starkt rekommendera en kabel. Men börja med att följa instruktionerna ifrån Björnstigen.