Publicerat Januari 11, 201016 yr Har börjat leta efter en ny hund till stallet, och har bestämt mig för en stövare (dock ingen plott) som skall i första hand användas till rävjakt, men även om den funkar till lite andra rovdjur. Ras har ingen större betydelse bara det är bra räv linjer. Så alla tips på kommande parningar motages. PM:a mig gärna. Mvh Kolja
Publicerat Januari 11, 201016 yr Författare Ska det vara rensarigt eller kan du tänka dig blandat Den bör vara renrasig.
Publicerat Januari 11, 201016 yr Ok Annars finns ju denna, dock 50% plott http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry378672
Publicerat Januari 11, 201016 yr Kolla med Foxkiller. FCs valp efter Ronja driver björn i alla fall. Och vad jag förstått även lo. Annars börjar det dyka upp en del intressanta parningar på finska stövarklubens hemsida. Bland annat är en tik med bra stam parad (en etta på rävprov och syster till förre Räv-SM vinnaren Foxfighters Kössi) med åters KettuKilpavinnare (halvbror till mina stövare) och där kan man nog kanske få köpa parningsvalpen med lite tur. Sen är väl tikägarna svensktalande dessutom vilket förenklar lite. http://jalostus.kennelliitto.fi/frmSukutau...noI=FIN26557/06 I Sverige vet jag inte än vad som kommer att paras. Kanske Kettukiller har koll. Det gäller kanske inte oväntat finnstövare När det gäller de andra raserna finns det säkert andra som har mycket bättre koll så det lämnar jag till dessa.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare Kolla med Foxkiller. FCs valp efter Ronja driver björn i alla fall. Och vad jag förstått även lo.Annars börjar det dyka upp en del intressanta parningar på finska stövarklubens hemsida. Bland annat är en tik med bra stam parad (en etta på rävprov och syster till förre Räv-SM vinnaren Foxfighters Kössi) med åters KettuKilpavinnare (halvbror till mina stövare) och där kan man nog kanske få köpa parningsvalpen med lite tur. Sen är väl tikägarna svensktalande dessutom vilket förenklar lite. http://jalostus.kennelliitto.fi/frmSukutau...noI=FIN26557/06 I Sverige vet jag inte än vad som kommer att paras. Kanske Kettukiller har koll. Det gäller kanske inte oväntat finnstövare När det gäller de andra raserna finns det säkert andra som har mycket bättre koll så det lämnar jag till dessa. Ok, tackar för tipsen. Får du reda på någon mer parning, så pm:a mig gärna.
Publicerat Januari 12, 201016 yr tror du gör helt rätt med en stövare,tror att får man en finnstövare tex bra på björn,räv,lo tror jag det är svår slaget...iaf har jag inte behövt i koppel och vet flera andra finnstövare som går bra på lo tex... nackdelen är att jaga räv och om den tar upp räv under björnjakten osv men björnjakten är inte så lång att man kan styra dom ganska bra,
Publicerat Januari 12, 201016 yr Författare tror du gör helt rätt med en stövare,tror att får man en finnstövare tex bra på björn,räv,lo tror jag det är svår slaget...iaf har jag inte behövt i koppel och vet flera andra finnstövare som går bra på lo tex...nackdelen är att jaga räv och om den tar upp räv under björnjakten osv men björnjakten är inte så lång att man kan styra dom ganska bra, Ja jag vet ett flertal olika svenska rävstövare av olika raser som funkar bra på både lo och björn. Helt klart finns det nackdelar med att ha hundar till olika vilt. I mitt fall så har jag ju redan björnhund (som ej funkar på räv), men den sesongen är så pass kort att jag vill ha en stövare till räv sen är det ju bara ett plus om den skulle funka på lo och björn. För mig har dock rasen mindre betydelse, viktigare att det är rätt linjer.
Publicerat Januari 12, 201016 yr Ja jag vet ett flertal olika svenska rävstövare av olika raser som funkar bra på både lo och björn. Helt klart finns det nackdelar med att ha hundar till olika vilt. I mitt fall så har jag ju redan björnhund (som ej funkar på räv), men den sesongen är så pass kort att jag vill ha en stövare till räv sen är det ju bara ett plus om den skulle funka på lo och björn. För mig har dock rasen mindre betydelse, viktigare att det är rätt linjer. jo helt klart,men tror jag inte har specielt linje med många björnar eller lodjur skjutna för ,men han funkar då överförväntan även på dom,men som sagt inget jag lägger så mycket tid på så chansen att bli riktigt bra finns ej,utan rävar som ligger mig närmast åt hjärtat även hunden... tar en hund kalla slag så tar den nog kalla slag på lo även,men gå upp en lo driver en terrier även och då är hunden usel om den ej fixar det enligt mig..sen om den inte träar eller går i pass är inte hundens fel alltid..