Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kläder för att inte frysa i -10grader?

Featured Replies

Publicerat

Hej Hallå! Är det någon som har något tips om vad för kläder man ska ha på sig som passkytt på älg? Ska ut här i dagarna och har lite problem med klädvalet. Speciellt ett jävla bra underställ skulle vara bra att ha, någon som har några tips?

:D:D:D

Publicerat

Jag brukar ha vindtäta träningsoverallsbyxor under goretexbrallorna å nått liknande under jackan, + m90 värmetröja osv

Publicerat

brukar köra dubbla par långkalsonger ett par tunna med ett par tjockare över och 2-3 tröjor under den vanliga jaktklädseln dubbla strumpor också

Publicerat
  • Författare
brukar köra dubbla par långkalsonger ett par tunna med ett par tjockare över och 2-3 tröjor under den vanliga jaktklädseln dubbla strumpor också

Brukar det fungera bra? Så att man slipper frysa ihjäl :D

Publicerat
Brukar det fungera bra? Så att man slipper frysa ihjäl :D
Håller med, finns ju markerat på underställen. Lager 1 (andas) lager 2 (flis) och sen något vindtätt över så värmen stannar kvar innanför kläderna, kan ju alltid +a på med en ylle tröja också. HH strumpor är klart ett måste, fötterna är värst, undvik ofodrade gummistövlar, Skinnstövlar gäller om man vill sitta någon längre tid på passet.
Publicerat
Brukar det fungera bra? Så att man slipper frysa ihjäl :)

ja så länge man inte ska gå långt till pass :D

Publicerat

Underställ i merinoull är helt överlägset, woolpower från östersund har riktigt fina underställ.

Publicerat

bara -10, ja, då blir det väl t-shirt och jeans då... :)

Publicerat

instämmer med förgående talare bara - 10 grader haha

ne skämt åsido har ett underställ från helly hansen närmast kroppen som funkar kanonbra och sen ett fleece ställ och vid riktigt kallt väder och då jag står stilla byter jag ut goretexmunderingen mot skoterkläder :):D

så mitt tips om du inte ska gå så långt ta på dig skoteroverallen och riktiga vinterskor typ powerskor eller nokian tuura

Publicerat

Jag var ute i lördags i ner mot -24 som lägst utan att frysa. Men så värst smidig var man väl inte.

Tunna yllestrumpor, kronans tjocka sockor och ett par filtkängor från Lundhags på fötterna.

Kallingar, underställ, ribbstickade långkallingar och fodrade goretexbrallor på benen.

Tschirt, underställ, ribbstickad undertröja, tjock bomullsskjorta, Kronans ylletröja samt en riktigt varm dunjacka med tillhörande ytterrock från Matterhorn Expeditions på överkroppen.

Fingervantar, kronans överdragsvante med sin innervante på händerna.

Dubbla mössor på huvudet. (Mest för att den signalfärgade mössan är alldeles för tunn.)

Jo, också ett par snölås över kängor o byxor.

Och ta av armbandsur, vigselringar och halskedjor. Bling-bling syns i alla fall inte under kläderna.

"När känseln väl försvunnit känns det inte så kallt längre."

Publicerat

Obs bomullskläder e det värsta som finns det håller vrämen när man står still men då du börjar svettas så funkar bommullsplaggen som en disktras och suger åt sig all fukt och då tappar du hela poängen med lager på lager och fukttransport

Publicerat

Ja, jag vet att bomull inte är bra. Men man måste ju "gambla" lite...

Publicerat
Ja, jag vet att bomull inte är bra. Men man måste ju "gambla" lite...

byt ut bomullskjortsn mot en fleccetröja istället

Publicerat

Ull, ull och ull är mitt recept. Använder bara syntetunderställ om jag håller på med högpulsaktiviteter som jogging eller dylikt.

Kör också Woolpower underställ, grymt bra, under det kan du ju köra ett finare ullställ från Janis eller liknande.

Men viktigast är luft, stillastående luft isolerar bäst, så klä dig inte i för tighta kläder.

Publicerat
Dom här kläderna är kanon när det är kalt klä dig lager på lager under så är det inga problem sen är dom sköna o ha på sig oxå.

http://www.surplus.se/component/page,shop....mart/Itemid,26/

http://www.surplus.se/component/page,shop....mart/Itemid,26/

Mvh.

Det fina med dom här kläderna är att det går o dra upp dragkedjan i byxbenen o jackan så bestämmer man hur varmt kallt man vill hade när man går sen håller dom värmen när man sitter still.

Mvh.

Publicerat

Lägger min röst på underställ i merinoull, helt överlägset det jag testat tidigare. Lager 2 någon typ av microfleece och sedan en minidunjacka från Klättermusen. http://www.outnet.se/klaettermusen/liv-downsweater.php

Den är lite i dyraste laget men jag har aldrig frysit i den, dessutom blir den superliten när den är ihoppackad.

Sedan en jacka på det och du har ickefrysgaranti:-)

Publicerat
  • Författare

Ja nu har man fått lite att välja på :). Tack för alla svar :D Gärna mera :D

Publicerat
Underställ i merinoull är helt överlägset, woolpower från östersund har riktigt fina underställ.

Jag har woolpower, det bästa understället jag haft, sjukt varmt!!!!! rekomenderas starkt!